Spring naar mobiele navigatie

Begrijpend luisteren en lezen in de doorlopende leerlijn

Begrijpend luisteren en lezen in de doorlopende leerlijn

Vallen de resultaten van begrijpend lezen tegen? En vinden zowel de leerkrachten als de leerlingen begrijpend lezen saai? Een herkenbaar beeld voor veel scholen. Vaak heeft een school al, tevergeefs, van alles gedaan om de resultaten en motivatie te verhogen: een nieuwe methode, een ander instructiemodel of scholing van leraren.
Neem contact op
Begrijpend luisteren en lezen.jpg

Zonder lezen geen leren 

In de eerste fase van het leesonderwijs gaat de aandacht vooral naar leren lezen. Later wordt het lezen om te leren, lezen om kennis op te doen. Vooral in groep 4 wordt die overgang duidelijk. Maar de basis voor succesvol begrijpend lezen ligt in de eerdere groepen: bij taalontwikkeling en begrijpend luisteren. Hoe zorg je dat die basis goed gelegd en vervolgens verstevigd wordt? 

Inbedding in doorgaande leerlijn 

Begrijpend lezen is een complex proces. Van belang is om te weten wat begrijpend lezen precies is en wat wel en niet werkt om het te leren. Om de kwaliteit van het begrijpend leesonderwijs te kunnen verhogen, is inbedding in de hele doorgaande leerlijn noodzakelijk. Pas dan kunnen de resultaten structureel verbeteren en gaan leerlingen en leerkrachten begrijpend lezen leuker vinden.

Advies, training en begeleiding 

CPS biedt advies, training en begeleiding bij het verhogen van de kwaliteit van het begrijpend leesonderwijs. Onze ervaren onderwijsadviseurs nemen de hele doorgaande lijn van groep 1 tot en met 8 mee in het traject. Je team krijgt alle kennis en vaardigheden die nodig zijn:  

  • inzicht in de doorgaande leerlijn lezen groep 1 t/m 8 
  • inzicht in wat wel en niet werkt 
  • scholing en coaching bij toepassing in de klas 
  • advies en begeleiding bij inpassing in (taal)beleidsplan 

Kijk ook bij de andere taalthema's

Gratis uitwerking ankerverhaalcyclus

Bij 'Boer Boris en de bietjes'

Omslag Ankerverhaal Boer Boris met rand

Een ankerverhaal is een verhaal dat herhaald wordt aangeboden (een cyclus) en gedurende de hele themaperiode centraal staat als verhaallijn bij het thema.

Vraag hier gratis de uitwerking aan van de ankerverhaalcyclus bij Boer Boris en de bietjes.

Interessant voor leerkrachten van groep 1 tot en met 3.

CPS boek

Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat

Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat

Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat
De praktijk van begrijpend luisteren met het jonge kind

ISBN: 9789065086600
354 pagina's | € 109,95
Ringband

Meer informatie en bestellen

Gratis e-book

Drie uitdagingen in het begrijpend leesonderwijs

Omslag met kader Drie uitdagingen in het begrijpend leesonderwijs 500x700 pixels
Dit e-book is bedoeld voor schoolteams, schoolleiders, interne begeleiders en leerkrachten. We geven hierin tips over hoe je leerlingen betere en meer gemotiveerde begrijpende lezers laat worden. Dit doen we aan de hand van onderstaande drie uitdagingen voor begrijpend lezen.

Uitdaging 1: start de basis voor begrijpend lezen al vanaf groep 1.
Uitdaging 2: bied rijk aanbod in plaats van alleen de methode te volgen.
Uitdaging 3: zie begrijpend lezen als vaardigheid die je in alle vakken oefent.

Download hier gratis het e-book.

Trainingen

Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem contact op met Jeroen, Daniëlle, Naomi of Lilian

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website