Spring naar mobiele navigatie

Doorlopende leerlijn technisch lezen

Doorlopende leerlijn technisch lezen

De laatste jaren daalt de leesvaardigheid van leerlingen. Vanaf groep 5 blijken kinderen ook steeds minder zin in lezen te hebben. Herken je dat op jouw school? Dan is het belangrijk om te kijken naar het technisch leesonderwijs. Welke vorm heeft dat nu en wat kan er nog beter?
Technisch lezen.jpg

QuickScan technisch lezen 

CPS biedt de QuickScan technisch lezen: een handige scan om de kwaliteit van het technisch leesonderwijs te bepalen. Deze omvat vragen over: 

  • doelen 
  • aanbod
  • tijd
  • instructie
  • differentiatie
  • monitoring  

Aanpak 

Als je door de scan weet welke elementen van het technisch leesonderwijs extra aandacht nodig hebben, kun je gericht verbeteringen aanbrengenBelangrijk is om alle taaldomeinen te verbinden en leerkrachten inzicht te geven in het proces van technisch lezen en de doorgaande leerlijnOok helpt het om de vakdidactische vaardigheden van leerkrachten verder te versterken. Al deze zaken zorgen dat je bewuste keuzes kunt maken voor activiteiten en materialen. CPS biedt advies en begeleiding hierbij.

Taalbeleidsplan 

Soms blijkt uit de QuickScan dat er hulp nodig is bij het vaststellen van schoolbrede doelen voor technisch lezen en bij de monitoring van de leesontwikkeling. CPS biedt begeleiding bij het samenstellen van een (taal)beleidsplan. 

Kijk ook bij de andere taalthema's

Handboek technisch lezen

Instructie en didactiek in de doorgaande lijn

Cover_Handboek_techn_lezen_A42.jpgMeer informatie en bestellen

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met Jeroen, Mirjam, Naomi of Lilian

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website