Sluiten

Zoeken in de website

Berichten geschreven door Boudewijn Hogeboom

  1. Bij blog begrijpend lezen Boudewijn.jpg

    Een les in begrijpend lezen. Strategie of inhoud?

    De school heeft gebeld omdat de resultaten begrijpend lezen tegenvallen. Men wil graag advies hoe dit te verbeteren. Het is een grote school, iedere groep heeft meerdere parallelklassen. Samen met de leescoördinator bezoek ik de lessen.

  2. Hoe was vader als docent?

    ‘Hoe was vader als docent?’, vraag ik mijn broer. Dit is de openingszin van mijn bijdrage aan Bildung 2018. Een scheurkalender waarin 365 collega’s uit het onderwijs hun meest inspirerende citaat over onderwijs inbrengen en toelichten. Bijdragen die aanzetten tot nadenken en/of een gesprek. In deze editie zijn er gastbijdragen van o.a. Koning Willem-Alexander, Ben Feringa, Ingrid van Engelshoven, Robbert Dijkgraaf en negen oud-bewindspersonen van OCW en ook een aantal CPS-collega’s.

    Mijn favoriete citaat is van Ans Boenders.

    Gedicht Ans Boenders
    Bron: Theo Magito en Henk Sissing (2012). Soms moet het werkelijk stil zijn. . . . Onderwijsgedichten 1591-2010. Uitgeverij Douane, Rotterdam.

  3. Gek van modelen

    Het is een fantastisch moment als een baby voorzichtig zijn eerste stapjes probeert te zetten. Maar waarom doet zo’n kleine spruit dat eigenlijk? Want laten we wel zijn, het is vaak niet echt nodig. Vader en moeder zijn best bereid om hun schatje te dragen.

  4. Wisbordjes: hoe zet je ze zinvol in?

    Wisbordjes, je leest er steeds vaker over. Voor wie ze nog niet kent, het zijn een soort mini-whiteboards waarop leerlingen kunnen schrijven. Het werkt simpel: jij geeft een opdracht en elke leerling schrijft het antwoord op zijn eigen wisbordje. Op jouw teken houdt iedereen zijn bordje omhoog. Je ziet in één oogopslag wie het goed heeft en wie nog niet. En hoevéél leerlingen het goed hebben.