Sluiten

Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

Blog

  1. Waarom de methode begrijpend lezen geen kant-en-klare routekaart is

    22 mei 2018 09:48 - door Karin van de Mortel, Aafke Bouwman - 0 reacties

    Veel scholen worstelen met het onderwijs in begrijpend lezen. Ze werken met een methode, er is een doorgaande leeslijn, maar verrassend genoeg blijven de resultaten achter. In dit blog laten we zien waarom de methode geen kant-en-klare routekaart is. 

    Lees meer over "Waarom de methode begrijpend lezen geen kant-en-klare routekaart is"

  2. Drie stappen om te komen tot een sterke, ambitieuze school

    14 mei 2018 14:00 - door Clarien Veltkamp, Gert-Jan Bos, Roland Zuidema - 0 reacties

    Het vernieuwde toezichtkader van de Onderwijsinspectie daagt scholen uit om eigen ambities na te streven. Tegelijkertijd dient de basiskwaliteit op orde te zijn. Die focus op beide aspecten kan als een spagaat voelen. Hoe ga je hier als schoolleider mee om? Drie stappen om te komen tot een sterke, maar ook ambitieuze school.

    Lees meer over "Drie stappen om te komen tot een sterke, ambitieuze school"

  3. Ontdek waarom formatief toetsen zinvol is in elke les

    11 mei 2018 12:25 - door Meike Berben, Joke Koopman - 3 reacties

    Gaan jouw leerlingen ook pas leren als ze een toets krijgen? Voor je het weet zit je iedere toetsperiode met stapels nakijkwerk van leerlingen die alleen maar hun cijfer willen weten. Leidt dit werkelijk tot betere resultaten?

    Blog formatief toetsen van Meike Berben en Joke Koopman

    Lees meer over "Ontdek waarom formatief toetsen zinvol is in elke les"

  4. Hoe begeleid ik leerlingen met achterstanden? 

    23 april 2018 10:24 - door Meike Berben - 0 reacties

    Er zijn veel docenten die graag meer willen differentiëren in hun lessen. Toch blijft het een moeilijke vaardigheid. Ga er ook maar aan staan als je veel klassen met veel verschillende leerlingen hebt. In onze trainingen en op scholen ontmoet ik veel docenten die differentiatie willen implementeren in hun lessen. Een vraag die me regelmatig wordt gesteld is hoe je nu het beste leerlingen kunt begeleiden die een achterstand hebben. In dit blog geef ik je graag een aantal goede tips. 

    Lees meer over "Hoe begeleid ik leerlingen met achterstanden? "

  5. Rollenspel als motor voor ontwikkeling

    16 april 2018 10:00 - door Aafke Bouwman - 4 reacties

    Als je werkt met jonge kinderen weet je dat rollenspel in hoeken van groot belang is voor hun ontwikkeling. Maar hoe doe je dat dan op een passende manier? Ik hoor in de training Rollenspel en spelbegeleiding regelmatig dat kinderen onvoldoende tot rollenspel komen als zij in de huishoek, bouwhoek of themahoek spelen. ‘Ze weten niet wat ze willen spelen, rommelen veel, rennen achter elkaar aan, nemen graag de babyrol aan of zijn de hond of poes.’ Veel leerkrachten vragen zich af hoe ze het spel zo begeleiden dat er ontwikkeling plaatsvindt. 

    Lees meer over "Rollenspel als motor voor ontwikkeling"

  6. Voor deze 4 situaties kan een interim professional een mooie oplossing zijn

    9 april 2018 10:00 - door Simone Scholten - 0 reacties

    In ons contact met de onderwijspraktijk merken we dat steeds meer scholen behoefte hebben aan tijdelijke professionals. Meestal is er sprake van spoed. Er is iemand ziek of er gaat iemand weg en de school krijgt het niet opgelost door middel van mobiliteit, het eigen bestuur of via directeuren in de eigen kweekvijver. “Is een van jullie adviseurs ook op interim basis beschikbaar?”, is dan een vraag die veelal bij mij terecht komt. Daarom vertel ik hier graag wat meer over.


    Lees meer over "Voor deze 4 situaties kan een interim professional een mooie oplossing zijn"

  7. Een levende visie vraagt een brandend vuur

    26 maart 2018 09:38 - door Miriam van Etteger - 1 reactie

    Door het versterken van persoonlijk leiderschap krijgt iedere leerling het beste onderwijs. Dit motto is te vinden achterop mijn visitekaartje omdat het voor mij de essentie is van leiderschap. Als het persoonlijk leiderschap van onderwijsprofessionals wordt versterkt, wint het onderwijs op een geweldige manier aan kwaliteit. Dit persoonlijke motto loopt als een rode draad door mijn werk als onderwijsadviseur.

