Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. Chaos klaslokaal

    Is spreken over 'orde' het laatste taboe in de personeelskamer?

    Ik geef regelmatig trainingen op scholen. Vaak in een setting van een 'interne academie'. Dat is een goede ontwikkeling want een lerende organisatie is een kennisdelende organisatie. Mooi is dat er deze academies altijd wel een training te vinden is die te maken heeft met orde of klasmanagement. Er valt me echter iets op waardoor ik het gevoel heb dat spreken over 'orde' toch nog iets heeft van een taboe. Is dit het laatste taboe in onderwijsland?

  2. Grind and Rocks.jpg

    Hoe om te gaan met hoge werkdruk in het onderwijs?

    Wellicht herken je het wel: er komt zoveel op je af dat je alles gewoon niet meer in je agenda krijgt, laat staan dat het nog past in je hoofd: de werkdruk is hoog. Je hoort jezelf zeggen “Ik ben zo druk”, “Nog zo veel te doen” of “Ik zie door de bomen…”.

  3. BlogvanMentornaarCoach.png

    Van mentor naar coach

    Op tijd komen. Opdrachten inleveren. Huiswerk maken. Een pakket kiezen, een profiel of vervolgopleiding... wiens verantwoordelijkheid is dat eigenlijk? Je zult vast zeggen: die van de leerling of ouder. Maar ouders en leerlingen wijzen steeds vaker naar de mentor. Is de driehoek mentor/ouders/leerling niet veel te scheef getrokken?

  4. vijfkeuzes.png

    Vijf keuzes die je helpen om te gaan met werkdruk

    We zijn druk in het onderwijs. Ondanks dat een groot deel van de werkdag (rooster) en het jaar (jaarplanning) vast ligt, wordt een onderwijsdag als ‘druk’ en ‘hectisch’ ervaren. Recente stakingen en debatten over de nieuwe regeringsverklaring bevestigen dat dit gevoel breed gedragen wordt.

  5. Wat moet ik als mentor nou precies doen?

    Die vraag hoor ik vaak in onze mentortrainingen. En in de discussie die daarop volgt gaat het dan meestal over het aantal uren dat staat voor het mentorwerk. Even los van het feit of die urendiscussie nou nuttig is of niet, ik ga liever het gesprek aan over de vraag wat je als mentor zou moeten bereiken. Dan kom je er vanzelf achter wat je moet doen en kunnen.

  6. Ben ik druk of maak ik me druk?

    Timemanagement in het onderwijs, kan dat wel? Drie jaar geleden stelde ik mezelf deze vraag en beantwoordde hem in een gelijknamig blog. Wat het antwoord was? Natuurlijk ja! Het verbaast me dan ook niets dat onze training Timemanagement volgens Covey steeds populairder wordt. Regelmatig zit de training zelfs zo vol dat we belangstellenden moeten verwijzen naar een volgend moment of de mogelijkheden bespreken om de training op school te geven.

  7. Van sturend naar coachend: hoe jij een betere mentor wordt

    “Die pubers doen gewoon niet wat ik zeg…”, verzucht een mentor tijdens de training ‘Covey's 7 habits voor je mentoraat’. Nog een paar mentoren knikken begrijpend, het is een herkenbaar probleem. We zijn aangekomen bij het onderdeel van de training waarin een aantal gespreksvaardigheden aan bod komen die voor een mentor belangrijk zijn. Een onderdeel waar we uitgebreid stil bij staan, want veel mentoren vinden effectieve gesprekken voeren met leerlingen een lastig onderdeel van hun rol en zien regelmatig op tegen gesprekken met ouders.

  8. Eindelijk, toetsbeleid!

    Het onderdeel over toetsing in het nieuwe inspectiekader komt niet als verrassing. We zien dat scholen nog altijd worstelen met determinatie, aansluiting onderbouw-bovenbouw en het maken van goede toetsen met voorspellende waarde. Wat betekent het nieuwe inspectiekader voor de school en de secties? Wat is het voordeel voor de leerlingen?

    Foto behoort bij blog over toetsbeleid

  9. Praktisch aan de slag met Covey's 7 Gewoonten in het mentoraat

    Stephen Covey's zoon Sean Covey heeft de 7 Gewoonten heel toegankelijk gemaakt voor tieners. Hij heeft talloze werkvormen ontwikkeld om in het mentoraat mee aan de slag te gaan. In dit blog een praktisch voorbeeld.

  10. Werken aan lifeskills in het mentoraat

    Schoolleiders in het wo en hbo maken zich grote zorgen over de hoge uitval van leerlingen in de eerste twee jaar. In hun visie ontbreekt het veel leerlingen aan pro-activiteit en zelfdiscipline. Leerlingen komen erachter dat ze het nu echt zelf moeten doen, dat het niet meer voor hen wordt gedaan en ze vinden het lastig om vol te houden als het moeilijk wordt of als ze gaan twijfelen of ze wel de juiste keuze hebben gemaakt.