Zoeken in de website

Begrijpend lezen en luisteren

Welke interventies doen ertoe?

"We hebben al van alles gedaan maar de opbrengsten vallen ons tegen." Als u dat beeld herkent is het goed om meer te weten over 'de knoppen die ertoe doen' als het gaat om het verhogen van de kwaliteit van het begrijpend leesonderwijs. Met de aanpak Vlot, Vloeiend, Verdiepend geeft u uw team in korte tijd alle kennis en vaardigheden mee die hiervoor nodig zijn. 

Meer over de aanpak Vlot, Vloeiend, Verdiepend


Lezen gaat vooraf aan leren

Begrijpend lezen is misschien wel de belangrijkste vaardigheid die we onze kinderen mee kunnen geven. Je leest om te leren en je leert als je kunt begrijpen. Als het gaat om begrijpend lezen kan er aan veel knoppen worden gedraaid, en dat gebeurt dan ook. In de praktijk levert het alleen lang niet altijd de verbetering op die was gehoopt.

Uw team leert wat er wél toe doet 

Onze kennis van wat werkt, en de inzichten en ervaringen die wij opdeden samen met scholen, zetten we graag in om ook op uw school de opbrengsten te verhogen. Dat doen we door uw team in korte tijd veel kennis en vaardigheden mee te geven om de kwaliteit van het begrijpend leesonderwijs te verhogen en de doorgaande lijn van groep 1 tot en met groep 8 vorm te geven. Drie dingen staan centraal: 

  • weten wat er werkelijk toe doet
  • scholing en coaching om dat toe te passen in de les 
  • een regiegroep die coördineert en aanstuurt

Een aanpak die op elke basisschool blijkt te werken. 
Deze onderwerpen zitten in de teamtraining 

Download het e-book

Er zijn veel misverstanden over de ‘knoppen die ertoe doen’. Wij helpen ze graag de wereld uit. In dit e-book leest u welke interventies ertoe doen, waarom dat zo is en wat de voorwaarden zijn voor goed begrijpend leesonderwijs.

Download het e-book 


NU-meting

Ontvang concrete aanbevelingen van een taalexpert.

MEER OVER DE NU-METING

.

Blogs

Misverstand over begrijpend lezen: het start pas in groep 4…

Pas in groep 4 wordt begrijpend lezen een onderdeel van het lesprogramma. Tenminste, dat is vaak de praktijk. Daardoor laten we in de ontwikkeling van leesbegrip een geweldige kans met een groot effect liggen.

Lees het blog

Naar alle blogs

Met Lesson Study het begrijpend leesonderwijs verbeteren

Directeur Michiel van ’t Erve van Bs. Twickelo zette Lesson Study in om activerende en coöperatieve werkvormen te integreren in het begrijpend leesonderwijs. In dit interview vertelt hij waarom en vertelt wat het zijn school heeft opgeleverd.

Lees het blog 

(c) 2018 CPS Onderwijsontwikkeling en advies