Spring naar mobiele navigatie

Programma van Inspiratiedag Denken activeren in de klas

Inspiratiedag Denken activeren in de klas

Programma van Inspiratiedag Denken activeren in de klas

Op woensdag 19 juni:
9:30 - 10:00 Ontvangst & registratie
10:00 - 10:45 'Kritisch denken – meer dan kennis en kunde alleen' Door Bob Coenraats
10:55 - 11:45 WORKSHOPS // RONDE 1
  1.1 Schrijven is het ondertitelen van je denken! Door Els Loman, Yonina Pullens
  1.2 Wat weet je meer? Lezen om te leren! Door Jenneke Wilms
  1.3 Spreken om te leren: de stem van de leerling! Door Miriam Op de Beek
  1.4 Onderzoeken: wat is hier de echte vraag? Door Bob Coenraats
11:45 - 12:10 Pauze met koffie, cappuccino, thee en lekkers
12:10 - 13:00 WORKSHOPS // RONDE 2
  2.1 Schrijven is het ondertitelen van je denken! Door Els Loman, Yonina Pullens
  2.2 Wat weet je meer? Lezen om te leren! Door Jenneke Wilms
  2.3 Spreken om te leren: de stem van de leerling! Door Miriam Op de Beek
  2.4 Onderzoeken: wat is hier de echte vraag? Door Bob Coenraats
13:00 - 14:00 Pauze met uitgebreid lunchbuffet
14:00 - 15:30 ONTWERPATELIERS
  1. Ontwerpatelier Taallessen
  2. Ontwerpatelier Zaakvakken
  3. Ontwerpatelier Exacte vakken
  4. Praktijkgerichte vakken
15:30 - 16:30 Afsluiting & netwerkborrel Door Bob Coenraats
  1. Van 9:30 tot 10:00

    Ontvangst & registratie

    Inloopmoment met koffie, cappucino, thee en lekkers.

  2. Van 10:00 tot 10:45

    'Kritisch denken – meer dan kennis en kunde alleen'

    Door Bob Coenraats

    Na een welkomstwoord wordt deze inspiratiedag plenair geopend met een keynote van Bob Coenraats, onderwijsfilosoof en adviseur Taal, Leren en Ontwikkelen bij CPS. Op interactieve wijze geeft hij een inleiding op het thema van de dag, waarbij hij dieper ingaat op de rol van denken in het leerproces. Zijn verhaal wordt ondersteund door praktijkvoorbeelden.

  3. Van 10:55 tot 11:45

    1.1 Schrijven is het ondertitelen van je denken!

    Door Els Loman, Yonina Pullens

    Met schrijfonderwijs kun je heel subtiel, maar gericht aansturen op het denkproces. Door de verschillende fases van het schrijfproces slim te benutten in de klas zet je inhoudelijk nadenken en reflectie in, om zowel het denken over je vak te stimuleren als de leerlingen betere stukken te laten schrijven.

  4. Van 10:55 tot 11:45

    1.2 Wat weet je meer? Lezen om te leren!

    Door Jenneke Wilms

    We lezen in de klas vaak informatiegericht en strategisch, maar het leergedrag wordt dan vaak een ‘vraag-antwoord’-invulspelletje. Met andere leesopdrachten dan de vaste vraag- antwoordstructuren kun je de houding bij het lezen richten op het kritisch denken en echte kennisopbouw.

  5. Van 10:55 tot 11:45

    1.3 Spreken om te leren: de stem van de leerling!

    Door Miriam Op de Beek

    De stem van de leerling kun je inzetten als middel om tot leren te komen. Door de inzet van basisregels voor een goed gesprek en vaste gespreksroutines kom je tot constructieve leer- en denk gesprekken. Ontdek hoe je het denken van leerlingen kunt stimuleren door ruimte te bieden aan hun mondelinge taalvaardigheid. Leer om denktijd en spreektijd te creëren tijdens jouw lessen!

