Sluiten

Zoeken in de website

‘Leader in Me: goed voor veiligheid en pedagogisch klimaat’

‘Leader in Me: goed voor veiligheid en pedagogisch klimaat’

(En dat vindt de Inspectie ook.)

Een jaar of 8 geleden gingen we met de school waar ik toen werkte (CBS Coolsma in Driebergen) op zoek naar een manier om het sociaal emotionele curriculum te versterken. Wat we vooral niet wilden was een methode. Na een gedegen zoektocht kwamen we op de 7 gewoonten van Stephen R. Covey ofwel Leader in Me (LiM). Met veel enthousiasme zijn we hiermee gestart en onze toenmalige directeur Anne Arink was zelfs zo enthousiast dat zij ging werken bij CPS om andere scholen te begeleiden met LIM.

Toen ik in 2018 een vacature voorbij zag komen als directeur op de christelijke basisschool Comenius in Zeist was ik mede enthousiast, omdat zij ook hadden gekozen in 2015 voor het werken met Leader in Me (LIM).Inmiddels werk ik nu voor mijn derde jaar met veel plezier als directeur op de Comeniusschool. Anne Arink heeft deze school vanaf het begin vanuit CPS begeleid bij de implementatie van LIM. Wij kwamen elkaar dus hier weer tegen!

Onderzoek Inspectie

Eind vorig schooljaar 2019/2020 kregen we te horen dat we aan de beurt waren voor het 4-jarig verificatieonderzoek van de Inspectie van het Onderwijs. Samen met mijn adjunct-directeur en IB’ers hebben we in september 2020 besloten niet te wachten tot de inspectie het bezoek aan zou kondigen maar zelf proactief aan de slag te gaan. We hebben samen met het team aan deze voorbereiding gewerkt en kwamen uiteindelijk tot de conclusie wat ons gezamenlijk doel werd. We wilden als school graag voor de waardering GOED gaan voor onze school.

GOED voor veiligheid en pedagogisch klimaat

Met het team hebben we gekeken welke standaarden wij zelf als GOED zagen. Naast aanbod, samenwerking en de vereiste standaard ‘kwaliteitscultuur’ hebben we ook ingezet op een GOED voor veiligheid en pedagogisch klimaat. Bij het maken van de presentaties voor de inspectie zeiden we regelmatig: “Tsja hier kunnen we weer een voorbeeld geven van LIM, we zien het op zoveel gebieden terug in de school”. Bij al deze verschillende standaarden hadden we telkens mooie voorbeelden met prachtige foto’s. Zo hadden we ook beelden die onze verhalen en het enthousiasme rondom LIM konden ondersteunen. De inspectie vroeg ook om een digitale rondleiding door de school omdat zij zich zo min mogelijk wilde verplaatsen. Natuurlijk is het een prachtig filmpje geworden waarbij leerlingen vertellen wat er in de school te doen is, het team fungeert slechts als figurant. Wat mij betreft een mooi voorbeeld van hoe LIM in onze school verweven is.

DNA van de school

De inspectie is twee dagen in onze school geweest, heeft veel gesprekken gevoerd en tijdens ons feedbackgesprek gaven zij ten aanzien van LIM het volgende aan. “We zien dat LIM in het DNA van de school zit, niet alleen bij de directie en het team, die wel duidelijk een voorbeeldfunctie hebben, maar ook de leerlingen en de ouders”. Behalve dat wij ontzettend blij zijn met onze waardering GOED ben ik ook heel trots dat LIM hier aan heeft bijgedragen. Voor CPS en in het bijzonder Anne Arink, ook een mooi voorbeeld hoe LIM hoort bij het succes van een school in brede zin!

Werken vanuit vertrouwen 

Bijkomend voordeel voor mij persoonlijk is dat LIM mij erg heeft geholpen bij mijn rol als startend schoolleider. En nog steeds geeft het me houvast en ook: de ruimte die ik nodig heb. Ik vind het een fijne manier om mijn team vertrouwen te geven om binnen het gezamenlijke doel aan het werk te gaan. Bovendien heb ik er thuis ook veel aan met 4 opgroeiende kinderen! 

Meer weten over The Leader in Me?

Plaats een reactie

Over de auteur

Bij blog comenius Hanneke Vermunt bijges.jpg

Hanneke Vermunt

Hanneke Vermunt is directeur-bestuurder van CBS Comenius in Zeist.

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan