Beter leren door meer spreken en denken met Oracy
Oracy om effectiever te denken en spreken
Leerlingen leren stof makkelijker, beter en dieper als ze erover denken en praten. Maar het is vaak vooral de leerkracht die spreekt tijdens de lessen. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen meer aan het woord zijn? Op welke manier zet je gesprekken in om ze beter te laten leren? En hoe leer je ze goed te spreken, denken en luisteren? Oracy is een praktische aanpak voor het integreren van mondelinge taalvaardigheid in alle vakken.
Aansluiting bij kerndoelen Nederlands SLO
De geactualiseerde kerndoelen in het curriculum Nederlands (SLO, 2025) benadrukken het belang van mondelinge taalvaardigheid in alle vakken. Uit onderzoek is namelijk duidelijk gebleken dat spreken niet alleen een middel is om te communiceren, maar ook een zeer effectief instrument om te leren.
Effectieve leerdenkgesprekken
In deze training ga je zien hoe je leerlingen met behulp van Oracy effectiever leert leren door te spreken en denken. Je leert hoe je effectieve denkleergesprekken tussen leerlingen stimuleert en deze inzet als instrument om te leren. Hierbij gaat het bijvoorbeeld over hoe je als leerkracht reageert op uitingen van leerlingen tijdens instructiemomenten en in gesprekken. Daar ligt de sleutel tot goede denkleergesprekken.
Spreken stimuleert vele vaardigheden
Door mondelinge taalvaardigheid en gesprekken met Oracy een centrale rol te geven in het onderwijs ontwikkelen leerlingen niet alleen hun cognitieve vaardigheden. Ze werken ook aan hun:
- communicatieve vaardigheden
- persoonsvorming en participatie
Wat leer je?
Tijdens deze training komt het volgende aan de orde:
- raamwerk Oracy met vier domeinen voor effectieve communicatie
- tien pijlers voor mondelinge taalvaardigheid
- drie soorten gesprekken
- basisregels voor een goed denkleergesprek
- gespreksrollen om in te zetten in jouw groep
- leerkrachtvaardigheden voor het regisseren van denkleergesprekken
- oefenen met de techniek van initiatie-respons-evaluatie (IRE) en initiatie-respons-verdieping (IRV)
De training van een dag of dagdeel is gebaseerd op het boek Oracy, de kracht van spreken, denken en luisteren (CPS, 2025). Hij is ook heel geschikt voor tijdens een studiedag, -ochtend of -middag.
Voor wie?
Leerkrachten, schoolleiders en onderwijsassistenten in het basisonderwijs
Wat vonden anderen van deze training?
- ‘Wat goed om zo praktisch bezig te zijn met je eigen leerkrachtgedrag. Ik ga er de komende tijd op school mee aan de slag.’
- ‘Die gespreksrollen kunnen we in het team tijdens vergaderingen ook inzetten!’
Aanvragen
Wil jij meer weten of direct een training inplannen? Neem dan contact met ons op over jouw wensen en onze mogelijkheden.
Ook interessant
Oracy kort uitgelegd
Training Mondelinge taalvaardigheid met Oracy in Amersfoort
Training Leerresultaten en zelfvertrouwen vergroten met Oracy bij jou op school (Oracy in 1 dag)
Training Effectief en respectvol communiceren in de klas met Oracy bij jou op school
Blog 1: Oracy algemeen
Blog 2: fysieke domein Oracy
Blog 3: linguïstische domein Oracy
Blog 4: cognitieve domein Oracy
Blog 5: sociaal-emotionele domein Oracy
Blog 6: de rol van ouders bij Oracy