Over De effectieve les: directe instructie volgens ADI, EDI of IGDI

De effectieve les: directe instructie volgens ADI, EDI of IGDI

NIEUW

ADI, EDI of IGDI?

Een effectieve les bevat vaak een doordacht vormgegeven instructie. In dit kader hoor je regelmatig over instructiemodellen als EDI, ADI en IGDI. Wat zijn dat voor modellen en wanneer zet je welke in? Hoe geef je een les vanuit didactisch oogpunt goed vorm?

Een effectieve les

Voor het versterken van de didactische kwaliteit van je lessen is het essentieel om te begrijpen hoe leren werkt en welke didactische principes daarbij effectief zijn. Directe Instructie is een van de meest grondig onderzochte interventies in het onderwijs. Verschillende studies tonen de effectiviteit van directe instructie aan*.

In deze training verkennen we de verschillende varianten op het directe-instructiemodel: ADI, EDI en IGDI. Ieder model heeft specifieke kenmerken. Het goede nieuws is dat combinaties ook goed mogelijk zijn en je dus niet altijd een keuze voor één van deze modellen hoeft te maken. In deze training onderzoek je welke didactische elementen voor jouw school belangrijk zijn en krijg je handvatten om je lessen verder te versterken.

Wat leer je?

  • Je krijgt inzicht in hoe leren en informatieverwerking in het brein werkt.
  • Je weet wanneer directe instructie effectief is en ook wanneer juist niet.
  • Je verkent de verschillende directe-instructiemodellen (ADI, EDI, IGDI) en de specifieke kenmerken hiervan.
  • Je weet hoe je ADI, EDI en/of IGDI effectief kunt inzetten in je eigen lessen.
  • Je hebt praktische handvatten om je lessen didactisch te versterken.

Voor wie?

Deze training is geschikt voor leerkrachten van groep 3 tot en met 8 en voor ib’ers.

Wat vonden anderen van deze training?

  • 'Mooie koppeling tussen theorie en praktijk.'
  • 'Vele praktische voorbeelden, meteen inzetbaar, goed om nieuwe inzichten te krijgen, bewustwording.'
  • 'Ik vond het heel informatief en helpend.'
  • 'Duidelijk informatie, fijne interactieve werkvormen. Fijn dat er ruimte en tijd was om in groepjes de informatie vorm te geven.'

Ook interessant

Didactiek - CPS.nl
Lees ook: De effectieve les op IKC Het Balkon - CPS.nl

* Deze training is o.a. gebaseerd op:

- De Jong, T. et al. (2023). Let’s talk evidence – The case for combining inquiry-based and direct instruction. Educational Research Review, 39, 1-14.
- Stockard, J., Wood, T. W., Coughlin, C., & Rasplica Khoury, C. (2018). The effectiveness of direct instruction curricula: A meta-analysis of a half century of research. Review of Educational Research, 88(4), 479-507.
- Sweller, J., Zhang, L., Ashman, G., Cobern, W. & Kirschner, P. (2023). Response to De Jong et al.‘s paper “Let’s talk evidence” – The case for combining inquiry based and direct instruction” Educational Research Review, https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100584.

Zoek in de website