Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

Blog

  1. Zo werkt het IGDI-model ook bij kleuters

    19 februari 2018 16:10 - door Aafke Bouwman - 0 reacties

    Werk je met kleuters? Dan merk je vast dat het IGDI-model nogal eens ‘wringt’. Mijn advies is dan ook: gebruik dit directe instructiemodel in groep 1 en 2 alleen bij specifieke activiteiten. Met enkele eenvoudige aanpassingen kun je er uitstekend mee uit de voeten!

    Lees meer over "Zo werkt het IGDI-model ook bij kleuters"

  2. Eigenaarschap: waarom 9 van de 10 scholen er wat mee willen

    12 februari 2018 10:06 - door Anne Arink - 0 reacties

    Zet tien scholen op een rij en er zeggen er minimaal negen dat ze ‘iets willen’ met eigenaarschap. Eigenaarschap van leerlingen welteverstaan. Eigenaarschap is hot. We willen dat leerlingen meer verantwoordelijkheid krijgen voor hun leerproces en er meer bij betrokken zijn.

    Lees meer over "Eigenaarschap: waarom 9 van de 10 scholen er wat mee willen"

  3. Learning on the job telt mee voor herregistratie schoolleidersregister

    5 februari 2018 17:32 - door Rick Lekkerkerk (gastblogger) - 0 reacties

    Als er iemand is die veel moet kunnen en kennen is het de schoolleider wel. Om goed onderwijs te realiseren, is een hoog niveau van de schoolleider een vereiste. Om goed onderwijs te blijven realiseren, moet de schoolleider zich ontwikkelen. Vanuit deze gedachte is het Schoolleidersregister PO opgericht.

    Wat misschien niet bij iedereen bekend is, is dat u daarvoor niet per se de schoolbanken in hoeft. De dagelijkse praktijk is namelijk een uitstekende leerschool. Het is toegestaan om deze vorm van informeel leren in te zetten voor uw herregistratie in het Schoolleidersregister PO. Dit informele leertraject wordt ondersteund door Libereaux BV in samenwerking met CPS.


    Directeur Wouter Wetzelaer ontvangt het certificaat van herregistratie van Rick Lekkerkerk van Libereaux.

    Lees meer over "Learning on the job telt mee voor herregistratie schoolleidersregister"

  4. Drie stappen voor betere teamleiders en middenmanagers in het onderwijs

    29 januari 2018 10:00 - door Clarien Veltkamp - 0 reacties

    Een pas gestarte teamleider vergeleek zich met een koekje. Nou ja, eigenlijk met de laag tussen twee koekjes. U kent ze wel, zo'n Choco Prince. Was dat nou een goede vergelijking? In ieder geval weten we van middenmanagers dat ze in het midden zitten. Met één been (en soms nog meer dan dat) staan ze voor de klas en met het andere in de schoolleiding. Manusje van alles, regelaar, kop van jut, primus inter parus, … choco prince.




    Lees meer over "Drie stappen voor betere teamleiders en middenmanagers in het onderwijs"

  5. Eigenaarschap bij leerlingen? Het ABC van een effectieve leercoach

    22 januari 2018 11:50 - door Ariena Verbaan, Susan Potiek - 1 reactie

    Zelfregulatie en eigenaarschap: soms lijkt het wel alsof we het over niets anders meer hebben in het onderwijs. En zo gek is dat ook niet, want leren is natuurlijk méér dan kennis tot je nemen. Om goed voorbereid te zijn op hun toekomst is het essentieel dat leerlingen zélf grip hebben op de manier waarop zij leren. Ofwel, dat ze de eigenaar zijn van hun eigen ontwikkeling.  
    Dat gaat niet vanzelf. In jouw rol als leercoach kun je jouw leerlingen wel helpen om dit te leren. Stap voor stap, zodat ze uiteindelijk zelf de sleutel in handen hebben tot zelfregulatie en meer succes. 

    Blog beschrijft hoe je als leraar in de rol van leercoach eigenaarschap aan leerlingen onderwijst in het voortgezet onderwijs.

    Lees meer over "Eigenaarschap bij leerlingen? Het ABC van een effectieve leercoach"

  6. Is Leren met Ouders het ei van Columbus?

    22 januari 2018 09:31 - door Vanessa Pelle (gastblogger) - 0 reacties

    Het lijkt het ei van Columbus; ouders die hun eigen kind op school begeleiden bij specifieke vakken. Het zou prestaties verhogen en de werkdruk bij leraren verlagen. Op de scholen van Scala wordt deze aanpak al jaren toegepast. Joris Spekle en Henk van der Pas schreven het boek Leren met Ouders,waarmee leerkrachten, schoolleiders en bestuurders onderbouwde informatie en tips krijgen om dit ook op hun school te organiseren. Aan PrimaOnderwijs vertelt Joris waarom het een goed idee is om meer samen te werken met ouders.

