Zelfregulerend leren in het basisonderwijs
Betere sfeer, beter gedrag, betere resultaten
Er komen tegenwoordig veel prikkels af op leerlingen. Omdat ze vaak in grote groepen zitten, moeten ze wachten op aandacht. Hoe ze hier mee moeten omgaan, leren ze vaak niet thuis; ouders zijn druk en zelf niet opgegroeid met zo veel prikkels. Op school zie je hierdoor regelmatig gedrags- en emotionele problemen, lage motivatie en slechte resultaten. Door leerlingen te helpen hun zelfregulatie te ontwikkelen, maak je veel verschil: in het welzijn van je leerlingen, de sfeer in de klas, executieve vaardigheden en de resultaten.
Hoe stimuleer je zelfregulatie?
Hoe kun je zelfregulatie bevorderen bij kinderen in het primair onderwijs? Expliciete aandacht ervoor is belangrijk, want ze kunnen dit niet vanzelf. Leer je leerlingen om eigen verantwoordelijkheid te nemen, zelfstandig keuzes te maken en opdrachten zelf uit te voeren. Ook jonge kinderen kunnen hun zelfregulatie ontwikkelen! Met een goede doorgaande lijn leren kinderen verantwoordelijk te worden voor steeds complexere en grotere opdrachten en leren ze omgaan met meer keuzemogelijkheden.
Wat leer je?
- Wat is ZRL (zelfregulerend leren) en waarom is het belangrijk
- Hoe kun je kijken naar je leerlingen?
- Hoe ondersteun je leerlingen adaptief?
- Praktisch: hoe zet je leerstrategieën in je lespraktijk in?
- Hoe implementeer je ZRL in je klas of op school?
Voor wie?
Deze training is geschikt voor leraren, intern begeleiders en leidinggevenden in het po.
Wat vonden anderen van deze training?
- ‘Het lukt mij beter om mijn leerlingen bewust te maken van de eigen groei en eigenaarschap.’
- ‘Ik ben nu beter in staat leerlingen te helpen bij het leren.’
- ‘Fijn dat we tijd hadden om de zogenaamde tools uit te werken, zodat ik deze kan inzetten in de klas en tijdens gesprekken met leerlingen.’
Meer weten?
Informatie over zelfregulerend leren
Trainingen over zelfregulerend leren