    Lees meer over "Een levende visie vraagt een brandend vuur"

  8. Schooladvies – over vertrouwen en verwachtingen bij school en ouders

    22 maart 2018 08:35 - door Monica Neomagus (Verus) - 1 reactie

    Er gaan tegenwoordig weinig weken voorbij waarin de relatie tussen school en ouders niet in het nieuws is. En dan meestal in negatieve zin. Deze week passeerde het bericht, naar aanleiding van een onderzoek van EenVandaag onder CNV-leraren, dat 75% van hen druk ervaart om het schooladvies op de basisschool naar boven bij te stellen. Het was de gehele dag een ‘hot topic’. Onderwijsjournalist Ronald Buitelaar meldde in zijn blog dat enige nuance hier op zijn plaats is en splitste dit cijfer uit. Dan blijkt dat 2% van de docenten deze druk vaak ervaart, 14% regelmatig en 59% soms. Deze uitsplitsing maakt ‘het onder druk zetten’ op zichzelf niet minder ernstig, laat dat duidelijk zijn. Maar de nuancering kleurt het totaalplaatje wel bij. En dat is nodig voor een helder en juist beeld.

    Lees meer over "Schooladvies – over vertrouwen en verwachtingen bij school en ouders"

  9. Betrokkenheid in de les door gamificatie

    20 maart 2018 13:48 - door Roel Vos - 0 reacties

    Ruim 38 procent van de jongeren tussen 11 en 16 jaar in Nederland besteedt minstens 3 uur per doordeweekse dag aan het spelen van computerspelletjes, zo blijkt uit een landelijk onderzoek naar de gezondheid en het welzijn van scholieren (HBSC 2013). Veel ouders en leraren zien liever dat leerlingen deze tijd stoppen in het maken van hun huiswerk. Maar het onderwijs kan ook veel leren van de betrokkenheid en motivatie die leerlingen hebben bij het spelen van games. Deze benadering wordt gamificatie genoemd. Wat is dat dan en hoe pas je zelf gamificatie toe in je les?

    Lees meer over "Betrokkenheid in de les door gamificatie"

  10. Lesson Study: waarom leraren enthousiast zijn over deze vorm van teamleren

    19 maart 2018 09:32 - door Henk Logtenberg, Linda Odenthal - 0 reacties

    Lesson Study als professionaliseringmethodiek wint aan populariteit. Waarschijnlijk vooral omdat het veel elementen bevat die motiverend zijn. Het spreekt leraren aan omdat ze het samen doen, hun eigen vragen centraal staan en ze het geleerde meteen toe kunnen passen. Wat is Lesson Study eigenlijk en hoe ziet zo’n leercyclus er uit? In dit blog leest u er meer over.

    Lees meer over "Lesson Study: waarom leraren enthousiast zijn over deze vorm van teamleren"

