Sluiten

Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

  1. Gastblog D&P.jpg

    D&P: uitmuntend voor DuizendPoten

    “Als ik voor één leerling echt het verschil kan maken, is mijn jaar goed”, zei ik ooit in een kennismakingsgesprek met mijn nieuwe leidinggevende. Waar kwam mijn wens vandaan om echt het verschil te willen maken in het leven van de leerling? Mijn eigen brede interesses en veelzijdige kwaliteiten werden toen ik jong was negatief bestempeld als ‘middelmatig’. Er is echter helemaal niks mis met een ‘alleskunner’ zoals ik. Het leven is zelfs extra aangenaam doordat ik veel verschillende dingen kan en veel verschillende soorten mensen begrijp. Ik voelde mij echter niet gezien toen ik jong was, wist niet waar ik thuishoorde en was eigenlijk vergeefs opzoek naar mijn talent.

  2. motivatie blog Linda en Bert.jpg

    Wat doen we aan amotivatie van leerlingen?

    Blog Motivatie - knipsel trouw 11092020.jpgDeze kop uit 2020 bij de start van het nieuwe schooljaar in de Trouw is nog steeds actueel. We treffen op veel scholen een situatie aan waarin alle energie gericht is op het wegwerken en voorkomen van leerachterstanden. We weten dat dit kan ten koste kan gaan van het welbevinden van leerlingen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we steeds vaker de klacht horen dat de motivatie van de leerlingen ver te zoeken is. 

  3. Vlog Cor afbeelding.jpg

    Vlog Focus houden in onze wereld van verleiding en afleiding

    In deze vlog neemt Cor Verbeek je mee in het nadenken over hoe je focus houdt in onze wereld vol verleiding en afleiding. Hoe lukt het ons om dat werk te leveren waar we trots op zijn, waar we ons voor willen inzetten, waar we indruk mee maken op het leven en leren van onze leerlingen?

  4. Digitale didactiek.png

    Tips om de rollen van de leraar in de online les in te zetten

    Online of hybride lessen vragen om een andere didactiek dan fysieke lessen. Maar wat is dan een effectieve vorm? De rollen van de leraar bieden hiervoor een handvat. In dit blog beschrijven we per rol tips hoe je deze rol kunt inzetten in je online of hybride les. 

  5. Bij blog formatieve evaluatie 3 tips  - MeikeB 1200px.jpg

    3 tips om formatief te toetsen in de online les!

    In de huidige tijd van online onderwijs vragen veel docenten mij hoe ze de voortgang van leerlingen kunnen bijhouden op afstand. En wat ze vervolgens kunnen doen om in te spelen op deze voortgang. Het model van formatief toetsen van CPS én gratis beschikbare digitale toepassingen kunnen hierbij helpen!

  6. formatief toetsen blog okt 2020.jpg

    Wat betekent ‘Formatief toetsen in de les’ voor het mbo?

    Betekent formatief toetsen dat je nog meer moet toetsen? Moet je aan al je lessen toetsen toevoegen? Hoe kun je formatief toetsen in het mbo, waar de beroepspraktijk centraal staat?

  7. Pedagogisch coachen - blog Ariena 2020.jpg

    Pedagogisch coachen: Hoe leer ik leerlingen vanuit zelfeffectiviteit leren?

    In dit blog gaan we dieper in op de leerling die denkt dat hij/zij de (leer)activiteit niet aankan. ‘Ík durf dit niet, want ik kan het toch niet. Dus doe ik maar niks en stel het uit’. Hoe kan je deze leerlingen zo coachen dat ze deze leertaak wel op zich nemen?  

  8. Blog Roel - digitale didactiek september 2020.jpg

    ICT in de les: een succes? Vijf didactische doelen bij het gebruik van digitale middelen.

    Er zijn tegenwoordig talloze digitale middelen beschikbaar die het lesgeven en leren kunnen vergemakkelijken of verbeteren. Het toepassen van ICT is echter geen trucje, dat automatisch leidt tot een betere les. Het werkt pas als er digitale didactiek van wordt gemaakt. De keuze voor de inzet van ICT hangt af van het didactische doel dat je als docent met een bepaalde lessituatie wil bereiken. Uitgangspunt daarbij is dat ICT een middel is, en dus geen doel op zich.

  9. YOLLEN_v0.5.00_00_11_04.Still001.png

    Vier voordelen van Yollen, de online tool voor lesobservaties.

