CPS Academie
-
25 novWoordenschatontwikkeling, de hele dag door!
Nieuw - Leer hoe je de woordenschat van je leerlingen effectiever vergroot door hier in alle vakken aandacht aan te besteden. Integratie van taalonderwijs zoals het nieuwe curriculum vraagt. Met woordenschatdidactiek en praktische werkvormen.
-
11 decTaalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
Als taalcoördinator ontwikkel je in opdracht van de schoolleiding het taalbeleid op je school en zorg je voor het realiseren ervan. Leer in deze module van de opleiding Taalcoördinator onder meer waar je dan moet beginnen en hoe je een taalbeleidsplan ontwikkelt en uitwerkt waarvoor draagvlak is.
-
16 decMondelinge taalvaardigheid met Oracy
Leer je leerlingen effectiever communiceren door ze tijdens de lessen te laten oefenen met de vele aspecten van mondelinge taalvaardigheid. Zo leren ze bijvoorbeeld beter uit te leggen wat ze niet begrijpen, goed naar elkaar te luisteren en voor zichzelf op te komen.
-
13 janOpleiding tot schoolcoach, module 2
Leer als docentcoach of leerkrachtcoach nog beter je collega’s in het onderwijs te coachen. Op onbewuste overtuigingen, op specifieke doelgroepen en met de zes rollen van de leraar. Deze module is een verdieping van en vervolg op module 1 van de opleiding tot coach.
-
14 jan7 habits in 2 dagen voor het onderwijs
Met deze training (voorheen 7 habits 4.0) vergroot je je effectiviteit met behulp van de 7 habits - of 7 gewoonten - van Stephen Covey. Ervaar de principes achter dit veel toegepaste concept voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit tijdens deze training.
-
14 jan7 habits in 2 dagen voor Leader in Me-scholen
Deze training (voorheen 7 habits 4.0 voor LiM-scholen) is alleen bedoeld voor scholen die bezig zijn met het Leader in Me-proces (LiM). Vergroot je effectiviteit met een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit: de 7 gewoonten van Stephen Covey.
-
19 janDe effectieve les: directe instructie volgens ADI, EDI of IGDI
Nieuw - Tijdens deze training krijg je inzicht in hoe leren werkt in het brein en verken je de verschillende directe instructiemodellen (ADI, EDI, IGDI). Zo maak je jouw lessen nog effectiever!
-
20 janOpleiding taal-leesspecialist, module groep 3-8
Leer de taalontwikkeling van kinderen in de midden- en bovenbouw doelgericht en planmatig te stimuleren in deze vierdaagse module. Aan bod komen onder meer thematisch begrijpend en technisch lezen, mondelinge taalvaardigheid, woordenschat en formatief evalueren.
-
21 janTaalbewust lesgeven in alle vakken
In deze training leer je taalbewust lesgeven in jouw vak. Je raakt doordrongen van het belang daarvan en van het effect van taalgericht lesgeven op de verwerking van vakinhoud. Je krijgt veel voorbeelden, ervaart werkvormen en ontwerpt een taalbewuste les of onderdeel daarvan.
-
22 janActief met woordenschat bij de moderne vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zonder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
26 janLeesmotivatie en leesvaardigheid: vaker en met meer plezier lezen!
Nieuw - In deze training leer je in een dag hoe je de leesvaardigheid en de leesmotivatie van je leerlingen vergroot. Je krijgt kennis over de doorgaande lijn technisch lezen, effectieve instructievormen en motiverende activiteiten en werkvormen.
-
26 janSterke rekenaars begeleiden en motiveren
Je wilt ook sterke rekenaars optimaal begeleiden. Zorgen dat ze zo veel mogelijk leren en gemotiveerd blijven. Leer meer over verschillende soorten sterke rekenaars en hoe je die het beste onderwijs biedt.
-
27 janRegie op curriculumontwikkeling
Nieuw - De nieuwe kerndoelen en examenprogramma’s vragen om aanpassing en ontwikkeling van het curriculum. In deze tweedaagse training leer je dit proces vorm te geven binnen de wettelijke eisen. Je krijgt inzicht in wat het nieuwe curriculum inhoudt, hoe je dit vertaalt naar onderwijs dat past bij jouw school en hoe je je team versterkt in curriculumbewust handelen.
-
29 janWerken aan fonologisch en fonemisch bewustzijn
Uit onderzoek is gebleken dat fonologisch en fonemisch bewustzijn een leerwinst van +5 maanden oplevert voor basisschoolleerlingen. Leer in deze training hoe je fonemisch bewustzijn doelgericht, systematisch en planmatig aanbiedt op jouw school.
-
29 janEen vaksectie leiden, hoe doe ik dat?
