Thematisch begrijpend lezen

In andere Europese landen is begrijpend lezen geen apart vak. Daar is het geïntegreerd in andere vakken. Iets waarvan wij het nut in Nederland inmiddels ook inzien. Door teksten te gebruiken die kinderen voor andere vakken moeten leren, zijn ze direct meer gemotiveerd. Nu besteden leerkrachten veel tijd aan aparte onderdelen zoals woordenschat, begrijpend lezen, stelopdrachten en wereldoriëntatievakken. Als je deze samen neemt, kun je een langere periode met een thema aan de slag en leren de kinderen meer.
Kinderen zijn nieuwsgierig van aard. Als je ze vraagt wat ze willen weten over een bepaald onderwerp, komen ze met allerlei vragen. Je betrekt ze hiermee bij het leerproces. Laat ze vervolgens zelf de antwoorden opzoeken en opdrachten maken om de gevonden informatie te verwerken. Omdat ze de teksten nodig hebben om de antwoorden te vinden, zijn ze vanzelf gemotiveerd om te gaan lezen. De strategieën passen ze toe om de tekst te begrijpen: als middel en niet als doel op zich.
CPS helpt scholen om begrijpend lezen te integreren in de zaakvakken. Een manier waarbij de inhoud van de tekst en het begrip daarvan centraal staat. We gebruiken daarvoor een raamwerk waarbij de uitgangspunten bijvoorbeeld zijn:
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
over taalonderwijs
In het huidige onderwijs staat het taalonderwijs te veel op zichzelf en wordt het te weinig geïntegreerd met de zaakvakken. Begrijpend lezen is echter een complex proces dat gaat over het tot stand brengen van verbindingen binnen de hersenen waarbij leerlingen lezen om te leren. Daarom maakt deze school voor begrijpend lezen gebruik van CORI-lezen (Concept-Oriented Reading Instruction).
Hoe zit het als leerkracht met uw eigen motivatie rondom begrijpend lezen? Lukt het u om uw leerlingen te motiveren om met een tekst aan de slag te gaan of worstelt u hier misschien zelf ook mee en kunt u eigenlijk ook niet goed uitleggen waarom leerlingen in uw groep de teksten van een methode moeten lezen?
Uit “De staat van het onderwijs” blijkt dat het huidige taal-en leesonderwijs nog volop aandacht vraagt van scholen, zowel in het primair als voortgezet onderwijs. Hoewel de focus verschilt, blijft het in beide sectoren een klus om de taalvaardigheid van de leerling optimaal te stimuleren. Vooral de motivatie en de betrokkenheid van de leerlingen op taal en teksten spelen daarbij een grote rol.
Neem dan contact op Naomi, Lilian, Jeroen of Mirjam