Spring naar mobiele navigatie

De zes rollen van de leraar vo

De zes rollen van de leraar

in het beroepsonderwijs

Elke leraar wil zijn leerlingen zo veel mogelijk laten leren in een plezierige sfeer. Daarvoor trek je alles uit de kast. Maar of je nu een starter bent of al ervaren, het is fijn om ook zelf te blijven leren. Het model ‘De zes rollen van de leraar’ helpt je meer structuur en houvast te krijgen.
Neem contact op
afbeelding bij blog Carel activerende en passende werkvorm.jpg

Het model van ‘De zes rollen van de leraar is ontstaan uit onderzoek naar effectief gedrag van succesvolle leraren? Hieruit bleek dat ze zes rollen goed in hun lessen toepassen:  

  • Gastheer  
  • Presentator 
  • Didacticus
  • Leercoach  
  • Pedagoog 
  • Afsluiter    

Elke rol van de leraar hoort bij een bepaalde fase van de les. Daarmee krijgt de les een vaste opbouw. De leerlingen weten waar ze aan toe zijn en dat geeft rust. Bij iedere rol biedt het model concreet gedrag waarop je kunt trainen. Heel praktisch dus.  

Gewenste sturing 

Het ene moment staat een leraar voor een groep die veel sturing vraagt, het volgende voor een groep leerlingen die veel zelfstandiger wil en kan werken. Het model geeft voor elke rol daarom handvatten vanuit drie perspectieven: 

  • leraargestuurd 
  • gedeelde sturing
  • leerlinggestuurd  

Houvast en gesprekskader 

Met ‘De zes rollen van de leraar’ kunnen beginnende en ervaren leraren zich heel concreet in bepaalde rollen verder ontwikkelen. Het geeft houvast om met elkaar in gesprek te gaan over het onderwijs: welke rollen zijn al zichtbaar en welke mogen meer aandacht krijgen? Een handig hulpmiddel daarbij is de digitale app Yollen. Daarmee observeer je elkaars lessen en leer je van de feedback hierop en de gesprekken na afloopOp basis van het model De zes rollen van de leraar’ kun je ontwikkelplannen maken en bijvoorbeeld ook standaarden bepalen.  

Kijk ook bij

Trainingen

over de zes rollen

Blogs

over de zes rollen

Het geheim van vakdidactisch coachen: leer leerlingen succesvol leren

Leraren vragen ons vaak: ‘Hoe kan ik mijn leerlingen/studenten motiveren?’ Of: ‘Hoe stimuleer ik bij hen een proactieve leerhouding?’ In dit blog lichten we toe hoe je door vakdidactisch te coachen jongeren bij de les houdt én hen beter laat leren.

Verder lezen

Eigenaarschap bij leerlingen? Het ABC van een effectieve leercoach

Zelfregulatie en eigenaarschap: soms lijkt het wel alsof we het over niets anders meer hebben in het onderwijs. En zo gek is dat ook niet, want leren is natuurlijk méér dan kennis tot je nemen. Om goed voorbereid te zijn op hun toekomst is het essentieel dat leerlingen zélf grip hebben op de manier waarop zij leren. Ofwel, dat ze de eigenaar zijn van hun eigen ontwikkeling.  

Verder lezen

De zesde rol van de leraar; de leercoach

Onlangs verscheen een nieuw boek bij CPS: De zesde rol van de leraar. Het is de opvolger van De vijf rollen van de leraar, dat velen zullen kennen. Wat was de aanleiding en waar gaat dit nieuwe boek over? Als hoofdredacteur van PrimaOnderwijs interviewde ik Linda Odenthal, een van de auteurs. Een deel van het interview is hier te lezen, het hele interview verschijnt in september in PrimaOnderwijs.

Verder lezen

Het CPS boek

over de zes rollen

DeZesdeRol_cover2020.jpgMeer informatie en bestellen

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op Ingrid of Ariena

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 secretariaat@cps.nl

Zoek in de website