Fonologisch en fonemisch bewustzijn
Fonologisch en fonemisch bewustzijn vergroot leesvaardigheid
Fonologisch en fonemisch bewustzijn is een belangrijke voorspeller voor latere leesvaardigheid. Expliciete instructie in fonemisch bewustzijn is dan ook essentieel; niet alleen voor kinderen die zich regulier ontwikkelen, maar ook voor kinderen met leesproblemen of een grotere kans daarop.
De ontwikkeling van fonemisch bewustzijn is het meest effectief als je daar doelgericht, systematisch en planmatig aan werkt. Met de training Werken aan fonemisch bewustzijn kun je dit op jouw school en met jouw team realiseren.
Lessen en jaarplan fonemisch bewustzijn
Om een effectieve aanpak van fonemisch bewustzijn binnen jouw school te bewerkstelligen komt bij deze training het volgende aan bod:
- waarom fonologisch en fonemisch bewustzijn zo belangrijk is
- vaardigheden die nodig zijn bij fonemisch bewustzijn
- hoe je onderwijs in fonemisch bewustzijn vormgeeft
Op basis van theorie en ervaringen maak je in deze training een jaarplan, afgestemd op de specifieke behoeften van jouw school. Daarbij laat je alle aspecten van het fonemisch bewustzijn aan bod komen. Aan het einde van de training heb je niet alleen een jaarplan voor jouw school, maar ook voldoende handvatten om een les fonemisch bewustzijn te ontwerpen en geven.
Tijdens de training maak je gebruik van de Werkmap Fonemisch bewustzijn.
Wat leer je?
De training duurt, afhankelijk van de wensen, een of twee dagdelen, al dan niet met lesobservaties. Tijdens de training kunnen de volgende onderdelen aan bod komen:
- het belang van fonologisch en fonemisch bewustzijn
- kennis over de vaardigheden binnen fonemisch bewustzijn
- het belang van letterkennis bij kleuters
- hoe fonologisch en fonemisch bewustzijn wordt opgebouwd
- hoe je alle aspecten van fonemisch bewustzijn systematisch en doelgericht laat terugkomen in de lespraktijk
- praktische inzichten in lesgeven over fonemisch bewustzijn
Voor wie?
Voor leerkrachten primair onderwijs, taalcoördinatoren, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, remedial teachers, intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren.
Wat vonden anderen van deze training?
- ‘Helder en zinvol verhaal, praktisch met een mooie onderbouwing van de theorie.’
- ‘Weer bewust geworden hoe belangrijk taal is en we kunnen er direct mee aan de slag!’
- ‘Een prettige manier van informatie overbrengen! Interactief, fijne afwisseling in activiteiten.’
Ook interessant
Training Werken met fonologisch en fonemisch bewustzijn bij CPS in Amersfoort
Het jonge kind
Taal in het basisonderwijs