Spring naar mobiele navigatie

Activerende didactiek

Activerende didactiek

Je herkent het wel: leerlingen die verveeld in hun stoel hangen. Ze zijn wel aanwezig, maar lijken niet ‘aan’ te staan. Of misschien werken je leerlingen best hard, maar blijken ze niet voldoende te leren of vinden ze de lessen saai. Onderzoek wijst uit dat leerlingen beter leren als ze zelf iets doen met de leerstof, meer dan alleen vragen en opdrachten maken. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe activeer je ze?
Neem contact op
Thema activerende didactiek.jpg

Juiste keuzes maken 

Activerend leren is wat anders dan trucjes en spelletjes. Het gaat vooral om de juiste keuzes maken: welke doelen heb je met de les? Welke inhoud hoort daarbij? Welke werkvormen en opdrachten zijn het meest geschikt? En hoe sluit je aan bij de leervoorkeuren van de leerlingen? Activerende didactiek vraagt overzicht over de stof en goede kennis van de groep.

Activerende werkvormen en ICT-tools 

Belangrijke middelen bij activerende didactiek zijn de werkvormen en ICT-tools. Tijdens de verschillende trainingen van CPS leer je er vele kennen en toepassen. Je leert waarvoor ze wel en niet geschikt zijn, hoe je ze inzet en hoe je er bijvoorbeeld ook formatief mee kunt evalueren.

Training en begeleiding 

Met de juiste kennis, praktische tools en uitwisselen van ervaringen over activerende didactiek kun je grote stappen maken in de effectiviteit van je onderwijs. Je zorgt ervoor dat leerlingen meer betrokken raken bij de lessen, ze beter leren en de lessen leuker vinden. CPS kan helpen om deze manier van lesgeven in de organisatie te borgen. Onder andere met diverse trainingen. Kijk verder onder het kopje trainingen.

Blogs

over activerende didactiek

Activerende en passende werkvormen als alternatief voor differentiëren?

Veel scholen willen dat er meer gedifferentieerd wordt in de les en zijn bereid daar ook in te investeren. Een startmeting is dan een mooi moment om in kaart te brengen hoe de lessen op dit moment worden gegeven. Een groot misverstand dat ik dan tegenkom, is de verwachting dat met een goede training álle docenten zullen kunnen differentiëren. Maar het is net als bij tennis, pas als de basis op orde is kun je complexe vaardigheden zoals je volley en service verder perfectioneren.

Verder lezen

ICT in uw les: Hoe AnswerGarden u helpt om leerlingen te activeren

Wilt u graag ICT in uw lessen inzetten om modern en activerend onderwijs te geven? In dit blog leest u over de digitale tool AnswerGarden die u helpt bij brainstorms met leerlingen of collega’s. Deze tool geeft alle reacties van deelnemers direct weer in een woordwolk. In dit blog help ik u graag op weg met drie manieren waarop u AnswerGarden kunt gebruiken.

Verder lezen

6 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken

Ik ben een enthousiast gebruiker van ICT tools. Ik vind ze heel erg leuk en het helpt je om met weinig voorbereiding een twist aan je les te geven die je leerlingen zullen waarderen. In dit blog vertel ik je over mijn favoriete tools om leerlingen te activeren.

Verder lezen

CPS boek

over activerende didactiek

Activerende en passende werkvormen website cover.pngOp basis van een aantal theoretische principes biedt dit boek u aanpakken en modellen om leerlingen te motiveren, te activeren, effectief te laten leren, formatief te evalueren en variatie te brengen in de les. 

Meer informatie en bestellen

   

    

 

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met Carel of Bert

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 secretariaat@cps.nl

Zoek in de website