Spring naar mobiele navigatie

Over Leergang de leercoach; leerlingen coachen bij zelfregulerend leren

Leergang de leercoach; leerlingen coachen bij zelfregulerend leren

Leerlingen coachen op executieve functies, eigenaarschap voor leren en zelfregulerend gedrag

  • Hoe begeleidt u als leercoach leerlingen op weg naar eigenaarschap en zelfregulatie?
  • Welke vaardigheden hebben zij (en u als leercoach) daarvoor nodig en hoe zet u die in?
  • Wat kunt u doen als leercoach om werken met leerdoelen, het maken van een planning en doorzettingsvermogen, bij leerlingen te versterken?
  • Deze training zorgt ervoor dat u in het nieuwe schooljaar klaar bent voor het onderwijs van nu en morgen!

De zesde rol van de leraar, de leercoach

Een proactieve houding om zelfgestuurd en toekomstbestendig te blijven leren, leven en werken zijn in de maatschappij van nu en morgen onmisbaar. Hiertoe zoeken scholen en leraren naar vormen van eigentijds flexibel onderwijs, maatwerk om leerlingen persoonlijk te begeleiden. De rol van ontwerper en de zesde rol van de leraar, de leercoach zijn daarin van belang. De leercoach ondersteunt de leerlingen eigenaar te worden van hun eigen leerproces en met zelfregulerende leerstrategieën het leergedrag zelf te reguleren. Zelfregulerende leerstrategieën (waaronder ook metacognitie) zijn voorwaardelijk voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces. Een leerling kan wel slim zijn, maar als deze voortdurend afgeleid wordt door prikkels, gebrek aan overzicht heeft en op alles impulsief reageert, wordt leren lastig. Uit onderzoek blijkt dat het aanleren van zelfregulerende leerstrategieën bijdraagt aan een hogere concentratie, beter plannen, impulsbeheersing en uiteindelijk betere leerresultaten. Hoe stimuleert u zelfregulerend gedrag? U leert het in deze leergang.

De ontwikkeling van metacognitie en zelfregulerend leren zijn effectieve interventies (D) op de menukaart uit het Nationaal Programma Onderwijs. Metacognitie en zelfregulerend leren | Interventie | Nationaal Programma Onderwijs (nponderwijs.nl)

Wat leert u?

  • In deze leergang ontwikkelt u een ‘mindset’ én eigen gedragsrepertoire om leerlingen effectief te coachen in hun leer- en loopbaanproces.
  • U kunt een zelfgestuurde leeromgeving ontwerpen waarin leerlingen autonoom leren.
  • U kunt de inzet van zelfregulerende leerstrategieën bij uw leerlingen herkennen en versterken.
  • U kunt drie verschillende methoden van leercoaching toepassen.

Voor wie? 

Docenten in voortgezet onderwijs en mbo

Waar en wanneer?

Vijf bijeenkomsten op CPS te Amersfoort en een persoonlijk (online) coachgesprek.

  • 5 oktober 2021, van 9.30 - 16.30 uur
  • 2 november 2021, van 13.00 – 16.30 uur 
  • 19 november 2021, van 13.00 – 16.30 uur 
  • 12 januari 2022, van 13.00 – 16.30 uur 
  • 10 februari 2022, van 13.00 – 16.30 uur 

Lunch
Er staat vooraf een lunch voor u gereserveerd. U bent welkom om deze lunch te gebruiken voor de start van de training op dag 2, 3, 4 en 5.

Vernieuwd programma

Het programma bestaat uit een intake via MS Teams, 6 bouwstenen, en een coachingsgesprek. Voordat je aan deze training begint, krijg je een intakegesprek, waarin we je leervraag verkennen en oriënteren op je leerdoel. Tussen de bouwstenen werk je aan je eindopdracht. Zo pas je alles wat je leert meteen toe. Je oefent jouw coachingsvaardigheden direct in de praktijk! In het coachgesprek bespreek je samen met de trainer hoe je jouw ontwikkeling in de praktijk verder kunt voortzetten. 

Praktische informatie

  • In de rol van leercoach ondersteunt u het leerproces van leerlingen en leert u de leerling eigenaar te zijn van zijn eigen leerproces.
  • U begeleidt de leerling bij het ontwikkelen van zelfregulerende leerstrategieën (executieve functies).
  • U zet deze rol in bij onderwijsvormen als onderzoekend- of gepersonaliseerd leren,  in een hybride leeromgeving (leren op de werkplek)
  • Om toekomstbestendig te kunnen blijven leren bereidt u leerlingen voor op hun loopbaan en goed functioneren binnen de maatschappij.

Wat vonden anderen van deze training?

  • “Ik heb geleerd de regie nog meer bij de leerling te leggen.”
  • “Ik heb nu praktische tools om de rol van leercoach in de praktijk toe te passen.”
  • “Ik stem beter af op de behoefte van de leerling.”
  • “Mijn begeleiding is verbeterd doordat ik effectievere gesprekken met leerlingen voer.
  • Ik ben tevreden én trots dat mijn leerlingen nu zelf plannen, keuzes maken in opdrachten en evalueren.”
  • Gesprekken met leerlingen gaan nu over: (leer-)gedrag, voortgang en knelpunten. Dit stimuleert mij!

Aanmelden

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnameprijs € 1.497,00

Inclusief het boek De zesde rol van de leraar, De leercoach

Deel met anderen

Heb je vragen?

Zoek in de website