CPS

  1. 22 mei 2018 Waarom de methode begrijpend lezen geen kant-en-klare routekaart is 0 reacties
  2. 14 mei 2018 Drie stappen om te komen tot een sterke, ambitieuze school 0 reacties
  3. 11 mei 2018 Ontdek waarom formatief toetsen zinvol is in elke les 3 reacties
  4. 23 april 2018 Hoe begeleid ik leerlingen met achterstanden?  0 reacties
  5. 16 april 2018 Rollenspel als motor voor ontwikkeling 4 reacties
  6. 9 april 2018 Voor deze 4 situaties kan een interim professional een mooie oplossing zijn 0 reacties
  7. 26 maart 2018 Een levende visie vraagt een brandend vuur 1 reactie
  8. 22 maart 2018 Schooladvies – over vertrouwen en verwachtingen bij school en ouders 1 reactie
  9. 20 maart 2018 Betrokkenheid in de les door gamificatie 0 reacties
  10. 19 maart 2018 Lesson Study: waarom leraren enthousiast zijn over deze vorm van teamleren 0 reacties
  11. 12 maart 2018 Leraar of entertainer, hoever gaat het motiveren van leerlingen? 0 reacties
  12. 9 maart 2018 Uw nieuwsfeed op Facebook gaat helemaal veranderen 0 reacties
  13. 5 maart 2018 Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Hoe versterkt u het persoonlijk leiderschap? 0 reacties
  14. 19 februari 2018 Zo werkt het IGDI-model ook bij kleuters 2 reacties
  15. 12 februari 2018 Eigenaarschap: waarom 9 van de 10 scholen er wat mee willen 0 reacties
  16. 5 februari 2018 Learning on the job telt mee voor herregistratie schoolleidersregister 0 reacties
  17. 29 januari 2018 Drie stappen voor betere teamleiders en middenmanagers in het onderwijs 0 reacties
  18. 22 januari 2018 Eigenaarschap bij leerlingen? Het ABC van een effectieve leercoach 1 reactie
  19. 22 januari 2018 Is Leren met Ouders het ei van Columbus? 0 reacties
  20. 18 januari 2018 De Nationale Voorleesdagen komen eraan. Waarom ik pleit voor een complexe tekst 0 reacties
  21. 15 januari 2018 Vijf keuzes die je helpen om te gaan met werkdruk 1 reactie
  22. 9 januari 2018 Examenvoorbereiding? Zo voorkom je dat je leerlingen struikelen over taal 0 reacties
  23. 8 januari 2018 Jaaroverzicht: de best gelezen blogs en meer 0 reacties
  24. 11 december 2017 Basis- en voortgezet onderwijs ontmoeten elkaar in 10-14: interview met een onderwijspionier 0 reacties
  25. 7 december 2017 Hoe was vader als docent? 1 reactie
  26. 7 december 2017 Goed kleuteronderwijs? De magische acht van Dale Farran 2 reacties
  27. 5 december 2017 Wat moet ik als mentor nou precies doen? 0 reacties
  28. 30 november 2017 Met Lesson Study het begrijpend leesonderwijs verbeteren 1 reactie
  29. 6 november 2017 Wat zijn de grote voordelen van digitale lesobservaties? 3 reacties
  30. 31 oktober 2017 Teamleren met Lesson Study 1 reactie
  31. 20 oktober 2017 Drie tips voor het werken met een digitale rekenmethode in je rekenles 0 reacties
  32. 9 oktober 2017 Hoe start je met gepersonaliseerd leren in de les? 7 reacties
  33. 9 oktober 2017 Waarom begrijpend lezen al in de onderbouw begint 0 reacties
  34. 2 oktober 2017 Als het gaat om sociale veiligheid moet je het vooral hebben over welk gedrag je wél wilt zien 0 reacties
  35. 26 september 2017 Zeven tips voor een goed gesprek met je mentorleerlingen 0 reacties
  36. 11 september 2017 Sterke rekenaars komen er vanzelf wel….. of toch niet? 14 reacties
  37. 11 september 2017 Welke manieren zijn er om te differentiëren? 0 reacties
  38. 7 september 2017 Een protocol als oplossing voor boze ouders? 8 reacties
  39. 5 september 2017 Persoonlijkheid voorspelt succes? 3 reacties
  40. 29 augustus 2017 Waarom tevreden ouders niets zeggen over de kwaliteit van de school 8 reacties
  41. 28 augustus 2017 Achter de cijfers van leerlingen kijken met RTTI 2 reacties
  42. 22 augustus 2017 Is de leraar de held van de toekomst? 0 reacties
  43. 27 juni 2017 Ben ik druk of maak ik me druk? 5 reacties
  44. 22 juni 2017 ICT bij het vak Nederlands: zoveel méér dan Kahoot 0 reacties
  45. 19 juni 2017 De zesde rol van de leraar; de leercoach 0 reacties
  46. 12 juni 2017 Waarom het gemiddelde cijfer voor een vak een stuk hoger had kunnen zijn 0 reacties
  47. 12 juni 2017 Waarom leerlingen in de rekenles afhaken. En wat jij eraan kunt doen! 0 reacties
  48. 2 juni 2017 Het hele jaar plezier van een startgesprek met ouders in augustus 2 reacties
  49. 29 mei 2017 Van lesobservaties naar ontwikkeling: 4 tips voor teamleiders 0 reacties
