Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

Berichten van "Sander van Veldhuizen"

  1. Van mentor naar coach

    11 juni 2018 09:41 - door Sander van Veldhuizen - 2 reacties

    Op tijd komen. Opdrachten inleveren. Huiswerk maken. Een pakket kiezen, een profiel of vervolgopleiding... wiens verantwoordelijkheid is dat eigenlijk? Je zult vast zeggen: die van de leerling of ouder. Maar ouders en leerlingen wijzen steeds vaker naar de mentor. Is de driehoek mentor/ouders/leerling niet veel te scheef getrokken?

    Lees meer over "Van mentor naar coach"

  2. Vijf keuzes die je helpen om te gaan met werkdruk

    15 januari 2018 09:29 - door Sander van Veldhuizen - 1 reactie

    We zijn druk in het onderwijs. Ondanks dat een groot deel van de werkdag (rooster) en het jaar (jaarplanning) vast ligt, wordt een onderwijsdag als ‘druk’ en ‘hectisch’ ervaren. Recente stakingen en debatten over de nieuwe regeringsverklaring bevestigen dat dit gevoel breed gedragen wordt.


    Lees meer over "Vijf keuzes die je helpen om te gaan met werkdruk"

  3. Wat moet ik als mentor nou precies doen?

    5 december 2017 14:07 - door Sander van Veldhuizen - 0 reacties

    Die vraag hoor ik vaak in onze mentortrainingen. En in de discussie die daarop volgt gaat het dan meestal over het aantal uren dat staat voor het mentorwerk. Even los van het feit of die urendiscussie nou nuttig is of niet, ik ga liever het gesprek aan over de vraag wat je als mentor zou moeten bereiken. Dan kom je er vanzelf achter wat je moet doen en kunnen.

    Lees meer over "Wat moet ik als mentor nou precies doen?"

  4. Ben ik druk of maak ik me druk?

    27 juni 2017 14:46 - door Sander van Veldhuizen - 5 reacties

    Timemanagement in het onderwijs, kan dat wel? Drie jaar geleden stelde ik mezelf deze vraag en beantwoordde hem in een gelijknamig blog. Wat het antwoord was? Natuurlijk ja! Het verbaast me dan ook niets dat onze training Timemanagement volgens Covey steeds populairder wordt. Regelmatig zit de training zelfs zo vol dat we belangstellenden moeten verwijzen naar een volgend moment of de mogelijkheden bespreken om de training op school te geven.

    Lees meer over "Ben ik druk of maak ik me druk?"

  5. Van sturend naar coachend: hoe jij een betere mentor wordt

    27 juni 2016 09:00 - door Sander van Veldhuizen - 0 reacties

    “Die pubers doen gewoon niet wat ik zeg…”, verzucht een mentor tijdens de training ‘Covey's 7 habits voor je mentoraat’. Nog een paar mentoren knikken begrijpend, het is een herkenbaar probleem. We zijn aangekomen bij het onderdeel van de training waarin een aantal gespreksvaardigheden aan bod komen die voor een mentor belangrijk zijn. Een onderdeel waar we uitgebreid stil bij staan, want veel mentoren vinden effectieve gesprekken voeren met leerlingen een lastig onderdeel van hun rol en zien regelmatig op tegen gesprekken met ouders.

    Lees meer over "Van sturend naar coachend: hoe jij een betere mentor wordt"

  6. Eindelijk, toetsbeleid!

    12 april 2016 07:30 - door Sander van Veldhuizen - 1 reactie

    Het onderdeel over toetsing in het nieuwe inspectiekader komt niet als verrassing. We zien dat scholen nog altijd worstelen met determinatie, aansluiting onderbouw-bovenbouw en het maken van goede toetsen met voorspellende waarde. Wat betekent het nieuwe inspectiekader voor de school en de secties? Wat is het voordeel voor de leerlingen?

    Foto behoort bij blog over toetsbeleid

    Lees meer over "Eindelijk, toetsbeleid!"

  7. Praktisch aan de slag met Covey's 7 Gewoonten in het mentoraat

    8 februari 2016 09:01 - door Cor Verbeek, Sander van Veldhuizen - 0 reacties

    Stephen Covey's zoon Sean Covey heeft de 7 Gewoonten heel toegankelijk gemaakt voor tieners. Hij heeft talloze werkvormen ontwikkeld om in het mentoraat mee aan de slag te gaan. In dit blog een praktisch voorbeeld.

    Lees meer over "Praktisch aan de slag met Covey's 7 Gewoonten in het mentoraat"

  8. Werken aan lifeskills in het mentoraat

    12 oktober 2015 09:00 - door Sander van Veldhuizen - 1 reactie

    Schoolleiders in het wo en hbo maken zich grote zorgen over de hoge uitval van leerlingen in de eerste twee jaar. In hun visie ontbreekt het veel leerlingen aan pro-activiteit en zelfdiscipline. Leerlingen komen erachter dat ze het nu echt zelf moeten doen, dat het niet meer voor hen wordt gedaan en ze vinden het lastig om vol te houden als het moeilijk wordt of als ze gaan twijfelen of ze wel de juiste keuze hebben gemaakt. 

    Lees meer over "Werken aan lifeskills in het mentoraat"

  9. Persoonlijk leiderschap meegeven aan je leerlingen

    31 augustus 2015 09:02 - door Sander van Veldhuizen - 1 reactie

    U hebt vast wel eens gehoord van ‘The 7 habits of highly effective people’, het meest bekroonde leiderschapsboek aller tijden dat in 1989 voor het eerst werd gepubliceerd. De kern van het boek is dat zeer effectieve mensen een zevental gewoonten hebben die de basis zijn voor hun succes en dat iedereen deze gewoonten bij zichzelf (verder) kan ontwikkelen. Het gedachtengoed van Covey is zo universeel, dat het verder is uitgewerkt voor kinderen, tieners, gezinnen en basisscholen (de zogenaamde The Leader in Me scholen) waarin kinderen deze gewoonten op een speelse manier ontwikkelen. Wat zijn deze 7 gewoonten en hoe past u ze toe? 

    Bron: Didactief special oktober 2013

    Lees meer over "Persoonlijk leiderschap meegeven aan je leerlingen"

  10. De 7 gewoonten van Covey in het mentoraat

    8 december 2014 14:02 - door Sander van Veldhuizen, Cor Verbeek - 2 reacties

    Zelfredzaamheid, probleemoplossend vermogen en verantwoordelijkheid: het zijn een aantal van de zogenaamde life skills. Skills die leerlingen succesvol laten zijn in hun vervolgopleiding en in de beroepspraktijk. Maar hoe en waar leren we onze leerlingen deze vaardigheden aan? In Van Twaalf tot Achttien verscheen deze maand een uitgebreid artikel over hoe de 7 gewoonten van Covey uw rol als mentor kunnen versterken.

    Lees meer over "De 7 gewoonten van Covey in het mentoraat"