    Blog Is Leren met ouders het ei van Columbus
    Foto CPS ©: gemaakt op De Bussel

    Lees meer over "Is Leren met Ouders het ei van Columbus?"

  7. De Nationale Voorleesdagen komen eraan. Waarom ik pleit voor een complexe tekst

    18 januari 2018 15:24 - door Karin van de Mortel - 0 reacties

    Woensdag gaan de Nationale Voorleesdagen weer van start. Een leuke aanleiding om kinderen in aanraking te brengen met prikkelende teksten waarover zij kunnen denken, schrijven en praten. Ben je nog op zoek naar een pakkend boek? Ik heb een prachtige aanrader, geschikt voor elke bouw.

    Lees meer over "De Nationale Voorleesdagen komen eraan. Waarom ik pleit voor een complexe tekst"

  8. Vijf keuzes die je helpen om te gaan met werkdruk

    15 januari 2018 09:29 - door Sander van Veldhuizen - 0 reacties

    We zijn druk in het onderwijs. Ondanks dat een groot deel van de werkdag (rooster) en het jaar (jaarplanning) vast ligt, wordt een onderwijsdag als ‘druk’ en ‘hectisch’ ervaren. Recente stakingen en debatten over de nieuwe regeringsverklaring bevestigen dat dit gevoel breed gedragen wordt.


    Lees meer over "Vijf keuzes die je helpen om te gaan met werkdruk"

  9. Examenvoorbereiding? Zo voorkom je dat je leerlingen struikelen over taal

    9 januari 2018 09:44 - door Els Loman, Roel Vos - 0 reacties

    Examens zijn vaak behoorlijk talig. Niet alleen bij Nederlands en de moderne vreemde talen, maar óók bij de exacte vakken en de mens- en maatschappijvakken. Leerlingen lopen onnodig punten mis omdat ze onvoldoende taalvaardig zijn of onvoldoende toetskennis hebben. Het goede nieuws: als vakdocent heb je hier veel meer invloed op dan je misschien denkt. Als je in de examenvoorbereiding aandacht besteedt aan taal, levert dit direct winst op.

    Lees meer over "Examenvoorbereiding? Zo voorkom je dat je leerlingen struikelen over taal"

  10. Jaaroverzicht: de best gelezen blogs en meer

    8 januari 2018 10:15 - door Paul Kleingeld, Marianne van der Werff - 0 reacties

    Het is weer het begin van een nieuw jaar. Een tijd waarin de lijstjes, voorspellingen en trends je om de oren vliegen. Natuurlijk delen we ook onze lijst weer graag. Welke blogs waren het meest populair? Welke trainingen? Op welke kanalen zijn onze volgers het meest actief? Je leest dit -en meer- in ons jaaroverzicht. 

    Lees meer over "Jaaroverzicht: de best gelezen blogs en meer"

