Sluiten

Zoeken in de website

Berichten geschreven door Suzan Koning

  1. Is de leraar de held van de toekomst?

    Dit jaar waren we op vakantie op Guernsey, een eiland dat ligt in het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk, net voor de kust van Normandië. Het eiland heeft een bescheiden oppervlakte van 65 km2 en op het hele eiland geldt een maximumsnelheid van 55 km per uur. Toch zagen we er veel auto’s rondrijden die gemaakt waren voor totaal andere omstandigheden: hoge snelheid, ruig terrein en lange afstanden. Het waren vooral ook auto’s uit het hogere segment met alle denkbare opties die van het rijden een waar genot moeten maken. We vroegen ons af hoe dit zat en gingen op zoek naar het antwoord.

  2. Ga er maar aan staan: opvoeden en onderwijzen in 2017

    Weer een nieuw jaar in een snel veranderende wereld. Er worden ons gigantische veranderingen en vernieuwingen voorgespiegeld. Om onze weg te vinden in de snel veranderende, complexe samenleving hebben we elkaar nodig. Van alle wijsheden en opinies die daarbij op ons afkomen, zou je best onrustig kunnen worden maar ik laat me er ook graag door inspireren.

  3. Leren met Ouders. Straks op alle scholen?

    Toen Stichting Scala ouders een actieve rol ging geven in het leerproces van hun kinderen, had iedereen er een mening over. ‘Taal en rekenles van je moeder’ of ‘Van de eettafel naar de schoolbank’. Het werden grote koppen in de media. We zijn nu twee jaar verder en de Partnerschapschool bestaat nog steeds. Sterker nog, CPS wil het initiatief voor alle scholen mogelijk maken.

  4. De komende 50 jaar verandert er meer dan de afgelopen 500 jaar

    We leven in tijden waarover hoogleraar Jan Rotmans zegt: we leven niet in een tijdperk van veranderingen maar in een verandering van tijdperk. Het is een periode waarin niet alleen de samenleving, maar ook de economie ingrijpend en onomkeerbaar verandert. Een megashift, net zoals de industriële revolutie dat ooit was. Zo’n kantelperiode wordt gekenmerkt door onzekerheid, chaos en turbulentie. Er ontstaan spanningen en conflicten tussen degenen die mee veranderen (de nieuwe orde) en degenen die het oude in stand willen houden (de oude orde). Vanuit mijn rol als directeur van CPS vroeg ik me af wat mensen en organisaties in deze omstandigheden nodig hebben en hoe ik daarin het beste kan faciliteren. Ofwel; wat vraagt de 21e eeuw aan leiderschap?

    Beeld: Schoolplaat. Uitgave: Agteres, Rijssen/Wilsum, illustrator: E. de Bruijne

  5. Competente rebellen gevraagd!

    Minister Bussemaker gaf op 17 maart een mooie lezing tijdens het symposium 'Vaardigheden voor de toekomst'. Ze brak een lans voor onderwijs als bron van toerusting voor iedereen, voor onderwijs dat vaardigheden ziet als voorwaarden voor verbeelding en voor onderwijs dat creatieve, competente rebellen voortbrengt.
     

  6. Stephen Covey in het onderwijs. Inspirerend voor leraar en leerling.

    Alle boeken van Stephen Covey  heb ik door de jaren heen gelezen, en soms herlezen. Als mens, als consultant, als teamleider, als moeder, als directeur. Het nodigde mij steeds weer uit tot kritische zelf-reflectie en het ontwikkelde mijn denken over samenleven, leiderschap, invloed, verantwoordelijkheid voor jezelf en anderen.

    De principes die de boeken mij steeds weer voorhielden hebben mij –zo goed en kwaad als het gaat– ontzettend geholpen alle rollen die ik heb en heb gehad beter uit te kunnen voeren. Met recht behoort ‘The 7 Habits of Highly Effective People’ tot de meest bekroonde leiderschapsboeken aller tijden. De 7 gewoonten die Covey hierin beschrijft, geven gemeenschappelijke taal voor persoonlijke groei en teamontwikkeling. Ik was dan ook direct enthousiast toen ik ‘The leader in Me’ leerde kennen, een manier om die 7 gewoonten in het onderwijs toe te passen.