Over Hoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?

Hoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?

Taalbeleidsplan voortgezet onderwijs en mbo

Je wilt een taalbeleidsplan maken. Want je weet hoe belangrijk de taalvaardigheid van leerlingen is: een betere beheersing van taal maakt leren makkelijker. Een goede taalontwikkeling bereik je echter niet met aandacht daarvoor alleen bij het vak Nederlands. Een schoolbrede aanpak en draagvlak door de hele school is nodig. Een goed taalbeleidsplan helpt daarbij.

  • Wat hoort er in een taalbeleidsplan?
  • Hoe zorg je ervoor dat je collega’s meedoen?
  • Hoe voorkom je dat het plan in de kast belandt?
  • Hoe zorg je dat je school de doelen uit het taalbeleidsplan behaalt?

Inhoud taalbeleidsplan

Tijdens de training bespreken we eerst de verschillende onderdelen van het taalbeleidsplan. Vervolgens werk je aan een kort en krachtig plan gebaseerd op de gegevens van jouw school. Na afloop van deze dag heb je een mooie opzet en weet je hoe je verder moet.

Wat leer je?

Tijdens deze training komen aan bod:

  • belang van taalbeleid
  • koppeling wet referentieniveaus aan taalbeleid
  • plek van taalbeleid en taalcoördinator in school
  • format taalbeleidsplan
  • creëren van draagvlak bij collega’s
  • stellen en behalen van doelen

Voor wie?

Docenten en taalcoördinatoren vo en mbo die aan de slag willen of al zijn gegaan met het schrijven van het taalbeleidsplan op hun school en daar hulp bij kunnen gebruiken.

Praktische informatie

Voorafgaand aan de training verzamel je informatie over jouw school: Wolf-analyses en resultaten van toetsen zoals Cito-, Dia- en JIJ-toetsen. Mocht je het verzamelen van deze gegevens lastig vinden, dan kan de trainer je hier eventueel ook ter plekke bij helpen aan het begin van de training.

Inclusief zijn cursusmateriaal, format taalbeleidsplan en de publicatie Beter lezen, beter leren. Vakteksten begrijpen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

Wat vonden anderen van deze training?

  • ‘Zeer bruikbaar! Je kunt meteen aan de slag en je hebt een helder stappenplan tot je beschikking.’
  • 'Fijn om op deze dag onder leiding van een trainer een start te maken.'
  • ‘Bijna alles was meteen toepasbaar’.
  • 'Praktische training om een mooie opzet voor het plan te maken.'
  • ‘De combinatie van theorie en praktijk toepassen was fijn.’

Meer weten?

Taalonderwijs in het voortgezet onderwijs
Taalbeleid en schoolontwikkeling
Opleiding taalcoördinator, module 1: taalbeleid in de school
Leergang taal-leesspecialist

Zoek in de website