Sluiten

Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

  1. Vakcoaching.png

    Het geheim van vakdidactisch coachen: leer leerlingen succesvol leren

    Leraren vragen ons vaak: ‘Hoe kan ik mijn leerlingen/studenten motiveren?’ Of: ‘Hoe stimuleer ik bij hen een proactieve leerhouding?’ In dit blog lichten we toe hoe je door vakdidactisch te coachen jongeren bij de les houdt én hen beter laat leren.

  2. toetsbeleid sander.png

    Hoe ver bent u met toetsbeleid?

    Sinds een paar jaar is in het inspectiekader een kwaliteitsstandaard voor toetsing toegevoegd, en terecht. Los van het borgen van een kwalitatief goed PTA kan toetsbeleid ook de motor zijn om een goed gesprek over onderwijs op school naar een hoger plan te tillen. Zo wordt toetsbeleid niet een papieren ding, maar een krachtig instrument voor goed onderwijs. 

  3. Bij blog Els Taal mei 2019 web.jpg

    Taal als kruipolie voor leren, onzichtbaar maar essentieel

    Uit “De staat van het onderwijs” blijkt dat het huidige taal-en leesonderwijs nog volop aandacht vraagt van scholen, zowel in het primair als voortgezet onderwijs. Hoewel de focus verschilt, blijft het in beide sectoren een klus om de taalvaardigheid van de leerling optimaal te stimuleren. Vooral de motivatie en de betrokkenheid van de leerlingen op taal en teksten spelen daarbij een grote rol. 

  4. thuiswerkvrij blog CarelvdB 2019.jpg

    (T)huiswerkvrij: een systeem met louter winnaars 

    Herkent u deze situatie?  

    Fijn, dat jullie er allemaal zijn! We gaan deze les het volgende doen, kijk maar even naar het scherm. Als eerste wil ik met jullie het huiswerk gaan nakijken. Voordat we dit doen wil ik even kijken of dit gemaakt is”. 

    “Mijnheer,

    • ik heb het niet kunnen maken, want mijn baantje liep gisteren uit;
    • ik wist niet precies wat ik moest doen;
    • ik snapte het niet;
    • onze hond was ziek en hebben we moeten laten inslapen en toen kon ik mijn huiswerk niet maken.”
  5. d&p blog geke van dijk web.jpg

    Dienstverlening & Producten (D&P)? Wat moet ik er mee?

    Dit hoorde ik een vmbo-docent zeggen en het was niet de eerste keer dat mij deze verzuchting ter ore kwam. Maar waarom? Het inspectierapport 'De staat van het onderwijs' (april 2019) spreekt over toekomstbestendig onderwijs. Leerlingen moeten goed worden voorbereid op hun plek in de maatschappij en hun beroepskeuze. Zeker nu het aantal schoolverlaters in het mbo weer stijgt is dit uiterst belangrijk. Ook wordt opgemerkt dat de prestatiemotivatie van leerlingen (te) laag is, onder andere door weinig autonomie en te weinig uitdaging. Daarnaast onderstreept de inspectie  het belang  om tot een betere verbinding tussen onderwijsvisie en schoolexamen te komen en een zorgvuldig opgesteld en uitgevoerd PTA. 

  6. blog formatief toetsen mbo- jk2019.jpg

    Formatief toetsen in het mbo

    Er wordt te veel bij ons in de opleiding getoetst’. Dat krijg ik vaak als antwoord op de vraag wat de urgentie is van een training formatief toetsen.  De overvolle toets- en examenprogramma’s leiden tot hoge werkdruk van de leraren in het mbo. En dat is niet alleen door alle correctietijd. Het voldoen aan alle kwaliteitseisen voor toetsing en examinering levert ook de nodige werkstress op. Bovendien slokken al die toetsen veel van de onderwijstijd op. 

  7. de 7 gewoonten van Covey als uitgangspunt voor LOB

    De 7 gewoonten van Covey als uitgangspunt voor LOB

    Ik  ben er van overtuigd, dat MBO-studenten die leren en leven volgens de 7 eigenschappen van Stephen Covey straks in het bedrijfsleven het verschil maken. Waarom? Omdat studenten zich daarmee een aantal bepalende lifeskills zo eigen maken dat het verbonden is met hun persoonlijkheid. 

