Over Effectief en respectvol communiceren in de klas met Oracy

Effectief en respectvol communiceren in de klas met Oracy

Respectvolle communicatie met Oracy

Wil jij je leerlingen respectvol met elkaar leren communiceren? Hun zelfvertrouwen stimuleren en bouwen aan gelijke kansen? Zou je graag groepsgesprekken willen waarbij leerlingen naar jou en elkaar luisteren? Waarin ze vragen stellen, voortbouwen op elkaars ideeën en er ruimte is voor ieders stem? Dat ze kortom werken aan hun persoonsvorming, hun participatie en sociale vaardigheden waar ze de rest van hun leven profijt van hebben? Ontdek de kracht van Oracy.

Ruimte voor alle stemmen in de groep

In deze training ontdek je hoe je de mondelinge taalvaardigheid van je leerlingen stimuleert met Oracy-technieken. Je leert hoe je leerlingen actief naar elkaar leert luisteren en hoe je de ontwikkeling van hun empathische vaardigheden stimuleert. Je oefent met werkvormen waarin je leerlingen leert wisselen van perspectief. Met dit alles geef je op een constructieve manier alle stemmen in de groep ruimte en wordt het mogelijk om op een prettige manier maatschappelijke thema’s in de klas bespreekbaar te maken. Bijvoorbeeld in het kader van burgerschap.

Spreken stimuleert ook cognitieve vaardigheden

Door mondelinge taalvaardigheid en gesprekken met Oracy een centrale rol te geven in het onderwijs ontwikkelen leerlingen niet alleen hun empathische en communicatieve vaardigheden. Door veel te spreken en denken leren kinderen de stof ook makkelijker, beter en dieper.

Wat leer je?

Tijdens deze training komt het volgende aan de orde:

  • raamwerk Oracy met vier domeinen voor effectieve communicatie
  • tien pijlers voor mondelinge taalvaardigheid
  • Oracy in relatie tot hoge verwachtingen, burgerschap en gelijke kansen
  • leerlingen actief leren luisteren naar elkaar
  • ontwikkeling van empathische vaardigheden stimuleren
  • groepsgesprekken op een constructieve manier vormgeven
  • maatschappelijke thema’s bespreekbaar maken
  • werkvormen waarin je leerlingen leert wisselen van perspectief
  • gesprekspunten en denkwolken
  • ideeën voor de stillere leerling(en)

De training van een dag of dagdeel is gebaseerd op het boek Oracy, de kracht van spreken, denken en luisteren (CPS, 2025). Hij is ook heel geschikt voor tijdens een studiedag, -ochtend of -middag.

Voor wie?

Leerkrachten, schoolleiders en onderwijsassistenten in het basisonderwijs

Wat vonden anderen van deze training?

  • ‘Geleerd hoe ik leerlingen veel meer de kans kan geven om te praten, zodat ze ook leren om echt hun te stem te vinden.’
  • ‘Ik heb veel geleerd over hoe ik leerlingen kan stimuleren om inhoud op verschillende manieren te bekijken.’
  • ‘Fijn om handvatten te krijgen hoe ik om kan gaan met stillere leerlingen in mijn groep.’

Aanvragen

Wil jij meer weten of direct een training inplannen? Neem dan contact met ons op over jouw wensen en onze mogelijkheden.

Ook interessant

Oracy kort uitgelegd

Blog 1: Oracy algemeen
Blog 2: fysieke domein Oracy
Blog 3: linguïstische domein Oracy
Blog 4: cognitieve domein Oracy
Blog 5: sociaal-emotionele domein Oracy
Blog 6: de rol van ouders bij Oracy

 

Zoek in de website