Spring naar mobiele navigatie

Taal in het voortgezet onderwijs

Taalonderwijs

in het voortgezet onderwijs

Scholen merken dat het leerlingen onvoldoende lukt om hun taalvaardigheid in te zetten bij het leren in alle vakken. Dat is verrassend, want jongeren schrijven en lezen meer dan ooit. Dit beperkt zich in het algemeen tot het schrijven en lezen van korte berichten. Bij langere teksten vinden leerlingen het moeilijk om daar gericht informatie uit te halen en op die informatie te reflecteren. Hoe haal je de kern uit een complexe tekst, hoe vat je de informatie samen en hoe verbind je die met je achtergrondkennis? En hoe deel je je opgedane kennis mondeling of schriftelijk met anderen? Wat betekent dit voor de leerling, de vakdocent en leidinggevende? Wij ondersteunen scholen in hoe taalonderwijs een krachtige vakoverstijgende bijdrage kan leveren bij het leren van de leerling.
Taalonderwijs vo.jpg

Taalbeleid op het Vlietland College

Wat kun je doen als de taalvaardigheid van de leerlingen in je school afneemt? Als leerlingen moeite hebben met het lezen van teksten en zelfs een vraag bij een opdracht niet meer snappen? Dit met alle gevolgen van dien door de ‘taligheid’ van de examens? Dan is het tijd voor actie! Kijk hier hoe het Vlietland College in Leiden dit heeft aangepakt door taalbeleid te ontwikkelen voor alle leerlingen en door alle vakdocenten van de school.

Op onderstaande thema’s kunnen wij uw school ondersteunen.

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact met Els of Bob.

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website