Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. BlogKarin22052018.jpg

    Waarom de methode begrijpend lezen geen kant-en-klare routekaart is

    Veel scholen worstelen met het onderwijs in begrijpend lezen. Ze werken met een methode, er is een doorgaande leeslijn, maar verrassend genoeg blijven de resultaten achter. In dit blog laten we zien waarom de methode geen kant-en-klare routekaart is. 

  2. Blog karin voorleesweek.png

    De Nationale Voorleesdagen komen eraan. Waarom ik pleit voor een complexe tekst

    Woensdag gaan de Nationale Voorleesdagen weer van start. Een leuke aanleiding om kinderen in aanraking te brengen met prikkelende teksten waarover zij kunnen denken, schrijven en praten. Ben je nog op zoek naar een pakkend boek? Ik heb een prachtige aanrader, geschikt voor elke bouw.

  3. Waarom begrijpend lezen al in de onderbouw begint

    Afgelopen woensdag ging de Kinderboekenweek van start. Een prachtige gelegenheid om door de hele school heen (voor) te lezen en te praten over boeken. En al lijkt een verhalende tekstsoort voor de hand te liggen, denk vooral eens aan meer informatieve teksten. Wie verhalend én informatief koppelt, legt namelijk een krachtige basis voor het begrijpend lezen in de midden- en bovenbouw. Ik zal dat eens toelichten.

  4. Misverstand over begrijpend lezen: het start pas in groep 4…

    Pas in groep 4 wordt begrijpend lezen een onderdeel van het lesprogramma. Tenminste, dat is vaak de praktijk. Daardoor laten we in de ontwikkeling van leesbegrip een geweldige kans met een groot effect liggen. Wie in de onderbouw werkt aan begrijpend luisteren, legt een krachtige basis voor het begrijpend lezen in de bovenbouw.

  5. Voorlezen met een twist? De leukste boekentips voor elke bouw

    De Nationale Voorleesdagen beginnen deze week. Een mooi moment om uw leerlingen te trakteren op een gezellig, extra voorleesboek. Maar welk boek wordt het? Kiest u voor de bekende weg of durft u het aan om iets nieuws te proberen? Het zal u verrassen hoe positief uw leerlingen daarop reageren! Geef het een kans. Een aantal suggesties om u alvast op weg te helpen.


    illustratie: Jenni Desmond

  6. Waarom kinderen te weinig leren van de methode begrijpend lezen

    Veel scholen worstelen met het onderwijs in begrijpend lezen. Ze werken met een methode, er is een doorgaande leeslijn, maar toch: de resultaten blijven achter. Herkent u dat? In dit blog laten we zien waarom het volgen van de methode geen kant-en-klare routekaart is. 

  7. Hoe kan ik de motivatie om lange teksten te lezen vergroten?

    Uit zeer recent Amerikaans onderzoek blijkt dat leerlingen steeds minder vaak lange teksten lezen. Daarover bestaat ook in Nederland grote ongerustheid. Het analyseren hiervan is interessant. In het KRO-NCRV programma De Taalstaat werd mij onlangs gevraagd naar die analyse. U kunt die uitzending met Adriana Bus (betrokken bij dit onderzoek) onderaan dit blog terug luisteren. Maar u wilt natuurlijk vooral weten wat u kunt doen om deze motivatie te vergroten!

  8. Lezen om te leren; het belang van vloeiend lezen

    Leerlingen doen van alles op school. Ze komen naar school om iets te doen, maar vooral om iets te leren. Lezen is de belangrijkste manier om te leren, in papieren vorm of digitaal. Eerst leren lezen, zodat lezen om te leren mogelijk wordt. Goed technisch kunnen lezen is daarvoor een cruciale basis. Hoe ziet goed onderwijs in technisch lezen in een doorgaande lijn eruit?
    Wat vraagt dit van het schoolteam, van de schoolleider en van de leraar? Dit interview verscheen afgelopen maart in het blad Prima. 

  9. Mijn boektip om voor te lezen in de klas

    Vandaag starten de Nationale Voorleesdagen.

    Je zou eigenlijk denken dat gezien het belang van lezen in ons onderwijssysteem zulke dagen overbodig zouden moeten zijn. Maar helaas sturen weinig leerkrachten kinderen naar huis voor het weekend met de boodschap ”Lees lekker in je leukste, spannendste, interessantste boek, ik hoor er maandag wel meer over”. Laat staan dat we op maandag in de klas het gesprek hebben over wat we gelezen hebben in het weekend, wat hen boeide, wat jou boeide en hoe je een ander kunt bewegen om ook juist dít boek te gaan lezen? 

    Toch? Ik grijp daarom graag de Nationale Voorleesdagen aan om u te inspireren met een voorleesboektip voor midden- én bovenbouw.

  10. Tip bij de kinderboekenweek: durf een 'complexe' tekst voor te lezen

    Het is weer Kinderboekenweek!! Het thema van dit jaar is 'Raar maar waar'. En zoekt u net als ik dan naar boeken die daarbij passen? Het prentenboek ‘De krijtjes staken!’ is zo'n boek. Al eerder viel ik voor dit super verrassende boek en het zit al weken in mijn tas als voorbeeld van wat ik een aansprekend, humorvol en ook prachtig voorbeeld van een complexe tekst vind. Complexe teksten gebruiken is belangrijk. Het helpt leerlingen teksten daadwerkelijk te begrijpen, de basis voor leren. Lees er hier meer over. Maar complexe teksten zijn heus niet heel zwaar. Het kan ook gewoon met zo'n leuk boek als dit. Laten we er eens in duiken.