Over Inspiratiedag Formatief handelen in de les

Inspiratiedag Formatief handelen in de les

Header Inspiratiedag Formatief handelen in de les

Hoe kun je je lessen beter afstemmen op wat leerlingen nodig hebben? Hoe zorg je dat het leren meer tijdens de lessen plaatsvindt en dat leerlingen hier actiever bij betrokken worden? Formatief handelen helpt je hierbij. Door doelgericht en regelmatig inzichtelijk te maken wat leerlingen al beheersen én wat zij nog te leren hebben, neem je betere beslissingen over het vervolg van het leerproces. Lessen worden effectiever en leerlingen voelen zich meer uitgedaagd.

Praktisch en vakgericht

Tijdens deze inspiratiedag staat het toepassen van formatief handelen in jouw lessen centraal. In het ontwerpatelier ontwerp je vakgericht en aan de hand van voorbeelden je eigen formatieve les. Op basis van inzichten die je in het ontwerpatelier opdoet, kies je op welk onderdeel van de formatieve cyclus je je in de middag verder wilt verdiepen in korte verdiepingssessies. Aan het eind van de dag ga je geïnspireerd naar huis, met praktische ideeën en een lesontwerp.

Lees verderop op deze pagina wat je op deze dag kan verwachten en bekijk hier het programma.

De formatieve cyclus

Model formatief toetsen CPS


Wat kan je verwachten?

Het doel van de dag is niet om formatief te leren handelen, maar om onder begeleiding zelf praktisch aan de slag te gaan en ideeën op te doen hoe je je eigen lessen formatief kan maken.

Plenaire lezing

Na een ontvangst met koffie, thee en wat lekkers, wordt deze inspiratiedag geopend door Roel Vos, onderwijsadviseur bij CPS. Op interactieve wijze geeft hij een inleiding op het thema van de dag waarbij hij dieper ingaat op wat formatief handelen nu precies is en hoe je deze principes kunt toepassen in de les. 

Ontwerpatelier: van idee naar ontwerp

Na de lezing van Roel Vos start het ontwerpatelier. In deze interactieve ontwerpsessie ga je samen met andere docenten aan de slag om een toepassing van formatief handelen te ontwerpen voor je eigen les.

In het ontwerpatelier delen we een aantal vakgerichte voorbeelden van de formatieve cyclus, die je vervolgens onder begeleiding uitwerkt voor een eigen les. Daarnaast is er ruimte voor het delen van ideeën met andere deelnemers en ontvang je feedback bij je lesontwerp.

Aan het eind van het ontwerpatelier kies je op basis van het lesontwerp dat je dan hebt gemaakt op welke onderdelen van de formatieve cyclus je je in de middag wil verdiepen.

Verdiepingsronde:  verdiep, verbeter en verfijn je lesidee

Na de lunch ga je de de formatieve toepassingen die je in de ochtend ontworpen hebt verfijnen en verder uitwerken. Ook neem je deel aan twee korte verdiepingssessies waarin je informatie en ideeën krijgt om het formatief handelen effectiever te maken.

Welke twee verdiepingssessies dat zijn, kies je aan het eind van de ochtend. Je hebt keuze uit de onderwerpen doel, toets, gevolg en feedback (klik hier voor meer informatie). De inzichten uit de verdiepingssessies werk je meteen uit, zodat je aan het eind van de dag met een compleet uitgewerkte les of lessenserie naar huis gaat.

De dag sluiten we af met het delen van de opbrengsten.

Voor wie?

Deze inspiratiedag is bedoeld voor docenten in het vo en mbo.

Meer weten?

Formatief handelen
Academietrainingen
Artikel Prima Onderwijs, juni 2023, pag. 56-57: Samen aan de slag met Formatief handelen in de les.

Zoek in de website