Over Zelf je werkdruk verlagen met vijf bewuste keuzes

Zelf je werkdruk verlagen met vijf bewuste keuzes

Zelfmanagement i.p.v. timemanagement

Leraren en leidinggevenden in het onderwijs ervaren vaak dat een werkdag te weinig uren telt. De hoge verwachtingen en de steeds grotere complexiteit van het werk dragen bij aan dat gevoel. Tel daarbij op alle technologische mogelijkheden en de vele bronnen van afleiding en je begrijpt dat het niet meevalt om de hele dag scherp te blijven. Het aantal uren in je dag is niet te managen, maar hoe je ermee omgaat wél.
Je werkdruk verlagen doe je daarom niet door timemanagement, maar door zelfmanagement!

Je hebt niet meer tijd nodig, het gaat om het maken van keuzes.
Seth Godin 

Vijf keuzes voor meer effectiviteit én rust

Gelukkig ligt het met goed zelfmanagement binnen je mogelijkheden om met minder energie meer gedaan te krijgen. In deze training staan we daarom stil bij de vijf fundamentele keuzes, The 5 Choices volgens Covey: 

  1. Doe wat belangrijk is en niet steeds eerst wat urgent is
  2. Ga voor buitengewoon: neem geen genoegen met gewoon
  3. Plan de big rocks: sorteer geen grind
  4. Beheers je technologie: laat die jou niet beheersen
  5. Versterk je vitaliteit: voorkom een burn-out

Wat leer je?

Na afloop van deze sessie:

  • is er een meetbare toename van persoonlijke effectiviteit en productiviteit
  • ben je beter in staat de juiste en meest waardevolle keuzes te maken
  • heb je meer concentratie op belangrijke zaken
  • ervaar je meer rust doordat je elke dag bijvoorbeeld je inkomende berichten op orde hebt

 CPS Onderwijsontwikkeling en advies is de officiële en exclusieve Nederlandse partner van FranklinCovey voor het onderwijs. Onze trainers kennen niet alleen de bijzonderheden van The 5 choices, maar ook de The 7 habits volgens Covey. In onze trainingen combineren we dat met onze uitgebreide kennis van het Nederlandse onderwijs.

De sessie Werkdruk verlagen in het onderwijs duurt twee à drie dagdelen en is ook heel geschikt voor tijdens een studiedag, studie-ochtend of studiemiddag. 

Voor wie?

Schoolteams in elke onderwijssector.

Wat vonden anderen van deze training?

  • 'De eerste dag sloeg in als een bom. Dit gaat mij heel veel brengen.'
  • 'Ik neem nu tijd voor activiteiten die aansluiten bij mijn persoonlijke doelen, zowel in het werk als privé. Dat geeft een enorm opgelucht en voldaan gevoel.'
  • 'Ik heb bijgehouden hoe ik mijn tijd besteed en nagedacht over hoe lang iets mag duren. Ik plan nu elke week 30 en elke dag 10 minuten om te plannen en keuzes te maken: wat is belangrijk voor mij, wat levert mij energie op?
  • 'Prettige, vlotte trainer; kwam inhoudelijk deskundig over. Fijn dat er zo veel interactie tijdens de training is. Ook de terugkoppeling en de evaluatiemomenten vond ik erg goed'
  • 'Ik verdeel mijn werk nu in blokken, zodat ik niet meer van de hak op de tak met allerlei dingen bezig ben.'

Ook interessant

Tweedaagse training Timemanagement volgens Covey in het onderwijs
De 7 gewoonten van Stephen Covey toegelicht
CPS-trainingen over de 7 gewoonten

Zoek in de website