Timemanagement in het onderwijs, kan dat wel?

Timemanagement in het onderwijs, kan dat wel?

We zijn druk in het onderwijs. Althans, dat is vaak het eerste antwoord dat je krijgt als je een puber, docent of schoolleider vraagt: ‘Hoe is het?’. Ondanks dat een groot deel van de werkdag (rooster) en het jaar (jaarplanning) vast ligt, wordt een onderwijsdag als ‘druk’ en ‘hectisch’ ervaren: ‘Ik ben hartstikke druk geweest, maar waarmee eigenlijk?’.

Juist omdat zoveel van tevoren vast ligt (lesuren, toetsen, vakanties, vergaderingen), lijkt het dat timemanagement in het onderwijs geen soelaas gaat bieden voor de ervaren werkdruk. Dat is in zoverre waar dat een paar eenvoudige ‘plantrucs’ niet blijvend zullen bijdragen. Een andere manier van kijken, denken en vervolgens doen kan echter een heel ander gevoel geven aan het einde van de dag. Sterker nog: dat wat we leerlingen aanleren in mentorlessen en individuele gesprekken vergeten we als onderwijsmens zelf nogal eens te doen…




Wat is hier ‘gewoon’?

Laat ik mijn dag bepalen door wat er op mijn pad komt of bepaal ik wat er vandaag op mijn pad komt? Reactieve mensen laten hun acties bepalen door situaties en anderen. Dit noemen ze dan ‘de waan van de dag’. Die waan is er. Iedereen in het onderwijs weet dat. Echter; door eerst te pauzeren en te bedenken wat er door wie wanneer gedaan dient te worden geeft lucht. Vaak doen docenten, mentoren en afdelingsleiders dingen ‘omdat dat bij de taak hoort’. Vraag je echter naar die taakomschrijving dan ontstaat er een ander beeld. Zo doen docenten zaken die bij mentoren horen te liggen. Zo doen afdelingsleiders zaken die bij docenten horen te liggen. Zo zijn we druk met geharrewar in de sectie over methodes en toetsen. Enzovoorts. Wat ‘gewoon’ is, is een cultuuraspect. Die cultuur bepaal je mede zelf. Ga daarom de gesprekken aan met teamleden en leidinggevenden. Maak duidelijke afspraken.

‘Denk eerst even na voordat je wat doet!’ zeggen we dan tegen een leerling…

Iets bereiken versus iets doen

Als onderwijsmens hebben we allemaal een functie- en/of taakomschrijving. Daarin staat keurig wat we behoren te doen en waar we verantwoordelijk voor zijn. Hierdoor kan de focus vervagen. Wat zou je willen bereiken in je rol van bijvoorbeeld mentor of coördinator? Bekijk je werk eerst door die bril en bepaal vervolgens wat je gaat doen. Pas dan zal je echt mooie resultaten behalen.

‘Gaat jouw werkwijze je helpen om toegelaten te worden tot die studie?’ zeggen we dan tegen een leerling…

Prioriteren kun je leren

Nadenken over een nieuwe methode,  vakliteratuur lezen,  dat ene stuk afmaken, correctiewerk; het zijn allemaal voorbeelden van activiteiten die er nogal eens bij inschieten. Door echt belangrijke activiteiten te plannen en deze planning ook te bewaken, bereik je wat je wilt bereiken. Plan your work, work your plan.

‘Plan elke dag anderhalf uur in om huiswerk te maken, plan in wanneer je dat verslag gaat schrijven!’ zeggen we dan tegen een leerling…

Wie is de baas: de mail, de smartphone of ik?

Technologie heeft ons leven gemakkelijker gemaakt, maar geeft ook veel onrust. Kijk eens om je heen: hoeveel mensen zitten er op dit moment op hun telefoon te kijken? Kijk straks eens op straat: hoeveel mensen op de fiets en in de auto zijn met hun telefoon in de weer? Hoe vaak stop je met waar je mee bezig bent omdat er een nieuwe mail binnen komt? Technologie kan ons afleiden van de zaken die er werkelijk toe doen. Bedenk dat je zelf deze afleiding toe staat…

‘Zet je telefoon en je laptop uit als je huiswerk maakt!’ zeggen we dan tegen een leerling…

De dipjes gedurende de dag

’s Morgens het 2e uur, zo vlak voor de 2e pauze, rond half 4… We kennen het allemaal, deze energiedipjes. Wat doe jij aan beweging gedurende de dag? Wat eet en drink je?

‘Blijf van die energydrank af en ga op tijd naar bed!’ zeggen we dan tegen een leerling… 

Door anders te kijken, ga je andere keuzes maken. Dat is timemanagement volgens Stephen Covey. Meer weten? Kijk op de training 'Timemanagement volgens Covey'

Over de auteur

Sander van Veldhuizen 2022.jpg

Sander van Veldhuizen

Sander traint en adviseert scholen op o.a. de thema’s toetsing, docentvaardigheden, mentorvaardigheden en de 7 gewoonten van Covey.

Bekijk profiel

Zoek in de website