Spring naar mobiele navigatie

Leiderschap in het vo

Leiderschap

in het voortgezet onderwijs

Je wilt je medewerkers graag mee krijgen in je plannen. Maar soms voel je weerstand. Zeker bij veranderingen. Andere vormen van leiderschap kunnen helpen. Als je inzicht hebt in wat er speelt en hoe je daarop kunt reageren, kun je je rol aanpassen. CPS biedt scholing, advies en coaching op het gebied van leiderschap. Actuele theorieën geven je inzicht in wat er op jouw school speelt en waar je wel en geen invloed op kunt uitoefenen. We leren je vanuit de verschillende theorieën naar de praktijk te kijken. Je begrijpt daardoor wat er aan de hand is en weet hoe je het beste kunt handelen.
Neem contact op
middenmanager.jpg

Reflectie 

Reflectie is een belangrijke voorwaarde voor leren. Daarom wisselen theorie en praktijk elkaar af. De theorie leert je steeds vanuit een ander perspectief naar je eigen rol in de praktijk te kijken. Je leert op welke vlakken je je verder kunt ontwikkelen en hoe je anders zou kunnen reageren.  
  

Leidinggeven en leidingnemen 

Leiderschap is niet voorbehouden aan een of enkele personen binnen een school. Inverschillende situaties nemen verschillende personen de leiding. Dat kunnen de formeel leidinggevenden zijn, maar ook collega’sandere medewerkers en leerlingen. Leiderschap is dus een voortdurend samenspel van leidinggeven en leidingnemen. Goed leiderschap weet hier gericht mee om te gaan.   

Situatie 

Leiderschap is afhankelijk van de situatie en kan daardoor steeds andere vormen aannemen. In een zwakke school of krimpgebied pak je het bijvoorbeeld anders aan dan bij een school die excellent wil worden. Medewerkers die zich onzeker voelen geef je anders leiding dan medewerkers vol zelfvertrouwen. Een getrainde leider weet steeds de juiste manier van leidinggeven toe te passen. De scholing, training en coaching van CPS leert je hoe je dat doet. 

Trainingen

Blogs

Hoe de inzet van ontwikkelassessments helpt bij functiedifferentiatie

Gebruikt u ook het sollicitatiegesprek als vorm voor het benoemen van docenten tot een LC- of LD-docent? Vindt u ook dat het beoordelen van docenten op deze manier niet objectief genoeg gebeurt en bovenal dat de kwaliteiten van de docenten niet goed genoeg in kaart worden gebracht? Bent u op zoek naar een andere manier van professionaliseren van docenten? Het assessmenttraject van CPS is de oplossing voor dit probleem.

Verder lezen

Hoe je als schoolleider docenten met ambitie laat professionaliseren…

19 Docenten van het Oosterlicht College Nieuwegein en Vianen hebben de afgelopen twee jaar deelgenomen aan het opleidingstraject “Docenten met Ambitie”. In dit blog lees je hoe de school dat heeft opgezet, wat zij geleerd hebben en wat de opbrengsten voor zowel de deelnemers als de school zijn.

Verder lezen

3 tips voor een goede samenwerking tussen schoolleiders en vaksectievoorzitters

Ik geloof er sterk in dat binnen scholen het geheel meer kan, of sterker nog, móét zijn dan de som der delen. Een goede samenwerking tussen schoolleiders en vaksecties en hun gedeeld leiderschap is mijns inziens dan ook de sleutel tot het realiseren van de ambities. In dit blog geef ik beiden, schoolleiders en vaksecties, drie eenvoudige handvatten om elkaar en het onderwijs te versterken.

Verder lezen

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 secretariaat@cps.nl

Zoek in de website