Spring naar mobiele navigatie

Differentiëren

Differentiëren

Aansluiten bij de verschillen tussen leerlingen staat hoog op de agenda van veel scholen. Maar hoe doe je dat: differentiëren? Wat bied je de diverse groepen? Wat doet de rest van de klas als je met een paar leerlingen apart zit? En hoe zorg je dat leerlingen daadwerkelijk zelfstandig gaan werken? Veel vragen waarop niet iedereen meteen antwoord heeft.
Neem contact op
leren_differentieren_doe_je-op-school.png

Differentiëren werkt 

De enleerling vindt het fijn om samen met de docent de theorie door te lezenDe andere maakt liever zelfstandig een mindmap of gaat vast aan zijn huiswerk op een stilteplek. Leerlingen zijn gemotiveerder als ze op hun eigen niveau en manier kunnen leren. Ze leren daardoor meer en bovendien verbetert de sfeer in de klas. 

Differentiatie op meerdere vlakken 

Differentiëren in de klas kun je op veel manieren, met veel werkvormen en op meerdere vlakken zoals: 

  • instructie
  • verwerking
  • leertijd

Differentiëren kun je leren 

De onderwijsadviseurs van CPS hebben veel ervaring met differentiëren en delen deze graag. Dat kan met trainingen bij CPS in Amersfoort of op locatie. Bij die laatste kunnen onze adviseurs ook meekijken in de klas. Maar we bieden scholen ook coaching en begeleiding. Vragen waar we dan bijvoorbeeld naar kijken zijn: wat verwacht je van je team? Welke doelen zijn haalbaar en voor wie? Hoe creëer je een setting waarin docenten leren van elkaar?   

Trainingen

Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.

Blogs

over differentiëren

Differentiëren in digitaal afstandsonderwijs

Veel docenten in het vo en mbo geven momenteel op afstand les en merken dat ook daarin verschillen tussen leerlingen een rol spelen. Docenten geven echter aan te worstelen met het zichtbaar maken van de verschillen en het vervolgens inspelen hierop. Hoe doe je dat in digitaal afstandsonderwijs? In dit blog reiken we een aantal mogelijkheden hiervoor aan.

Verder lezen

4 misverstanden over differentiëren

Vrijwel dagelijks begeleiden wij docenten en scholen bij het implementeren van differentiëren in de lessen. Wij merken dat er soms onduidelijkheid bestaat over wat differentiëren wél en niet inhoudt. Daarom gaan we in dit blog in op een aantal ‘misconcepties’ over differentiëren.

Verder lezen

Wil je meer differentiëren in je les? Direct van start met 10 handige tips!

Aansluiten bij de capaciteiten van leerlingen. Dat klinkt logisch. Geen leraar is er tegen. Toch blijft het een moeilijke vaardigheid. Dat merk ik ook uit de vele reacties die ik krijg op het boek ‘Differentiëren is te leren’. Docenten vinden het fijn dat het boek praktische tips en ideeën geeft. Een goede reden om mijn favoriete tips in dit blog met je te delen. 

Verder lezen

E-book

over differentiëren

 

Wekelijks ontvangen we vragen van scholen en docenten die hier stappen in willen maken. Dat gaf een mooie aanleiding om de meest gestelde vragen (én het antwoord natuurlijk) voor u te bundelen in een e-book.

Vul s.v.p. je gegevens in daarna kan je het e-book downloaden

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met Bert, Meike of Roel

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website