  6. Van 10:55 tot 11:45

    1.4 Onderzoeken: wat is hier de echte vraag?

    Door Bob Coenraats

    Welke vragen kun je stellen en welke opdrachten kun je geven die een onderzoekende houding stimuleren? Hoe nodig je de leerlingen uit om dieper over de inhoud na te denken en minder in de reflex van ‘het juiste antwoord’ te schieten? Door slim om te gaan met vragen in het leerproces kun je leerlingen helpen een niveau dieper de vakinhoud te doorgronden. 

  7. Van 11:45 tot 12:10

    Pauze met koffie, cappuccino, thee en lekkers

    Pauzemoment met koffie, cappuccino, thee en luxe assortiment lekkers.

  8. Van 12:10 tot 13:00

    2.1 Schrijven is het ondertitelen van je denken!

    Door Els Loman, Yonina Pullens

    Met schrijfonderwijs kun je heel subtiel, maar gericht aansturen op het denkproces. Door de verschillende fases van het schrijfproces slim te benutten in de klas zet je inhoudelijk nadenken en reflectie in, om zowel het denken over je vak te stimuleren als de leerlingen betere stukken te laten schrijven.

  9. Van 12:10 tot 13:00

    2.2 Wat weet je meer? Lezen om te leren!

    Door Jenneke Wilms

    We lezen in de klas vaak informatiegericht en strategisch, maar het leergedrag wordt dan vaak een ‘vraag-antwoord’-invulspelletje. Met andere leesopdrachten dan de vaste vraag- antwoordstructuren kun je de houding bij het lezen richten op het kritisch denken en echte kennisopbouw.

  10. Van 12:10 tot 13:00

    2.3 Spreken om te leren: de stem van de leerling!

    Door Miriam Op de Beek

    De stem van de leerling kun je inzetten als middel om tot leren te komen. Door de inzet van basisregels voor een goed gesprek en vaste gespreksroutines kom je tot constructieve leer- en denk gesprekken. Ontdek hoe je het denken van leerlingen kunt stimuleren door ruimte te bieden aan hun mondelinge taalvaardigheid. Leer om denktijd en spreektijd te creëren tijdens jouw lessen!

  11. Van 12:10 tot 13:00

    2.4 Onderzoeken: wat is hier de echte vraag?

    Door Bob Coenraats

    Welke vragen kun je stellen en welke opdrachten kun je geven die een onderzoekende houding stimuleren? Hoe nodig je de leerlingen uit om dieper over de inhoud na te denken en minder in de reflex van ‘het juiste antwoord’ te schieten? Door slim om te gaan met vragen in het leerproces kun je leerlingen helpen een niveau dieper de vakinhoud te doorgronden. 

  12. Van 13:00 tot 14:00

    Pauze met uitgebreid lunchbuffet

    Er staat een uitgebreid lunchbuffet klaar, deels vegetarisch en op verzoek veganistisch.

  13. Van 14:00 tot 15:30

    ONTWERPATELIERS

    In een 1,5 uur durende ontwerpsessie naar keuze delen we met jou een aantal vakgerichte voorbeelden, die je vervolgens onder begeleiding uitwerkt tot praktisch inzetbare producten. Daarnaast is er ruimte voor het delen van ideeën met andere deelnemers en ontvang je feedback op je lesontwerp. 

  14. Van 15:30 tot 16:30

    Afsluiting & netwerkborrel

    Door Bob Coenraats

    Na afloop van het programma brengen we met elkaar in beeld wat de opbrengst van deze dag is en is er de mogelijkheid tot het stellen van vragen. Bob Coenraats sluit in ongeveer 15 minuten het inhoudelijke programma af voordat we de borrel openen. 

    We eindigen met elkaar met een ontspannen moment van napraten, kennis delen en netwerken voordat je weer afreist. 

Aanmelden

Je kunt je nog aanmelden. Kom je ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Prijs per deelnemer € 485,00

Inclusief whitepaper “Denken activeren in de klas”

Heb je vragen?

Zoek in de website