Je wilt dat je vaksectie een team vormt dat effectief samenwerkt aan onderwijskundige ontwikkelingen en de doelen van je school. In deze driedaagse training leer je zodanig leidinggeven dat de leden van je vaksectie eigenaarschap tonen en jullie samen de doelen bereiken. Naast deze drie dagen vindt er ook een individueel online coachgesprek in afstemming met de trainer.
-
02 febPersoonlijk leiderschap
Ascenda geaccrediteerd: 65 punten - Je krijgt in vijf dagen meer inzicht in wie je bent als leidinggevende en wat dit betekent voor het leiderschap in je school. Vanuit zelfreflectie verwerf je kennis en vaardigheden om nog beter leiding te geven aan je eigen ontwikkeling en die van anderen in je organisatie.
-
03 febOpleiding de leercoach: leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
Tijdens deze opleiding leer je als leercoach hoe je leerlingen of studenten stimuleert om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. Je begeleidt ze bij het ontwikkelen van zelfregulerend leren met o.a. zelregulerende leerstrategieën (executieve functies).
-
12 febOpleiding Basisvaardigheden middenmanagement in het onderwijs
Ben je teamleider of afdelingsleider, coördinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Met deze opleiding krijg je de kennis en vaardigheden waarmee je je ontwikkelt tot professioneel leidinggevende in het onderwijs.
-
02 mrtOpleiding tot schoolcoach, module 1
Leer leerkrachten en docenten van jouw school professioneel te coachen. Krijg inzicht in de rol die je kunt hebben in het nog beter functioneren en het welzijn van collega’s. Leer hoe jij hun gewenste gedragsverandering kunt begeleiden.
-
10 mrtBeoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'
Objectiever en professioneler lessen en leraren beoordelen aan de hand van de zes rollen van de leraar. Vergroot je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen en voer effectievere gesprekken.
-
11 mrtBegrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van leesstrategieën en referentieniveaus.
-
11 mrtDe mentor als coach
Leer als mentor je leerlingen coachen in plaats van sturen. Zorg zo dat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun leren. Begrijp het puberbrein en motiveer leerlingen met de juiste kennis, mindset, coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken.
-
12 mrtDifferentiëren is te leren!
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
-
13 mrtTeamcoaching in het onderwijs
Goed leidinggeven aan je team vraagt duidelijk leiderschap, minder managen en meer coachen. Hoe leg je meer eigenaarschap bij je team zonder grip te verliezen? In deze training leer je teamprocessen te beïnvloeden en je team te sturen door los te laten.
-
16 mrtMeertaligheid als middel om te leren
Je leerlingen hebben verschillende moedertalen. Hoe ga je om met meertaligheid? Op welke manier zet je deze diversiteit in bij het leren van Nederlands en het verwerven van kennis?
-
18 mrt7 habits in 7 hours voor het onderwijs – online
Basistraining 7 gewoonten in het onderwijs: kennismaking met de 7 habits van Stephen Covey. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
19 mrtSpel en spelcoaching van het jonge kind
Tijdens deze driedaagse training leer je hoe belangrijk de fase van het jonge kind is voor de ontwikkeling van kinderen en hoe je deze fase van spelend leren het beste benut. Welk spel en welke materialen bied je aan? Hoe coach je ze om meer te leren tijdens hun spel?
-
23 mrtProcesbegeleider Lesson Study
Nieuw – Je leert om de cyclus van Lesson Study binnen je eigen organisatie toe te passen. Naast kennis over de achtergronden en effecten van Lesson Study ontvang je handvatten voor je rol als procesbegeleider bij deze zeer effectieve manier om je school te professionaliseren.
-
23 mrtOpleiding taal-leesspecialist, module groep 1-3
Leer de taalontwikkeling van jonge kinderen doelgericht en planmatig te stimuleren in deze driedaagse module. Door binnen de context van spel en speelse activiteiten meer taal aan te bieden en uit te lokken.
-
23 mrtOpleiding taal-leesspecialist groep 1-8
Leer de taalontwikkeling van kinderen doelgericht en planmatig te stimuleren. Leer meer taal aan te bieden en uit te lokken tijdens speelse activiteiten en door taalonderwijs en begrijpend lezen te integreren. Word bovendien een vraagbaak voor je collega’s.
-
24 mrt7 habits voor leidinggevenden
Ascenda geaccrediteerd: 35 punten - Leer in drie dagen nog beter leidinggeven aan de ontwikkelingen in je school met de 7 gewoonten van Covey. Bereik de resultaten die je wilt bereiken door het beste uit jezelf en je team te halen.