  50. 23 mei 2017 Misverstand over begrijpend lezen: het start pas in groep 4… 0 reacties
  51. 15 mei 2017 Ouders willen best samenwerken met school. Liefst wel op basis van hun expertise 0 reacties
  52. 8 mei 2017 Uw taalbeleidsplan een papieren tijger? Zo dus niet! 0 reacties
  53. 18 april 2017 Leren met Ouders in de praktijk 2 reacties
  54. 12 april 2017 Eigentijds onderwijs combineert het bestaande met het nieuwe 0 reacties
  55. 12 april 2017 Ik zocht een manier om te werken aan sociale vaardigheden en viel voor The Leader in Me 1 reactie
  56. 11 april 2017 Activerende en passende werkvormen als alternatief voor differentiëren? 1 reactie
  57. 3 april 2017 MBO-ers leren leidinggeven met de 7 gewoonten van Covey 1 reactie
  58. 28 maart 2017 Gek van modelen 0 reacties
  59. 21 maart 2017 Leerlingen motiveren: dit kun je doen 1 reactie
  60. 13 maart 2017 Wisbordjes: hoe zet je ze zinvol in? 5 reacties
  61. 6 maart 2017 6 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken 2 reacties
  62. 27 februari 2017 Het IGDI-model voor kleuters? De do’s en dont’s 0 reacties
  63. 20 februari 2017 Samen bouwen aan ouderbetrokkenheid 1 reactie
  64. 10 februari 2017 Wil je meer differentiëren in je les? Direct van start met 10 handige tips! 0 reacties
  65. 7 februari 2017 Les van je vader of moeder? De Bussel innoveert met ouderbetrokkenheid 0 reacties
  66. 30 januari 2017 Hoe zet ik Lesson Study op in zes stappen? 0 reacties
  67. 26 januari 2017 Leiderschap? Zo maak je er (7) gewoonten van 0 reacties
  68. 23 januari 2017 Voorlezen met een twist? De leukste boekentips voor elke bouw 0 reacties
  69. 19 januari 2017 Handige voorleestips om aan ouders mee te geven 0 reacties
  70. 10 januari 2017 Ga er maar aan staan: opvoeden en onderwijzen in 2017 0 reacties
  71. 9 januari 2017 De best gelezen CPS blogs in 2016 0 reacties
  72. 14 december 2016 Hoe logisch is het dat hulpverleners in uw school hun eigen koers varen? 4 reacties
  73. 8 december 2016 De examenvoorbereiding voor 2017: zo voorkom je dat jouw leerlingen punten missen door de taal 0 reacties
  74. 7 december 2016 Leren differentiëren doe je op school 0 reacties
  75. 24 november 2016 Twee schoolleiders over ouderbetrokkenheid: we bouwen vanuit wederzijds begrip 2 reacties
  76. 17 november 2016 Coachen via een app, handig of niet? 0 reacties
  77. 7 november 2016 Waarom Lesson Study snel aan populariteit wint 1 reactie
  78. 3 november 2016 De 5 rollen van de leraar: wat is het, en wat hebt u eraan? 0 reacties
  79. 24 oktober 2016 Drie nieuwe inzichten over differentiatie die we meenamen uit de VS 0 reacties
  80. 17 oktober 2016 Schrijfonderwijs saai en tijdrovend? Mooi niet! 0 reacties
  81. 10 oktober 2016 Eigentijds leren volgens leerlingen en leraren 0 reacties
  82. 3 oktober 2016 Moet het lezen van een prentenboek altijd een leerdoel hebben? 2 reacties
  83. 26 september 2016 We kunnen ouders meer inzetten bij het leren. Waar wachten we op? 5 reacties
  84. 19 september 2016 Wat is het rendement van een studiedag? 0 reacties
  85. 12 september 2016 De vier grote voordelen van digitaal observeren 3 reacties
  86. 6 september 2016 Eigentijds onderwijs. Ieder zijn eigen mening 1 reactie
  87. 5 september 2016 Wat wij leerden van de studiereis naar The Leader in Me-scholen in Canada 1 reactie
  88. 29 augustus 2016 Waarom kinderen te weinig leren van de methode begrijpend lezen 5 reacties
  89. 22 augustus 2016 Wat verlangt de nieuwe Wet Veiligheid op school van scholen? 3 reacties
  90. 4 juli 2016 Leer ze gerust afluisteren: het werkt! Leerlingen hebben baat bij modelen 0 reacties
  91. 30 juni 2016 Starten met combinatiegroep 1-3? Do’s en dont’s op een rij 8 reacties
  92. 27 juni 2016 Van sturend naar coachend: hoe jij een betere mentor wordt 0 reacties
  93. 20 juni 2016 Je ziet het het beste in de les, want daar gebeurt het. 1 reactie
  94. 13 juni 2016 Leren met Ouders. Straks op alle scholen? 2 reacties
  95. 30 mei 2016 Inspectie verandert de beoordeling van tussenresultaten: en nu? 0 reacties
  96. 23 mei 2016 De 4 belangrijkste valkuilen bij lesobservaties en feedbackgesprekken 1 reactie
  97. 19 mei 2016 Lesson Study: maximaal profiteren van collega’s 1 reactie
  98. 16 mei 2016 Mijn ongemak met Amerikaans enthousiasme (en hoe dat veranderde) 4 reacties
  99. 11 mei 2016 De examenvoorbereiding van 2017 begint nú! 0 reacties