Spring naar mobiele navigatie

Differentiëren

Differentiëren

Aansluiten bij de verschillen tussen leerlingen staat hoog op de agenda van veel scholen. Maar hoe doe je dat: differentiëren? Wat bied je de diverse groepen? Wat doet de rest van de klas als je met een paar leerlingen apart zit? En hoe zorg je dat leerlingen daadwerkelijk zelfstandig gaan werken? Veel vragen waarop niet iedereen meteen antwoord heeft.
Neem contact op
leren_differentieren_doe_je-op-school.png

Bekijk de introductie op dit thema met Meike Berben

   

Differentiëren werkt 

Maar toch vindt differentiëren te weinig plaats in de lessen in het voortgezet onderwijs, zo constateert ook de Inspectie van het Onderwijs in de recent verschenen Monitor Leskwaliteit.

De enleerling vindt het fijn om samen met de docent de theorie door te lezenDe andere maakt liever zelfstandig een mindmap of gaat vast aan zijn huiswerk op een stilteplek. Leerlingen zijn gemotiveerder als ze op hun eigen niveau en manier kunnen leren. Ze leren daardoor meer en bovendien verbetert de sfeer in de klas. 

Differentiatie op meerdere vlakken 

Differentiëren in de klas kun je op veel manieren, met veel werkvormen en op meerdere vlakken zoals: 

  • instructie
  • verwerking
  • leertijd

Differentiëren kun je leren 

De onderwijsadviseurs van CPS hebben veel ervaring met differentiëren en delen deze graag. Dat kan met trainingen bij CPS in Amersfoort of bij jou op school. Onze adviseurs kunnen meekijken in de klas én aanvullend feedbackgesprekken voeren waarin de docenten individuele feedback ontvangen.

Ook bieden we school-, team- en afdelingsleiders
coaching en begeleiding. Vragen die we bijvoorbeeld samen bespreken zijn: Wat verwacht je van je team? Welke doelen zijn haalbaar en voor wie? Hoe creëer je een setting waarin docenten leren van elkaar?  En hoe zorg je dat differentiatie een blijvende plek in het onderwijs behoudt?

Inspiratie

In januari 2024 is in Prima Onderwijs een interview verschenen met de kernteamleider van SG De Dijk, over hun traject Differentiëren in de les met CPS. Lees hier over hun ervaringen en wat het de school heeft opgeleverd.

Trainingen

Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.

Boek

over differentiëren

CPS 32451 Differentieren is te leren_vo_mbo_Cover 2024

Auteurs: Meike Berben en Mirjam van Teeseling
Verschenen: 2024 | voor vo en mbo

Differentiëren is te leren! maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs – hoe ingewikkeld soms ook – écht mogelijk is. Als je de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draag je bij aan betere leeropbrengsten en vergroot je de kansen van al je leerlingen.

Al meer dan 25.000 exemplaren verkocht!

E-books

Twee gratis e-books over differentiëren in het vo en mbo

Voor school-, afdelings- en teamleiders:                                                      Voor docenten vo en mbo:

                       ↓                                                                           

                     

ebook Differentiëren is te leren 2023

eBook_differentieren_vragen_2017_cover website



Klik hier om de e-books te downloaden

Blogs

Over differentiëren

EDI, ADI of IGDI? Voor de juiste docent- en leerlingsturing

Sommige leerlingen hebben veel en uitgebreide instructie nodig. Andere gaan het liefst direct zelf aan de slag. Hoe zorg je voor een effectieve combinatie van docent- en leerlingsturing in de les? Hoe geef je een les vanuit didactisch oogpunt goed vorm? In dit kader hoor je regelmatig over instructiemethoden als EDI, ADI en IGDI. Wat zijn dat voor methoden en wanneer zet je welke in?

Verder lezen

4 misverstanden over differentiëren


Vrijwel dagelijks begeleiden wij docenten en scholen bij het implementeren van differentiëren in de lessen. Wij merken dat er soms onduidelijkheid bestaat over wat differentiëren wél en niet inhoudt. Daarom gaan we in dit blog in op een aantal ‘misconcepties’ over differentiëren.

Verder lezen

Tien tips om direct te starten met differentiëren in je les

Aansluiten bij de capaciteiten van leerlingen. Dat klinkt logisch. Geen leraar is er tegen. Toch vindt het te weinig plaats in de lessen. Veel docenten in het vo en mbo vinden het lastig om differentiëren in de lessen vorm te geven. Een goede reden om mijn 10 favoriete tips in dit blog met je te delen.


Verder lezen

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website