Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. Het gras groeit niet harder door aan de sprietjes te trekken

    De VO-raad roept sinds enige tijd heel duidelijk dat het onderwijs aan vernieuwing toe is. Leerlingen zijn niet allemaal hetzelfde en verdienen het om niet als eenheidsworst te worden behandeld. Differentiatie is nodig. Bovendien is er zoveel kennis voorhanden via de moderne media dat de rol van een docent de afgelopen jaren ingrijpend is veranderd en verder zal blijven veranderen. Een visie die menigeen zal onderschrijven. Waarom komt deze verandering dan toch zo lastig van de grond?

  2. Wat wij leerden over mensen in beweging krijgen

    De teamleiders van Het Zuyderzeecollege in Emmeloord wilden de lessen in de bovenbouw havo/vwo een heldere structuur geven. Het model van ‘De vijf rollen van de leraar’ sprak hen aan en samen met het team probeerden ze de gewenste beweging op gang te krijgen. Het had niet het gewenste effect. Veel lessen zaten nog steeds in de busopstelling en misten een duidelijk spoorboekje en lesdoel. Totdat één van de docenten werd gecoacht. “Het was alsof ineens het kwartje viel.” Wat bracht deze docent nu in beweging?