Over Spreekruimte: de sleutel tot diepgaand tekstbegrip

Spreekruimte: de sleutel tot diepgaand tekstbegrip

Beter tekstbegrip

Tekstbegrip blijkt voor veel leerlingen lastig. Hoe zorg je ervoor dat ze zich nieuwe kennis en informatie echt eigen maken? Door teksten te lezen en ernaar te luisteren krijgen leerlingen in theorie meer kennis, maar die komt vaak niet echt binnen en beklijft daardoor niet. Op welke manier bereik je dat wel?

Begrijpen door spreken

Om nieuwe kennis echt te laten landen, is het van belang dat leerlingen deze zelf actief gaan verwoorden. Dat ze met elkaar in gesprek gaan over de stof en hun gedachten in woorden omzetten. Door interactie met andere leerlingen en met de leerkracht, verwerken ze de informatie dieper en begrijpen en onthouden ze deze veel beter. Spreken is de sleutel tot diepgaand tekstbegrip.

Spreken bevordert kritisch denken en sociaal contact

De mondelinge taalproductie tijdens het spreken, verbetert niet alleen tekstbegrip, maar stimuleert ook kritisch denken. Al pratend leren leerlingen hun gedachten te ordenen, argumenten te formuleren en standpunten te verdedigen. Bovendien heeft samen overleggen en discussiëren een sociale functie. 

Spreekruimte creëren

Geef leerlingen dus spreekruimte! Maar hoe creëer je die tijdens je lessen? Hoe maak je spreken een vanzelfsprekend onderdeel van je onderwijs? Deze training geeft je inspiratie en praktische handvaten.

Wat leer je?

  • Waarom is spreken belangrijk bij begrijpend lezen en luisteren?
  • Hoe geef je leerlingen meer spreekruimte?
  • Welke tools helpen je om leerlingen meer te laten spreken?

Spreekruimte: de sleutel tot diepgaand tekstbegrip duurt één à twee dagdelen en is ook heel geschikt voor tijdens een studiedag, studie-ochtend of studiemiddag. 

Voor wie?

Deze training is bedoeld voor leerkrachten in het basisonderwijs, onderwijsassistenten en taal-/leescoördinatoren. 

Ook interessant

Oracy: mondelinge taalvaardigheid in brede zin
Training Mondelinge taalvaardigheid met Oracy

Zoek in de website