  8. Blog assessment Linda en Conny 2019 web.jpg

    Hoe de inzet van ontwikkelassessments helpt bij functiedifferentiatie

    Gebruikt u ook het sollicitatiegesprek als vorm voor het benoemen van docenten tot een LC- of LD-docent? Vindt u ook dat het beoordelen van docenten op deze manier niet objectief genoeg gebeurt en bovenal dat de kwaliteiten van de docenten niet goed genoeg in kaart worden gebracht? Bent u op zoek naar een andere manier van professionaliseren van docenten? Het assessmenttraject van CPS is de oplossing voor dit probleem.

  9. Docenten met ambitie bijgesneden blog Guido.jpg

    Hoe je als schoolleider docenten met ambitie laat professionaliseren…

    19 Docenten van het Oosterlicht College Nieuwegein en Vianen hebben de afgelopen twee jaar deelgenomen aan het opleidingstraject “Docenten met Ambitie”. In dit blog lees je hoe de school dat heeft opgezet, wat zij geleerd hebben en wat de opbrengsten voor zowel de deelnemers als de school zijn.

  10. samenzijnwijschool_meisjes.jpg

    Waarom oudertevredenheidsonderzoeken ons in de weg kunnen zitten

    Sommige ouders lijken vooral oog te hebben voor hun eigen kind, en geluiden van rechtsbijstandsverzekeringen geven aan dat ouders steeds vaker met de advocaat naar de school gaan om hun gelijk te krijgen. Zijn ouders echt zo veranderd dat ze té kritisch zijn geworden, té mondig en dat ouders hun kinderen laten lijden aan het ‘verwende kindsyndroom’? Anderzijds lijken ouders steeds vaker te klagen over scholen die hun werk niet goed doen, hun kind zelfs benadeelt. Ze zoeken niet voor niets juridische hulp.

  11. shutterstock_98414270.jpg

    Activerende en passende werkvormen als alternatief voor differentiëren?

    Veel scholen willen dat er meer gedifferentieerd wordt in de les en zijn bereid daar ook in te investeren. Een startmeting is dan een mooi moment om in kaart te brengen hoe de lessen op dit moment worden gegeven. Een groot misverstand dat ik dan tegenkom, is de verwachting dat met een goede training álle docenten zullen kunnen differentiëren. Maar het is net als bij tennis, pas als de basis op orde is kun je complexe vaardigheden zoals je volley en service verder perfectioneren.

  12. Blog persoonlijk leiderschap in uw team.jpg

    Doen we het zelf eigenlijk wel samen? Versterk het persoonlijk leiderschap in uw team

    Wat als de mensen uit uw team altijd naar ú toe komen als er iets aan de hand is? Omdat ze vinden dat ú degene bent die het moet oplossen. Dan verandert er niets zo lang u niets doet. Dan komt alles op uw bord te liggen. Alle verantwoordelijkheid en al het werk.

  13. Start observatie.png

    Vier redenen om lessen digitaal te observeren

    Op vrijwel iedere school vinden lesbezoeken plaats, wellicht ook bij u. Een goede zaak, want goede feedback van collega-docenten en teamleiders geeft leraren de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen en te groeien in hun vak. Ten opzichte van traditionele vragenlijsten biedt digitaal observeren, bijvoorbeeld met de online tool Yollen, een aantal belangrijk voordelen die we in dit blog zullen behandelen.

  14. shutterstock_139255337.jpg

    Werkdruk in het onderwijs ... vooral bij leerlingen

    Ik maak me zorgen om de werkdruk en vooral de werkstress in het onderwijs. Daar is al veel over gezegd, ook over de enorme administratielast die leraren ervaren. Maar ik maak me minstens zoveel zorgen om een andere werkdruk in het onderwijs: die van de leerlingen.

  15. Scherm YOLLEN.png

    Zo werkt Yollen, de tool voor digitale lesobservaties

    Yollen is dé online tool voor digitale lesobservaties die collegiale feedback een stuk makkelijker, leuker én gestructureerder maakt. Niet alleen voor het lesbezoek zelf, maar ook voor het gesprek erna. In dit blog en de bijbehorende video leggen we kort uit hoe de tool in zijn werk gaat.

    Yollen is een webapplicatie wat inhoudt dat de tool via het internet en met een login altijd en overal beschikbaar is.