Zelfregulerend leren mbo

Zelfregulerend leren

in het mbo

Je ziet je studenten het liefst op tijd starten, overzicht bewaren, initiatief nemen en deadlines halen. Maar in de praktijk gaat het helaas vaak anders. En als iets ze niet lukt, ligt het aan de docent of het rooster. Je wilt graag dat ze eigenaarschap tonen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Contact

Eigenaarschap en leerstrategieën

Studenten beschikken niet altijd over voldoende zelfregulerende vaardigheden. En van leerstrategieën hebben ze vaak nog nooit gehoord. Dus ze kunnen wel wat hulp gebruiken bij hun leerproces: niet alleen bij wát ze leren, maar ook op welke manier en waarom ze die keuze maken. Van jou als docent of mentor vraagt dat ondersteuning bij het leren van bijvoorbeeld:

  • doelen formuleren
  • plannen en organiseren
  • keuzes maken
  • prioriteiten stellen
  • reflecteren op eigen aandeel in leerproces
  • volhouden, ook als het lastig wordt

Door je te richten op de ontwikkeling van zelfregulerende vaardigheden, help je je studenten te groeien in zelfstandigheid. Het haalt hun focus af van het alleen behalen van het diploma en laat ze inzien dat ze allerlei kennis en vaardigheden ook ná hun opleiding nodig hebben.

Structureel versterken zelfregulering

CPS biedt een duidelijke aanpak die ondersteunt in het structureel versterken van zelfregulatie en eigenaarschap, ingebed in het hele onderwijsprogramma. Je leert hiermee studenten op een andere manier begeleiden en hen te laten oefenen met zelfregulatie in je lessen en gesprekken met hen.

Trainingen over en begeleiding bij zelfregulatie

Wil je meer weten over het vergroten van zelfregulerende vaardigheden in jouw lessen of op jouw school? Een compacte training of liever een diepgaander begeleidingstraject? Neem dan contact op met een van onze adviseurs boven of onder aan deze pagina.

Zelfregulerend leren ondersteun je ook met:

Toolkit

Zelfregulerend leren

Toolkit Zelfregulerend leren Cover

De Toolkit Zelfregulerend leren bevat 56 handige tools waarmee je het proces van zelfregulerend leren doelgericht kunt activeren, ondersteunen en begeleiden. Bedoeld voor vo en mbo.

Meer informatie

Boeken

over zelfregulering

boekcover De leercoach     De zes rollen van de leraar in de praktijk Cover soc med     32449 Formatief handelen_Cover_2023

Blogs

over zelfregulerend leren

Vakdidactisch coachen: hoe je leerlingen succesvol leert leren

Hoe motiveer en stimuleer je je leerlingen of studenten? In dit blog lichten we toe hoe je door vakdidactisch coachen jongeren bij de les houdt én hen beter laat leren.
Lees verder

Hoe ontwikkel je zelfregulatie en eigenaarschap?

Het ABCDE van een effectieve leercoach: hoe zet je je leerlingen aan het stuur van hun eigen leerproces, zodat ze zélf grip hebben op de manier waarop zij leren?
Lees verder

Vijf vragen over formatief handelen met een kort en een langer antwoord

Antwoord op een aantal veelgestelde vragen over formatief handelen n.a.v. het CPS-boek met veel praktische voorbeelden, stappenplannen en werkvormen.
Lees verder

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs.

Zoek in de website