Sluiten

Zoeken in de website

Doelen stellen met behulp van de 7 Gewoonten van Covey

Doelen stellen met behulp van de 7 Gewoonten van Covey

Het stellen van doelen is een belangrijk onderdeel van het onderwijs, zowel voor leraren als leerlingen. Door het stellen van doelen wordt de focus van de les gelegd op specifieke leerdoelen en wordt de leerstof effectiever aangeboden. Hierdoor kan de leerling zich beter concentreren en is de kans groter dat hij of zij de leerstof daadwerkelijk begrijpt en onthoudt.

Leerstof organiseren

Voor leraren is het stellen van doelen ook van groot belang omdat het hen helpt om de lesstof beter te organiseren. Door duidelijke doelen te stellen, weten zij welke leerstof ze moeten behandelen en hoe ze de lesstof het beste kunnen aanbieden. Hierdoor kan de les efficiënter verlopen en kan er meer tijd worden besteed aan interactie met de leerlingen en aan het toepassen van de leerstof in de praktijk.

Motivatie

Daarnaast kan het stellen van doelen ook bijdragen aan een hogere motivatie van leerlingen. Leerlingen voelen zich vaak meer gemotiveerd wanneer ze weten wat ze moeten bereiken en wanneer ze zien dat ze vooruitgang maken. Dit kan leiden tot meer interesse in de lesstof en een grotere inzet om de doelen te bereiken.

Communicatie

Het stellen van doelen kan ook bijdragen aan een betere communicatie tussen leraren en leerlingen. Door duidelijke doelen te stellen, weten zowel leraren als leerlingen wat er van hen verwacht wordt en kunnen ze samenwerken om de doelen te bereiken. We zien dan een betere relatie tussen leraren en leerlingen en een grotere betrokkenheid van de leerlingen bij hun eigen leerproces. Door een hogere mate van betrokkenheid stijgt het vertrouwen tussen de leraar en de leerling. De leerling raakt hierdoor intrinsiek gemotiveerd.

Tot slot kan het stellen van doelen ook bijdragen aan een betere evaluatie van de leerlingen. Door duidelijke doelen te stellen, weten leraren precies waar ze op moeten letten bij het evalueren van de leerlingen en kunnen ze de prestaties van de leerlingen beter in kaart brengen. Hierdoor kunnen leraren sneller problemen signaleren en kunnen ze de leerlingen gerichter begeleiden.

Op welke manier dragen de 7 gewoonten van Covey bij aan het stellen van doelen?

Gewoonte 1: Wees proactief in het stellen van doelen door je verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen succes. Maak een plan en neem actie om je doelen te bereiken.

Gewoonte 2: Begin met het einde in gedachten - Stel doelen op basis van waar je naartoe wilt in plaats van waar je nu bent. Dit helpt om gerichter en doelgerichter te werken.

Gewoonte 3: Prioriteer je doelen en concentreer je op de belangrijkste zaken die je moet doen om je doelen te bereiken.

Gewoonte 4: Doelen stellen op een manier waarop iedereen kan winnen. Probeer te zoeken naar oplossingen die voor iedereen werken.

Gewoonte 5: Probeer te begrijpen waar andere mensen “vandaan komen” voordat je je eigen doelen stelt. Dit helpt om conflicten te voorkomen en een betere samenwerking te creëren.

Gewoonte 6: Werk samen met andere mensen om je doelen te bereiken. Samenwerking kan leiden tot betere resultaten ten opzichte van alleen werken. Twee weten meer dan een!

Gewoonte 7: Blijf jezelf ontwikkelen en groeien als persoon om je doelen te bereiken. Blijf je vaardigheden bijwerken en leer nieuwe dingen om een betere versie van jezelf te worden.

Wil jij ook weten hoe je de 7 gewoonten kunt inzetten om jouw doelen te behalen?

Neem dan contact op met: Cor Verbeek

Plaats een reactie

Over de auteur

Cor Verbeek 2023.png

Cor Verbeek

Cor Verbeek is adviseur bij CPS en werkzaam in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Hij traint en begeleidt teams en directies bij het persoonlijk leiderschap. Daarbij maakt hij onder andere gebruik van de 7 Gewoonten van Covey.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan