Sterke rekenaars begeleiden en motiveren
Sterke rekenaars onderpresteren vaak
Naar schatting twintig procent van de leerlingen kan op hoger niveau rekenen dan 1S. Toch is het niet altijd makkelijk om deze leerlingen te signaleren. Want sterke rekenaars maken ook fouten en presteren vaak onder hun niveau. Vooral als onduidelijk is wat zij in het onderwijs nodig hebben of als ze de Nederlandse taal niet goed machtig zijn. Met de juiste begeleiding en passend onderwijsaanbod, leren ook deze rekenaars zich optimaal te ontwikkelen.
Drie soorten sterke rekenaars herkennen
In deze training leer je verschillende soorten sterke rekenaars kennen en herkennen. Als eerste de gewoon goede rekenaars: zij kunnen goed mee met de methode, maar blijven het liefst rekenen in hun zone van actuele ontwikkeling. Dan de snelle rekenaars: zij maken door hun snelheid vaak fouten, waardoor je soms onterecht denkt dat ze zwakke rekenaars zijn. En als laatste: de creatieve rekenaars. Deze geven vaak prachtige (en niet onware) antwoorden, maar niet altijd het gewenste rekenkundige antwoord. Bijvoorbeeld dat iets vast niet mogelijk is, omdat het anders geen opgave in het boek was.
Sterke rekenaars begeleiden en uitdagen
Als je weet welk soort rekenaar een leerling is, kun je deze leerling beter begeleiden en uitdagen. Als op deze manier ook sterke rekenaars hun capaciteiten optimaal ontwikkelen, voelen zij zich meer uitgedaagd en gemotiveerd. In deze training Sterke rekenaars begeleiden en motiveren leer je de didactische keuzes beter af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de verschillende soorten sterke rekenaars. Aan het einde van de training vertaal je alle opgedane kennis naar je eigen onderwijspraktijk en kun je daarmee praktisch aan de slag in je dagelijkse werk.
CPS-boek Sterke rekenaars
We werken in deze training met het CPS-boek Sterke rekenaars in het basisonderwijs.
Wat leer je?
- Drie typen sterke rekenaars
- Een vast instructiemoment aan sterke rekenaars
- Onderwijsaanpassingen voor een uitdagende rekenles
- Onderwijsaanpassingen voor buiten de rekenles
- Specifieke barrières voor sterke rekenaars
Voor wie?
Leraren in groep 3 en hoger, intern begeleiders en rekencoördinatoren in het basisonderwijs.
Wat vonden anderen van deze training?
- 'De trainer was heel bekwaam en koppelt de praktijk aan onderzoek en relevantie. Hierdoor kun je ook een onderbouwde terugkoppeling geven aan je collega's.'
- 'Heel fijne training en ik ga zeker aan de slag met de inhoud!'
- 'Een prettige training met fijne afwisseling van praktijkgerichte momenten waarbij je ook kon overleggen.'
Meer weten?
Rekenen in het basisonderwijs
Training Effectieve rekenlessen voor redactiesommen
Blog Sterke rekenaars maken soms toch veel fouten