Spring naar mobiele navigatie

Blogberichten per auteur

Berichten van ""

  1. Een nieuw schooljaar, een nieuwe kans!

    10 mei 2021 om 18:08 - door Cor Verbeek - 0 reacties

    Veel collega’s zijn in het onderwijs naast de hectiek van vandaag, ook al bezig met het nieuwe schooljaar. Niet alleen daartoe genoodzaakt door het NPO, maar ook al vanwege formatie, huisvesting etc. Ik denk dat op alles wat we doen, of dat nou in de vakgroep, de bouw, het team, het mentorenteam, de afdeling of de school als geheel is, het altijd maar weer de vraag is: draagt wat we doen bij aan de visie die we op onze site hebben staan. Vandaag zou ik het meer concreet willen maken. Draagt eigenlijk alles wat je doet als (in)formeel leidinggevende ook bij aan jouw persoonlijke visie op onderwijs?

    Lees meer over "Een nieuw schooljaar, een nieuwe kans!"

  2. Structureel betere resultaten met schoolbreed taalbeleid en lezen in het vo/vmbo

    10 mei 2021 om 13:55 - door Els Loman, Koos van 't Hul - 0 reacties

    Op steeds meer scholen in Nederland wordt het al ingevoerd: twee keer per week lezen alle leerlingen en docenten tegelijkertijd twintig minuten; onafhankelijk van welk vak de leerlingen op dat moment hebben. Dit is een van de manieren om het vrij lezen te stimuleren en taalvaardigheid te verbeteren. Gezien de steeds slechter wordende leesresultaten geen overbodige luxe.

    Lees meer over "Structureel betere resultaten met schoolbreed taalbeleid en lezen in het vo/vmbo"

  3. Eerst begrijpen, dan begrepen worden

    4 mei 2021 om 10:13 - door Arjan de Lange - 0 reacties

    Er was een stad waar alle inwoners blind waren. Op een dag kwam de koning met zijn hele hofhouding en zijn leger naar de stad. De koning reed op een olifant, zo leek hij groter en machtiger. De blinden in de stad waren ontzettend nieuwsgierig naar de olifant en zes van hen gingen snel de koning op zijn olifant tegemoet.

    Lees meer over "Eerst begrijpen, dan begrepen worden"

  4. Vijf vragen over formatief toetsen met een kort en een langer antwoord

    3 mei 2021 om 15:11 - door Roel Vos - 0 reacties

    Binnenkort verschijnt de tweede druk van het boek ‘formatief toetsen in de les, toetsen van het leren om te leren’. Daarin beschrijven we praktische voorbeelden, stappenplannen en werkvormen om formatief toetsen toe te passen. In de nieuwe druk hebben wij de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen verduidelijkt. Als voorproefje geef ik je bij vijf vragen alvast een kort en iets langer antwoord.

    Lees meer over "Vijf vragen over formatief toetsen met een kort en een langer antwoord"

  5. Geef een impuls aan je leesonderwijs bij de vreemde talen met de thematische leesaanpak!

    20 april 2021 om 09:59 - door Koos van 't Hul - 0 reacties

    Onlangs werd Nationaal Programma Onderwijs gelanceerd. Scholen zijn bezig zijn met het in kaart brengen van de impact van corona en werken aan herstel. Duidelijk is dat ook het lees- en taalonderwijs de nodige aandacht zal moeten krijgen. Wellicht is het nu ook een goed moment om dit lees- en taalonderwijs anders aan te pakken. De thematische leesaanpak is een beproefde werkwijze die leerlingen motiveert en waarmee ze ook écht leren lezen. Deze leesaanpak versterkt aantoonbaar de positieve leesbeleving en biedt daarbij meteen mogelijkheden om vaardigheidsonderwijs te integreren. Dit vraagt wel een goede inbedding binnen de doorlopende leeslijn bij de vreemde taal én integratie met de andere vaardigheidsdomeinen. 

    Lees meer over "Geef een impuls aan je leesonderwijs bij de vreemde talen met de thematische leesaanpak!"

  6. Taal verbindt, ook online. Een terugblik op het CPS taalcongres 2021

    29 maart 2021 om 14:10 - door Lotte van der Goot, Koos van 't Hul - 0 reacties

    Taal is veel meer dan lezen en schrijven, het gaat ook om denken, luisteren en praten. En als je je kunt uitdrukken, heb je meer mogelijkheden om je te verbinden met anderen. 

    Lees meer over "Taal verbindt, ook online. Een terugblik op het CPS taalcongres 2021"

  7. Eigenaarschap in eigen ontwikkeling

    27 maart 2021 om 10:37 - door Arjan de Lange - 0 reacties

    Op LinkedIn moet ik lachen om een foto van een leerkracht met een Vikinghelm op zijn hoofd en een zwaard in zijn hand achter zijn laptop, terwijl hij online een les geschiedenis geeft aan zijn klas. We kijken terug op een aantal weken met de leerlingen in MS Teams of Google Meet. Ook nu krijgen leerlingen met verkoudheidsklachten online onderwijs. Veel respect voor de veerkracht, die vele leerkrachten en leerlingen weer laten zien. Onderwijs op afstand, maar toch ook dichtbij. Met veel inzet willen we onze leerlingen intrinsiek motiveren om het beste uit zichzelf te halen.

    Lees meer over "Eigenaarschap in eigen ontwikkeling"

  8. Toetsbeleid in crisistijd

    26 maart 2021 om 17:04 - door Joke Koopman - 0 reacties

    De coronacrisis houdt scholen nu al een jaar in de overlevingsstand. Hoe zorg je voor de uitvoering van beleid in de huidige uitzonderlijke situatie? Hoe maak je de omslag van crisisbeleid naar crisisbestendig beleid. Hoe krijg je zicht op wat er nog te doen staat? 

    Lees meer over "Toetsbeleid in crisistijd"

  9. Hoe vinden jongeren hun stem?

    8 maart 2021 om 09:45 - door Ariena Verbaan - 0 reacties

    In deze coronapandemie zoeken docenten, mentoren en studieloopbaanbegeleiders naar allerlei manieren om contact te maken en verbinding te houden met hun studenten. De vragen die ik tijdens deze crisis krijg gaan vooral over hoe ik zorg dat mijn studenten erbij zijn en er bij blijven? Oftewel, hoe leer ik ze dat zij hun stem kunnen laten horen?

    Lees meer over "Hoe vinden jongeren hun stem?"

  10. 5 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken

    6 maart 2021 om 08:05 - door Meike Berben - 2 reacties

    Ik ben een enthousiast gebruiker van ICT tools. Ik vind ze heel erg leuk en het helpt je om met weinig voorbereiding een twist aan je les te geven die je leerlingen zullen waarderen. In dit blog vertel ik je over mijn favoriete tools om leerlingen te activeren.

    Lees meer over "5 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken"

Zoek in de website