CPS

  1. 19 februari 2018 Zo werkt het IGDI-model ook bij kleuters 0 reacties
  2. 12 februari 2018 Eigenaarschap: waarom 9 van de 10 scholen er wat mee willen 0 reacties
  3. 5 februari 2018 Learning on the job telt mee voor herregistratie schoolleidersregister 0 reacties
  4. 29 januari 2018 Drie stappen voor betere teamleiders en middenmanagers in het onderwijs 0 reacties
  5. 22 januari 2018 Eigenaarschap bij leerlingen? Het ABC van een effectieve leercoach 1 reactie
  6. 22 januari 2018 Is Leren met Ouders het ei van Columbus? 0 reacties
  7. 18 januari 2018 De Nationale Voorleesdagen komen eraan. Waarom ik pleit voor een complexe tekst 0 reacties
  8. 15 januari 2018 Vijf keuzes die je helpen om te gaan met werkdruk 0 reacties
  9. 9 januari 2018 Examenvoorbereiding? Zo voorkom je dat je leerlingen struikelen over taal 0 reacties
  10. 8 januari 2018 Jaaroverzicht: de best gelezen blogs en meer 0 reacties
  11. 11 december 2017 Basis- en voortgezet onderwijs ontmoeten elkaar in 10-14: interview met een onderwijspionier 0 reacties
  12. 7 december 2017 Hoe was vader als docent? 1 reactie
  13. 7 december 2017 Goed kleuteronderwijs? De magische acht van Dale Farran 1 reactie
  14. 5 december 2017 Wat moet ik als mentor nou precies doen? 0 reacties
  15. 30 november 2017 Met Lesson Study het begrijpend leesonderwijs verbeteren 1 reactie
  16. 6 november 2017 Wat zijn de grote voordelen van digitale lesobservaties? 3 reacties
  17. 31 oktober 2017 Teamleren met Lesson Study 1 reactie
  18. 20 oktober 2017 Drie tips voor het werken met een digitale rekenmethode in je rekenles 0 reacties
  19. 9 oktober 2017 Hoe start je met gepersonaliseerd leren in de les? 4 reacties
  20. 9 oktober 2017 Waarom begrijpend lezen al in de onderbouw begint 0 reacties
  21. 2 oktober 2017 Als het gaat om sociale veiligheid moet je het vooral hebben over welk gedrag je wél wilt zien 0 reacties
  22. 26 september 2017 Zeven tips voor een goed gesprek met je mentorleerlingen 0 reacties
  23. 11 september 2017 Sterke rekenaars komen er vanzelf wel….. of toch niet? 14 reacties
  24. 11 september 2017 Welke manieren zijn er om te differentiëren? 0 reacties
  25. 7 september 2017 Een protocol als oplossing voor boze ouders? 3 reacties
  26. 5 september 2017 Persoonlijkheid voorspelt succes? 3 reacties
  27. 29 augustus 2017 Waarom tevreden ouders niets zeggen over de kwaliteit van de school 8 reacties
  28. 28 augustus 2017 Achter de cijfers van leerlingen kijken met RTTI 2 reacties
  29. 22 augustus 2017 Is de leraar de held van de toekomst? 0 reacties
  30. 27 juni 2017 Ben ik druk of maak ik me druk? 5 reacties
  31. 22 juni 2017 ICT bij het vak Nederlands: zoveel méér dan Kahoot 0 reacties
  32. 19 juni 2017 De zesde rol van de leraar; de leercoach 0 reacties
  33. 12 juni 2017 Waarom het gemiddelde cijfer voor een vak een stuk hoger had kunnen zijn 0 reacties
  34. 12 juni 2017 Waarom leerlingen in de rekenles afhaken. En wat jij eraan kunt doen! 0 reacties
  35. 2 juni 2017 Het hele jaar plezier van een startgesprek met ouders in augustus 2 reacties
  36. 29 mei 2017 Van lesobservaties naar ontwikkeling: 4 tips voor teamleiders 0 reacties
  37. 23 mei 2017 Misverstand over begrijpend lezen: het start pas in groep 4… 0 reacties
  38. 15 mei 2017 Ouders willen best samenwerken met school. Liefst wel op basis van hun expertise 0 reacties
  39. 8 mei 2017 Uw taalbeleidsplan een papieren tijger? Zo dus niet! 0 reacties
  40. 18 april 2017 Leren met Ouders in de praktijk 2 reacties
  41. 12 april 2017 Eigentijds onderwijs combineert het bestaande met het nieuwe 0 reacties
  42. 12 april 2017 Ik zocht een manier om te werken aan sociale vaardigheden en viel voor The Leader in Me 1 reactie
  43. 11 april 2017 Activerende en passende werkvormen als alternatief voor differentiëren? 0 reacties
  44. 3 april 2017 MBO-ers leren leidinggeven met de 7 gewoonten van Covey 1 reactie
  45. 28 maart 2017 Gek van modelen 0 reacties
  46. 21 maart 2017 Leerlingen motiveren: dit kun je doen 1 reactie
  47. 13 maart 2017 Wisbordjes: hoe zet je ze zinvol in? 4 reacties
  48. 6 maart 2017 6 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken 2 reacties
  49. 27 februari 2017 Het IGDI-model voor kleuters? De do’s en dont’s 0 reacties
  50. 20 februari 2017 Samen bouwen aan ouderbetrokkenheid 1 reactie