-
24 mrtLevende kwaliteitszorg – zorgen voor kwaliteit in school
In deze training leer je voor jouw school een praktisch en effectief kwaliteitsbeleidsplan te maken met behulp van het CPS-model Levende kwaliteitszorg. Je oefent met het voeren van de ontwikkelingsgerichte dialoog en leert gebruikmaken van de vele toepassingsmogelijkheden van het model.
-
25 mrt7 habits in 7 hours voor het onderwijs
Kennismaking met de 7 habits of 7 gewoonten van Stephen Covey. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
26 mrtFormatief handelen in de les
Formatief handelen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Op basis hiervan kunnen jij en zij betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Met formatief handelen zorg je voor meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.
-
26 mrtTaal, brein, leren en lesgeven
Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.
-
26 mrtToetsconstructie
Heb je wel eens het gevoel dat een leerling of zijn cijfer niet laat zien wat hij kan? Hoe ontwerp je een goede toets die echt zichtbaar maakt wat de leerling heeft geleerd? Daarvoor heb je kennis nodig van toetsconstructie-eisen, matrijzen en het gebruik van taxonomieën.
-
30 mrtAI in de les: grijp die kans!
Leer in een dag ArtificiaI Intelligence in te zetten in je lessen en je leerlingen te begeleiden bij het goed gebruiken van AI. Maak je werk er makkelijker mee: je voorbereiding, differentiatie en toetsing bijvoorbeeld.
-
31 mrtOnderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
Als schoolleider of intern begeleider wil je jonge kinderen op jouw school zo goed mogelijk onderwijs bieden. In deze training krijg je handvatten voor een effectieve visie hierop. Ook leer je leerkrachten van groep 1 en 2 beter te begeleiden en monitoren. Door ze bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen stimuleer je ze doelbewuster te handelen.
-
31 mrtTaal en denken in spel
In deze eendaagse training leer je hoe je jonge kinderen meer laat denken en praten tijdens hun spel. Met gerichte vragen, spelbegeleiding en materialen til je hun spel naar een hoger plan waardoor ze zich optimaal ontwikkelen.
-
31 mrtOuderbetrokkenheid versterken - voor schoolleiders po
Ascenda geaccrediteerd: 35 punten - Leer in twee dagen de samenwerking tussen jouw school en ouders op een unieke wijze te versterken met ouderbetrokkenheid 3.0. Leerlingen functioneren en presteren tenslotte nog beter als hun ouders en de school goed samenwerken.
-
01 aprTimemanagement volgens Covey in het onderwijs
Timemanagement in het onderwijs. Ervaar minder werkdruk, werk effectiever en met meer plezier, energie en focus door toepassing van The 5 choices. Leer beter prioriteiten te stellen, te plannen en te focussen op de belangrijke zaken.
-
09 aprKritisch leren denken bij Nederlands
Kritisch denken is nodig om stof echt te begrijpen en goed te verwoorden, om inhoudelijk en taalkundig correcte antwoorden te kunnen geven. Dat is belangrijk bij de nieuwe vraagtypen van het eindexamen Nederlands. Leer je leerlingen daarom systematisch en kritisch informatie te doorgronden en functioneel te argumenteren.
-
13 aprWerken aan gelijke kansen in het onderwijs
Je wilt al je leerlingen zo veel mogelijk laten leren en iedereen gelijke kansen daartoe bieden. Maar hoe doe je dat? Hoe bereik je ook leerlingen waarmee je nu minder contact of verbinding hebt? Op welke manier zorg je dat ook zij hoge verwachtingen voelen en willen en kunnen waarmaken?
-
11 meiZelfregulerend leren in het basisonderwijs
Train en versterk het zelfregulerend leren bij je leerlingen. Dat zorgt voor een prettigere sfeer, fijner gedrag, groei van de executieve functies en daardoor betere resultaten. Leer hoe je de zelfregulerende vaardigheden bij je leerlingen stimuleert.
-
12 mei7 habits in 2 dagen voor Leader in Me-scholen
Deze training (voorheen 7 habits 4.0 voor LiM-scholen) is alleen bedoeld voor scholen die bezig zijn met het Leader in Me-proces (LiM). Vergroot je effectiviteit met een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit: de 7 gewoonten van Stephen Covey.
-
13 meiLeidinggeven aan leren in het onderwijs
Ascenda geaccrediteerd: 50 punten - Je wilt van je school een professionele leergemeenschap maken, een lerende organisatie. Leraren en hun teams wil je stimuleren om te leren en zich verder professioneel te ontwikkelen. In deze training van vier bijeenkomsten leer je hoe. Onder meer door een goed strategisch scholingsplan op te stellen.
-
21 meiPedagogisch coachen
Coach je leerlingen zodanig dat ze zelf gemotiveerd aan het werk gaan. Met effectief pedagogisch coachen stimuleer je het ontwikkelen van eigenaarschap, emotionele zelfregulatie, executieve functies en zelfregulerende leerstrategieën.
