Inspiratiesessie Executieve functies en zelfsturing bij kinderen
Kinderen zijn vaak snel afgeleid
Veel kinderen zijn snel afgeleid door de vele prikkels om hen heen. Hun impulsieve gedrag stelt leerkrachten en andere begeleiders soms voor grote uitdagingen. Om de kinderen bij de les te houden en hun leercapaciteiten te optimaliseren, is de ontwikkeling van hun executieve functies essentieel. De mate van zelfsturing blijkt de lees- en rekenontwikkeling zelfs te kunnen voorspellen. Maar hoe help je ze bij het versterken van hun executieve functies?
Wat is zelfsturing?
Zelfsturing en executieve functies omvatten doelgericht en sociaal gedrag. Het gaat om aandacht vasthouden, het onderdrukken van prikkels, plannen en flexibiliteit. Vaardigheden die ervoor zorgen dat kinderen zichzelf aansturen en hun eigen gedrag reguleren. Belangrijk voor het kunnen leren op school, maar ook voor het verdere leven.
Zelfsturing inzetten in de klas
Het onderwijs biedt veel aanknopingspunten om de zelfsturing van jongs af aan doelbewust te stimuleren. In deze training leer je hoe je kinderen leert om zelfsturend te denken en te handelen. Daarvoor krijg je eerst kennis over wat zelfsturing is en waarom het zo belangrijk is. Vervolgens kijk je met deze nieuw verworven inzichten naar het gedrag, het leren, het spel en rollenspel van kinderen.
Wat leer je?
Deze inspiratiesessie over executieve functies en zelfsturing duurt één dagdeel en is ook heel geschikt voor een studie-ochtend of studiemiddag. Tijdens deze sessie leer je:
- wat zelfsturing is
- waarom zelfsturing belangrijk is bij de ontwikkeling van kinderen
- tips om via (rollen)spel zelfsturing te stimuleren
- met een zelfsturingsbril naar het gedrag van kinderen kijken
- tips voor situaties waarin ‘lastig’ gedrag kan ontstaan
Voor wie?
Deze sessie is bedoeld voor leerkrachten, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, bouwcoördinatoren, intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren in het basisonderwijs.
Ook interessant
Training Executieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
Zelfsturing en executieve functies bij jonge kinderen
Zelfregulerend leren in het po/vo