Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. Het Alternatief 2.0

    Jammer dat ik geen hoogleraar ben, met studenten onder mijn academische vleugels. Want ik zou graag wat promotieonderzoek uitzetten. Net als Simon Verwer, trouwens. (Dat las ik in zijn blog http://www.onderwijsfilosofie.nl/opinie-stukken/hoe-je-als-leraar-een-oordeel-kunt-vormen-over-het-lerarenregister-een-praktijkvoorbeeld/) Ik zou laten onderzoeken hoe de leraar naar zijn eigen beroep kijkt en dat dan in relatie met het publieke gesprek in onderwijsland. Eens kijken of dat een beetje op elkaar aansluit.

  2. Buitenspel

    Gastblog van Renske Valk, hoofdredacteur Van Twaalf tot Achttien

    Hoe zou het werken in het hoofd van de staatssecretaris?

    Op zaterdag organiseerde de Balie in Amsterdam een evenement dat de serie ‘De Balie Leert’ voor dit seizoen afsloot. Het gezelschap was niet heel groot, maar veel selectiespelers uit het Nederlandse onderwijsveld hadden zich present gemeld. Er werd aan de 10 ronde tafels flink gediscussieerd en zo kun je met 70 man toch een goed gesprek voeren. De staatssecretaris gaf in de loop van de dag ook acte de présence en er ontstond een levendig uitwisselen van zorg en hoop. Moderator Felix Rottenberg verdeelde het spel: voorzetje, een-tweetje, hoekschop … en Sander moest keepen.

  3. Het recht op lamlendigheid

    Gastblog van Renske Valk, hoofdredacteur Van Twaalf tot Achttien

    Ieder mens heeft perioden in zijn leven nodig van hangerigheid en aangename doelloosheid. Dat is geen wetenschappelijk feit, voor zover ik weet, enkel mijn stellige overtuiging. Gewoon bij perioden stevig verzaken. Lekker en heel gezond. Zo gemakkelijk is dat trouwens niet, nu we anno 2014 24 uur per dag rendabel kunnen zijn. Meester in het nietsdoen waren de Aboriginals in Australië: zij besteedden in hun oorspronkelijke levenswijze het minst aantal uren aan arbeid om te voorzien in hun levensonderhoud, ik meen zo’n twee uur per dag. De overige tijd zaten ze in groepjes in de zanderige zon en filosofeerden over de dreamtime. In de jaren 80 gold dat binnen de antropologie nog als maatstaf voor welbevinden.