-
22 meiOnderwijskundig leiderschap
Ascenda geaccrediteerd: 60 punten - Leer in vier dagen als schoolleider of andere leidinggevende iedereen in je school zo goed mogelijk te laten bijdragen aan de kwaliteit van je school. Creëer ruimte voor je medewerkers en teams om gedeeld leiderschap op te pakken.
-
03 junInspiratiedag Formatief handelen in de les
Tijdens deze inspiratiedag staat het toepassen van formatief handelen in jouw lessen centraal. In het ontwerpatelier zoeken we vakgericht aan de hand van voorbeelden naar mogelijkheden om je lessen formatief te maken. Op basis van inzichten uit het ontwerpatelier, kies je op welk onderdeel van de formatieve cyclus je je verder wilt verdiepen in korte verdiepingssessies.
-
04 junExecutieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
Executieve functies hebben kinderen nodig om goed te kunnen leren. Ze zorgen er onder meer voor dat kinderen de aandacht vast kunnen houden en prikkels kunnen onderdrukken. In deze training leer je hoe je de executieve vaardigheden bij jonge kinderen stimuleert.
-
15 sepProjectmanagement in het onderwijs
Er zijn zo veel taken en plannen om het onderwijs op jouw school te verbeteren en de vertragingen in het onderwijs in te lopen. Goed projectmanagement helpt je de beste resultaten te halen.
-
15 sepSpel en spelcoaching van het jonge kind
Tijdens deze driedaagse training leer je hoe belangrijk de fase van het jonge kind is voor de ontwikkeling van kinderen en hoe je deze fase van spelend leren het beste benut. Welk spel en welke materialen bied je aan? Hoe coach je ze om meer te leren tijdens hun spel?
-
16 sepEffectieve rekenlessen voor redactiesommen
Veel leerlingen hebben moeite met redactiesommen. En dat terwijl veel rekenopgaven tegenwoordig verpakt zijn in dit soort verhaaltjessommen. Op welke manier leer je ze de vaardigheden die ze voor deze talige sommen nodig hebben? En hoe ontwerp je een effectieve rekenles hiervoor?
-
16 sepThe Writing Revolution: denken activeren door schrijven - online
Leer je leerlingen beter schrijven, lezen en denken over jouw vak met de eenvoudige schrijftechnieken van de The Writing Revolution. Tijdens zes online sessies leer je hoe je ze goede zinnen, bijzinnen, alinea’s en langere tekst leert opstellen zonder dat het jou extra werkdruk oplevert.
-
17 sepEen vaksectie leiden, hoe doe ik dat?
Je wilt dat je vaksectie een team vormt dat effectief samenwerkt aan onderwijskundige ontwikkelingen en de doelen van je school. In deze driedaagse training leer je zodanig leidinggeven dat de leden van je vaksectie eigenaarschap tonen en jullie samen de doelen bereiken. Naast deze drie dagen vindt er ook een individueel online coachgesprek in afstemming met de trainer.
-
21 sepLevende kwaliteitszorg – zorgen voor kwaliteit in school
In deze training leer je voor jouw school een praktisch en effectief kwaliteitsbeleidsplan te maken met behulp van het CPS-model Levende kwaliteitszorg. Je oefent met het voeren van de ontwikkelingsgerichte dialoog en leert gebruikmaken van de vele toepassingsmogelijkheden van het model.
-
23 sepKlassenmanagement: de zes rollen in de praktijk
Zorg met de zes rollen van de leraar voor een betere en effectievere sfeer in de klas en prettiger lesgeven. Leer in anderhalve dag de aandacht beter vast te houden, negatieve patronen te doorbreken en doelmatiger te communiceren met leerlingen.
-
23 sepMasterclasses professioneel handelen vanuit inspiratie
Neem de tijd om samen met andere onderwijsprofessionals te reflecteren op je professioneel handelen. Vier avonden om aan de hand van inspirerende literatuur na te denken, uit te wisselen en je handelen effectiever te maken.
-
03 novExecutieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
Executieve functies hebben kinderen nodig om goed te kunnen leren. Ze zorgen er onder meer voor dat kinderen de aandacht vast kunnen houden en prikkels kunnen onderdrukken. In deze training leer je hoe je de executieve vaardigheden bij jonge kinderen stimuleert.
-
17 novOnderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
Als schoolleider of intern begeleider wil je jonge kinderen op jouw school zo goed mogelijk onderwijs bieden. In deze training krijg je handvatten voor een effectieve visie hierop. Ook leer je leerkrachten van groep 1 en 2 beter te begeleiden en monitoren. Door ze bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen stimuleer je ze doelbewuster te handelen.