Zelfregulerend leren
in het basisonderwijs
in het basisonderwijs
Zelfregulerende vaardigheden ontstaan niet vanzelf. Maar werken aan zelfsturing maakt wel veel verschil in je groep. Het zorgt ervoor dat kinderen zelfstandiger en gemotiveerder aan de slag gaan. Dat jij minder hoeft te ‘trekken’ en meer mag begeleiden. Hoe ondersteun je de ontwikkeling van zelfregulatie bij kinderen?
De ontwikkeling van zelfregulerende vaardigheden stimuleer je door je bewust te richten op eigenaarschap en de inzet van leerstrategieën. Door dit te doen op een manier die past bij het niveau en de ontwikkeling van de kinderen, gaan ze zelfstandiger en gemotiveerder werken: ze weten wát ze doen, waarom en hoe ze het willen doen. Ze kunnen reflecteren op hun werk, nadenken over hun leerproces en dit bijsturen.
CPS biedt een doorlopende leerlijn voor het basisonderwijs, waarin leerlingen stap voor stap groeien in zelfsturing. We gebruiken hierbij onder meer het bewezen effectieve programma De Kleine Kapitein. Daarmee helpen we professionals om kinderen te ondersteunen in de ontwikkeling van zelfsturing bij interactie, dagelijkse routines, spel en leren. Het omvat bijvoorbeeld:
Wil je meer weten over het versterken van zelfregulerend leren en eigenaarschap op jouw school? Een inspirerende start hiermee of een verdiepend traject? Boven en onder aan deze pagina kun je contact opnemen met onze adviseurs en ontdekken hoe je samen met je team hier direct mee aan de slag kunt. En kijk ook eens bij de trainingen, boeken en blogs hieronder en op de pagina over zelfsturing en executieve functies bij het jonge kind.
Trainingen, workshops, studiedagen en begeleiding op maat
Trainingen en opleidingen
over zelfregulering
Neem dan contact met Jeroen of Lilian