  51. 10 februari 2017 Wil je meer differentiëren in je les? Direct van start met 10 handige tips! 0 reacties
  52. 7 februari 2017 Les van je vader of moeder? De Bussel innoveert met ouderbetrokkenheid 0 reacties
  53. 30 januari 2017 Hoe zet ik Lesson Study op in zes stappen? 0 reacties
  54. 26 januari 2017 Leiderschap? Zo maak je er (7) gewoonten van 0 reacties
  55. 23 januari 2017 Voorlezen met een twist? De leukste boekentips voor elke bouw 0 reacties
  56. 19 januari 2017 Handige voorleestips om aan ouders mee te geven 0 reacties
  57. 10 januari 2017 Ga er maar aan staan: opvoeden en onderwijzen in 2017 0 reacties
  58. 9 januari 2017 De best gelezen CPS blogs in 2016 0 reacties
  59. 14 december 2016 Hoe logisch is het dat hulpverleners in uw school hun eigen koers varen? 4 reacties
  60. 8 december 2016 De examenvoorbereiding voor 2017: zo voorkom je dat jouw leerlingen punten missen door de taal 0 reacties
  61. 7 december 2016 Leren differentiëren doe je op school 0 reacties
  62. 24 november 2016 Twee schoolleiders over ouderbetrokkenheid: we bouwen vanuit wederzijds begrip 2 reacties
  63. 17 november 2016 Coachen via een app, handig of niet? 0 reacties
  64. 7 november 2016 Waarom Lesson Study snel aan populariteit wint 1 reactie
  65. 3 november 2016 De 5 rollen van de leraar: wat is het, en wat hebt u eraan? 0 reacties
  66. 24 oktober 2016 Drie nieuwe inzichten over differentiatie die we meenamen uit de VS 0 reacties
  67. 17 oktober 2016 Schrijfonderwijs saai en tijdrovend? Mooi niet! 0 reacties
  68. 10 oktober 2016 Eigentijds leren volgens leerlingen en leraren 0 reacties
  69. 3 oktober 2016 Moet het lezen van een prentenboek altijd een leerdoel hebben? 2 reacties
  70. 26 september 2016 We kunnen ouders meer inzetten bij het leren. Waar wachten we op? 5 reacties
  71. 19 september 2016 Wat is het rendement van een studiedag? 0 reacties
  72. 12 september 2016 De vier grote voordelen van digitaal observeren 3 reacties
  73. 6 september 2016 Eigentijds onderwijs. Ieder zijn eigen mening 1 reactie
  74. 5 september 2016 Wat wij leerden van de studiereis naar The Leader in Me-scholen in Canada 1 reactie
  75. 29 augustus 2016 Waarom kinderen te weinig leren van de methode begrijpend lezen 5 reacties
  76. 22 augustus 2016 Wat verlangt de nieuwe Wet Veiligheid op school van scholen? 3 reacties
  77. 4 juli 2016 Leer ze gerust afluisteren: het werkt! Leerlingen hebben baat bij modelen 0 reacties
  78. 30 juni 2016 Starten met combinatiegroep 1-3? Do’s en dont’s op een rij 8 reacties
  79. 27 juni 2016 Van sturend naar coachend: hoe jij een betere mentor wordt 0 reacties
  80. 20 juni 2016 Je ziet het het beste in de les, want daar gebeurt het. 1 reactie
  81. 13 juni 2016 Leren met Ouders. Straks op alle scholen? 2 reacties
  82. 30 mei 2016 Inspectie verandert de beoordeling van tussenresultaten: en nu? 0 reacties
  83. 23 mei 2016 De 4 belangrijkste valkuilen bij lesobservaties en feedbackgesprekken 0 reacties
  84. 19 mei 2016 Lesson Study: maximaal profiteren van collega’s 1 reactie
  85. 16 mei 2016 Mijn ongemak met Amerikaans enthousiasme (en hoe dat veranderde) 4 reacties
  86. 11 mei 2016 De examenvoorbereiding van 2017 begint nú! 0 reacties
  87. 10 mei 2016 Hoe kan ik de motivatie om lange teksten te lezen vergroten? 1 reactie
  88. 9 mei 2016 Hoe motiverend geeft u les? 1 reactie
  89. 6 mei 2016 Waarom uw studiedag niet direct aan teambuilding doet (en zo dus wel) 0 reacties
  90. 2 mei 2016 Sociale veiligheid vóél je 0 reacties
  91. 28 april 2016 Kleur bekennen- alleen als u het echt wil 1 reactie
  92. 25 april 2016 Is leesangst de reden dat in groep 6 de motivatie om te lezen afneemt? 1 reactie
  93. 19 april 2016 De LesobservatieApp is er nu ook voor het basisonderwijs 0 reacties
  94. 12 april 2016 Kleuterverlenging: zinvol of niet? 24 reacties
  95. 12 april 2016 Eindelijk, toetsbeleid! 1 reactie
  96. 11 april 2016 Herregistratie schoolleiders: een kans voor beter onderwijs 0 reacties
  97. 28 maart 2016 Knappe leerplichtambtenaar die mij de winst van dit denken afneemt 1 reactie
  98. 24 maart 2016 Medicatie als voorwaarde om op school te mogen blijven? 3 reacties
  99. 21 maart 2016 Ik vraag me af wat differentiëren met het zelfbeeld van leerlingen doet 0 reacties
(c) 2018 CPS Onderwijsontwikkeling en advies