Sluiten

Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

  1. Blog Formatief handelen in het mbo (1).png

    Wat betekent formatief handelen in de les voor het mbo

    Betekent formatief handelen dat je meer moet toetsen? Moet je aan al je lessen toetsmomenten toevoegen? Hoe kun je formatief handelen in het mbo, waar de beroepspraktijk centraal staat?

  2. Blog Staat van het onderwijs.png

    De Staat van het Onderwijs 2023

    In de in mei 2023 gepubliceerde Staat van het Onderwijs doet de onderwijsinspectie verslag van de huidige situatie in het onderwijs in Nederland.

    Cor Verbeek heeft er kritisch naar gekeken en zet hieronder kort uiteen wat opvalt.

  3. Culturele diversiteit.jpg

    Culturele diversiteit op de basisschool: van onbegrip naar verrijking

    Waarom is de taalachterstand van de Turkse Meryem alleen maar groter geworden? Dat is toch vreemd? Want haar leerkracht heeft vier maanden geleden een goed gesprek gehad met haar vader en ze zouden thuis meer Nederlands met haar gaan praten. En hoe komt het dat de vader van de Syrische jongen Ahmed tijdens het oudergesprek alleen maar over zichzelf wilde vertellen in plaats van over de vele conflicten waar zijn zoon al een paar weken in verzeild raakt?

  4. Blog 10 tips om te differentieren.png

    Tien tips om direct te starten met differentiëren in je les

    Aansluiten bij de capaciteiten van leerlingen. Dat klinkt logisch. Geen leraar is er tegen. Toch vindt het te weinig plaats in de lessen in het voortgezet onderwijs, zo constateert ook de Inspectie van het Onderwijs in de recent verschenen Monitor Leskwaliteit.

  5. Blog Redeneren Bob en Els.png

    Leer je leerlingen redeneren en formuleren door structuur en logica

    Over de taalvaardigheid bij leerlingen is al veel gezegd: de achteruitgang lijkt een feit, het probleem is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen en het is lastig om daar in het onderwijs grip op te krijgen. Bij alle vakken zie je vaak dat leerlingen denken de inhoud te begrijpen, maar dat ze hun antwoord niet goed kunnen formuleren als ze de stof zelf moeten uitleggen of er een vraag over moeten beantwoorden. De oorzaak? Veel leerlingen missen de algemene taalkennis en ‑vaardigheid om zich goed uit te drukken. 

  6. Blog Diversiteit.png

    Goed omgaan met culturele diversiteit in je klas

    Steeds vaker heb je kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond in je klas. Je wilt ook hen het beste onderwijs geven, zorgen dat ze kunnen meekomen, niet uitvallen. Soms merk je echter dat je zo’n kind en zijn ouders niet begrijpt en zij jou niet. Je weet niet waar het mis gaat, omdat je vaak niet weet wat je niet weet. Bovendien ben je bang om iets verkeerds te zeggen; je wilt het juist goed doen. Iedereen erkent het belang van aandacht en respect voor culturele verschillen, zeker in onderwijssituaties en juist ook in deze tijd van polarisatie. Maar hoe ga je in de praktijk om met de verschillende achtergronden van leerlingen en ouders op school?

  7. Blog CPS zes rollen v2.png

    Reflecteren op de groepsdynamiek in de klas vanuit 'de zes rollen van de leraar'

    De eerste weken en maanden van het schooljaar zijn altijd een interessante tijd, vanuit je rol als leraar en vanuit groepsdynamiek. In deze periode worden immers de geschreven en ongeschreven regels duidelijk en wordt de klas een groep of niet. Als leraar kun je hier invloed op uitoefenen. De groepsdynamiek kun je beïnvloeden door de zes rollen van de leraar effectief in te zetten. Die zes rollen geven houvast om je gedrag consistent neer te zetten, zodat de leerlingen optimaal, veilig en zo aangenaam mogelijk kunnen leren en het lesgeven jou makkelijker afgaat.

  8. Blog Lesson Study.png

    Lesson Study: onderwijsontwikkeling en teamversterking in één

    De teamleden van de jonge Christelijke Basisschool AquaMarijn in Groningen zijn ambitieus. Ze wilden zichzelf en hun school verder ontwikkelen. Niet via een training, maar intensiever en meer passend bij hun speerpunt: lerende cultuur. Sommige teamleden waren al bekend met Lesson Study: een methode waarbij je samen met collega’s een goed doordachte les ontwerpt, een collega de les geeft en de anderen observeren. Omdat het team Lesson Study professioneel in wilden zetten, schakelden ze begin vorig schooljaar CPS in voor de begeleiding.

