Sluiten

Zoeken in de website

Berichten geschreven door Greet de Boer

  1. Leerlingen motiveren: dit kun je doen

    Sommige leerlingen gaan enkel en alleen naar school, ‘omdat het moet’. Ze zien het nut niet in van de lessen en zijn er verre van enthousiast over. Kan dat ook anders? Onderzoek laat zien dat je twee dingen kunt doen om jouw leerlingen te motiveren.

  2. Hoe motiverend geeft u les?

    Pas geleden sprak ik een leraar die zich zorgen maakte over het aantal leerlingen dat niet gemotiveerd is voor leren op school. Hij was van mening dat leraren zich er te gemakkelijk vanaf maken als ze zeggen dat deze leerlingen “een schop onder hun kont nodig hebben”. Uit eigen ervaring wist hij, dat dit niet werkte. Hij vroeg me: “Wat kunnen leraren doen om leerlingen te motiveren voor leren op school? Welke extra begeleiding kun je niet-gemotiveerde leerlingen geven?” Terechte vragen. Op basis van onderzoek beschrijf ik wat u kunt doen om leerlingen te motiveren voor het schoolse leren.

    Blog motivatie

  3. Hoe kun je differentiƫren naar de motivatie van leerlingen?

    Differentiatie en motivatie. Twee begrippen die in het onderwijs vaak aan elkaar worden verbonden. Differentiatie zou ertoe moeten leiden dat leerlingen meer gemotiveerd zijn voor leer- en werkopdrachten. Maar zorgt differentiatie daadwerkelijk voor extra motivatie bij leerlingen? Is het zo dat het indelen in bijvoorbeeld niveaugroepen leidt tot gemotiveerd leergedrag? Ofwel: zijn leerlingen meer gemotiveerd als de leraar (cognitief) differentieert?

  4. Hoe verbeter je de motivatie van een leerling?

    Motivatie en motiveren zijn begrippen die we in publicaties over onderwijs regelmatig tegen komen. Begrippen die ook meteen in verband worden gebracht met het tekort hieraan bij leerlingen. En niet alleen leerlingen, ook leraren lijken niet altijd in staat om gemotiveerd deel te nemen aan een cursus of zich in te zetten voor een door de schoolleiding voorgestelde verandering. Hoe komt dit? En wat kunnen we doen?