Spring naar mobiele navigatie

Over Klassenmanagement: de 6 rollen in de praktijk

Klassenmanagement: de 6 rollen in de praktijk

Hoe is het met jouw klassenmanagement?

Organiseren en communiceren zijn belangrijke vaardigheden in het managen van een klas. Klassenmanagement zorgt voor veiligheid en voorspelbaarheid in de les. Rust, betrokkenheid en duidelijkheid zijn belangrijke factoren voor de sfeer waarin je lesgeeft. Sluiten je organisatorische, pedagogische en communicatieve vaardigheden nog aan op de praktijk van het lesgeven en begeleiden? De training 'Klassenmanagement: de 6 rollen in de praktijk' biedt inspirerende momenten voor zelfreflectie. Je krijgt concrete, direct toepasbare inzichten en vaardigheden aangereikt om negatieve patronen te doorbreken en doelmatig met leerlingen te communiceren. De 6 rollen van de leraar zijn daarbij het uitgangspunt.

Je eigen uitdagingen helder maken

Je werkt vanuit je eigen ervaring en leervraag. Je deinst niet terug voor zelfreflectie om vragen die bij jou leven beantwoord te krijgen en je eigen uitdagingen helder te maken. Je gaat concreet aan de slag met die uitdagingen. Dat doen we door concreet oplossingen uit te werken en veel met elkaar uit te wisselen.

De thema’s van de training krijgen vorm via het stramien van de 6 rollen van de leraar:

  • De gastheer: Hoe maak je contact? Hoe maak je de klas startklaar?
  • De presentator: Hoe laat je leiderschap zien? Hoe ga je om met eerste overtredingen?
  • De didacticus: Hoe zet ik leerlingen zodanig aan het werk dat het effectief is?
  • De pedagoog: Hoe corrigeer ik? Hoe creëer ik een veilig en prettig leerklimaat?
  • De afsluiter: Hoe laat ik leerlingen reflecteren op de les?
  • De leercoach: Hoe help ik leerlingen zichzelf te helpen?

Wat leer je?

De training heeft een sterk interactief karakter. Met veel ruimte voor uitwisselen en ervaringen delen. We spreken met elkaar over alles wat in de klassen gebeurt, vooral de minder effectieve momenten onderzoeken we met elkaar. Waardoor ontstaan patronen die het didactische klimaat in de klas verstoren? Hoe komt het dat je de aandacht niet weet vast te houden? Wat doet routine met onze eigen motivatie en die van leerlingen? Sluit je aanpak voldoende aan bij de belevingswereld en behoeften van de huidige generatie leerlingen?

Tijdens deze training krijg je inzicht in eigen handelen in de klas, leer je aan de hand van praktische tips interventies toe te passen die werken en effect hebben. Je wordt vaardiger in de communicatie met pubers en weet situaties om te buigen naar een positieve sfeer in de klas.

Voor wie?

Inspirerende eyeopener voor (beginnende) docenten en zij-instromers in vo en mbo.

Wanneer en waar?

Donderdag 21 september 2023 van 10.00 - 16.00 uur (inclusief verzorgde lunch) en donderdag 16 november 2023 van 13.00 - 16.00 uur (exclusief verzorgde lunch). Beide data betreft het onze eigen locatie, CPS Amersfoort.

Praktische informatie

Je ontvangt bij deze training de publicatie 'De zes rollen van de leraar in de praktijk’.  

Wat vonden anderen van deze training? 

  • 'Toepasbaar en nuttig. Bruikbare theorie en praktische handvaten en voorbeelden.’
  • 'Prima training. De vertaling naar de praktijk moet ik zelf nog grotendeels gaan maken. Dus dat zal in stapjes gaan.'
  • ‘Prettige trainer: confronterend, met humor en verstand van de praktijk.’

Aanmelden

Je kan je nog aanmelden. Kom je ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnemersprijs € 580,00

Inclusief publicatie 'De zes rollen van de leraar in de praktijk'. 

Deel met anderen

Heb je vragen?

Zoek in de website