  9. Kwaliteitszorg.png

    Drie tips voor kwaliteitszorg op jouw school

    De kwaliteit van het Nederlands onderwijs staat onder druk. Waren we in 2008 nog een van de landen met de beste leesvaardigheid van Europa, nu dreigt laaggeletterdheid voor 25 procent van alle vijftienjarigen. De kloof tussen kinderen van hoog- en laagopgeleide ouders is de afgelopen vijftien jaar verdubbeld. De kwaliteitsverschillen tussen scholen worden groter en de kansenongelijkheid loopt op. De besteding van de NPO-gelden is zeer divers en leidt helaas niet altijd tot beter onderwijs. De hoogste tijd voor levende kwaliteitszorg. 

  10. Reflectie.png

    Mijn motto voor het omgaan met de uitdagingen van het nieuwe schooljaar: “Haast je, maar niet te snel…”

    Een nieuw schooljaar, een nieuw begin. Tenminste, dat hoop ik dan maar. Er zijn tenslotte nog 9100 voltijds lerarenbanen in te vullen en, dat wordt vaak vergeten, ook nog 1100 fte aan directeursfuncties staat open. Niet gek dus dat voor een groot aantal scholen het jaar minder vrolijk begint.

  11. 160222 Blog EDI ADI IGDI feb 2022.JPG

    EDI, ADI of IGDI?

    Sommige leerlingen hebben veel en uitgebreide instructie nodig. Andere gaan het liefst direct zelf aan de slag. Hoe zorg je voor een effectieve combinatie van docent- en leerlingsturing in de les? Hoe geef je een les vanuit didactisch oogpunt goed vorm? In dit kader hoor je regelmatig over instructiemethoden als EDI, ADI en IGDI. Wat zijn dat voor methoden en wanneer zet je welke in?

  12. Blog toets Sander dec 2021  bijgesned.jpg

    Tijd voor toetsbeleid

    Vorig schooljaar is het eindexamenbesluit aangepast. Deze aanpassingen vormen het formele sluitstuk van de verbeteringen die het voortgezet onderwijs via negen actielijnen heeft ingezet. Steeds meer scholen zetten hun NPO-gelden ook in op deze actielijnen om de toetskwaliteit en de kwaliteit van de schoolexamens te verbeteren. Maar wat betekent dit voor jou als docent, sectievoorzitter, examensecretaris of schoolleider?

  13. Bij blog praktijkonderwijs Geke juni 2021.jpg

    Formatief toetsen in het praktijkonderwijs

    Wat heb je geleerd over hygiënisch werken op je stage? Dit zou een vraag kunnen zijn  tijdens het eindgesprek voor het diploma praktijkonderwijs. ‘Eigenlijk zouden we dit soort vragen in de les ook meer moeten stellen.’ Dat zei een docent die als assessor het eindgesprek voerde met een leerling van een praktijkschool. ‘Ons hele onderwijs is ontwikkelingsgericht maar in de lessen toetsen we weinig en vooral summatief. We geven cijfers of een beoordeling (v/m/g) en gaan verder’.

  14. Leerlingen motiveren.JPG

    De illusie dat je leerlingen kan motiveren

    Waarom moet dit? Ik heb ècht geen zin vandaag. Geen cijfer? Laat maar dan. Zomaar wat teksten die je als docent wellicht regelmatig hoort. Ik hoorde ze in ieder geval wel. Het motiveren van leerlingen was is en blijft een enorm onderwerp; in de personeelskamer, op de vrijdagmiddagborrel, in de teamvergadering en bij de leerlingbespreking. Want waar hebben we het eigenlijk over? Leerlingen motiveren, kan dat wel? En zo ja, hoe dan?

  15. Bij blog formatief toetsen 383px.jpg

    Vijf vragen over formatief toetsen met een kort en een langer antwoord

    Binnenkort verschijnt de tweede druk van het boek ‘formatief toetsen in de les, toetsen van het leren om te leren’. Daarin beschrijven we praktische voorbeelden, stappenplannen en werkvormen om formatief toetsen toe te passen. In de nieuwe druk hebben wij de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen verduidelijkt. Als voorproefje geef ik je bij vijf vragen alvast een kort en iets langer antwoord.