    Op vrijwel iedere school vinden lesbezoeken plaats, soms beoordelingsgericht en soms ontwikkelingsgericht. Welk doel het lesbezoek ook heeft, het gaat er in alle gevallen om dat de bezochte leraar een terugkoppeling ontvangt van wat hij heeft laten zien, om dat te verbinden aan wat hij wilde laten zien en wat hij mogelijk nog kan ontwikkelen. 

  10. Blog vertrouwen Arjan.jpg

    Zeg eens eerlijk: ben jij te vertrouwen?

    Hoe je als leidinggevende een fundament ontwikkelt van een effectief team.

    Zeg eens eerlijk. Ben jij te vertrouwen? Natuurlijk ben jij te vertrouwen! Je hebt al ja gezegd, voordat je er over nadenkt. Zo’n vraag voelt bijna als een belediging! Maar is dat echt zo? Vertrouw jij volledig op jezelf? En wat zie je in je omgeving? Want jij bent toch meer te vertrouwen, dan iedereen om je heen. 

  11. Bij blog Koos - 3 tips leesvaardigheid mvt.png

    3 tips om te voorkomen dat de zwakke lezer bij vreemde talen volgend jaar weer het haasje is

    Op dit moment lees ik in mijn LinkedIn-tijdlijn de prachtigste profetieën over hoe het straks ‘toch allemaal echt anders zal kunnen na corona’, zonder examens en met volop aandacht voor de individuele leerbehoefte van je leerlingen. Je kunt mij betichten van cynisme, maar ik denk dat de realiteit gebiedt dat volgend jaar de eindexamens gewoon weer terug zijn als vanouds – met bijbehorende problematiek. Wil je toch iets meer vat krijgen op de uitkomsten van dat eindexamen bij de vreemde talen? Dan denk ik dat al die prachtige dromen beter kunnen worden omgezet in een effectief lees- en examenprogramma. Hier drie tips over hoe je de leesvaardigheid bij de vreemde talen onder controle krijgt door aandacht voor de leerlijn.

  12. Bij blog Geke over formatief toetsen.jpg

    Leren in iedere les in het mbo

    De impact van effectieve docenten op het leren van studenten is groot. Recent onderzoek wijst uit dat deze docenten ook onder soms moeilijke omstandigheden goede leerprestaties realiseren[1]. Zij zijn sterk gericht op het leerproces. Een les niet geleerd, is een verloren les. Formatief toetsen speelt daarin een belangrijke rol.

  13. Bij blog Jaap en Miriam - 14042020.png

    (Zelf)leiderschap en leren op afstand

    Als leerlingen vanuit huis online leren dan is het goed mogelijk dat zaken in de thuissituatie afleidend zijn voor lessen en opdrachten die we aanbieden. Het is goed om ons bewust te zijn van de volgende gedachten; hoe kunnen leerlingen onafhankelijk leren en wat motiveert hen? Welk einddoel hebben we voor ogen? Hoe wordt de leerling mede-eigenaar van zijn of haar leerproces op afstand? Hoe maken we het digitale leeraanbod en de instructies zo krachtig mogelijk?

  14. Examensblog Koos.jpg

    Minder summatief toetsen en meer formatief? Help, hoe moet het dan met woordjes leren en grammatica?

    Ik krijg de laatste tijd vaak deze vraag van MVT-docenten voorgelegd: “Mijn school heeft besloten het aantal summatieve toetsen per jaar terug te brengen tot 12.  Dit kan voor Geschiedenis misschien wel, maar hoe moet ik dan de leerlingen woordjes en grammatica laten leren? Zonder toets leren ze niet.” Ook schoolleiders benaderen me met deze vraag: “We hebben bij ons op school het aantal summatieve toetsen sterk ingeperkt en de MVT-secties en docenten steigeren. Ze kunnen nu het leren van de woordjes en grammatica niet meer afdwingen door so’s. Ze zeggen dat de leerlingen die anders niet leren.”

  15. blog koos over mondeling examen.png

    Vier tips om je mondelinge examens tóch door te laten gaan

    De meeste scholen hebben ondertussen een paar dagen ervaring met online of op afstand lesgeven. De komende weken zullen daarnaast in dienst staan van het afronden van de schoolexamens. Veel moderne vreemde talen sluiten in deze periode het schoolexamen af met een onderlinge toets. Online mondelinge toetsen afnemen kan lastig zijn. Hier vier mogelijke problemen met oplossingen.