Spring naar mobiele navigatie

Vreemdetalenonderwijs (VTO)

Vreemdetalenonderwijs (VTO)

Merk je in je taallessen dat leerlingen ongemotiveerd zijn? Dat ze geen zin hebben om eindeloos woordjes en grammatica te leren? Dat hun Nederlandse woordenschat soms onvoldoende is om woorden te kunnen begrijpen in een andere taal? Zie je dat ze moeite hebben om de juiste informatie uit een tekst te halen? Je lessen wat anders vormgeven kan helpen.
Neem contact op
vreemdetalenonderwijs.jpg

Vreemde talen openen deuren 

Met kennis van vreemde talen kunnen we communiceren met mensen uit andere landen. Het opent deuren naar andere culturen en perspectieven en maakt reizen en internationaal werken mogelijk. 

Samenhang 

Vaardigheden als schrijven, grammatica en woordenschat worden nu nog vaak apart van elkaar onderwezen en getoetst. Door dit juist in samenhang te doen, wordt het leuker en beklijft de lesstof beter. Hebben leerlingen bijvoorbeeld een tekst gelezen of grammatica geleerd, laat ze er dan een schrijfopdracht over maken. Of vraag ze bijvoorbeeld om met elkaar in gesprek te gaan over een luisterfragment. 

Betekenisvol leren 

Om leerlingen te motiveren moeten ze leren leuk of in ieder geval nuttig vinden. Gebruik daarom relevante inhoud uit andere vakken zoals aardrijkskunde of geschiedenis om de vreemde taal aan te leren. Kies actuele thema’s, literatuur en teksten die aansluiten bij de leefwereld van pubers. Onderwerpen die samenhangen met bijvoorbeeld burgerschap bieden ook kansen om het onderwijs te verlevendigen. En maak gebruik van de vele mogelijkheden die digitale tools bieden om lessen boeiender te maken. Mentimeter en Sway bijvoorbeeld.

Advies en ondersteuning 

CPS ondersteunt scholen bij de ontwikkeling van hun vreemdetalenonderwijs. Wij hebben veel ervaring met motiverend en effectief lesgeven. We baseren ons op wetenschappelijk onderzoek en dragen graag bij aan goede doorlopende leerlijnen, een gedragen visie en de juiste didactiek.   

Trainingen

over vto

Blogs

over vto

3 tips om te voorkomen dat de zwakke lezer bij vreemde talen volgend jaar weer het haasje is

Wil je iets meer vat krijgen op de uitkomsten van dat eindexamen bij de vreemde talen? Lees in dit blog drie tips over hoe je de leesvaardigheid bij de vreemde talen onder controle krijgt door aandacht voor de leerlijn.

Verder lezen

Minder summatief toetsen en meer formatief? Help, hoe moet het dan met woordjes leren en grammatica?

Ik krijg de laatste tijd vaak deze vraag van MVT-docenten voorgelegd: “Mijn school heeft besloten het aantal summatieve toetsen per jaar terug te brengen tot 12.  Dit kan voor Geschiedenis misschien wel, maar hoe moet ik dan de leerlingen woordjes en grammatica laten leren? Zonder toets leren ze niet.” 

Verder lezen

Groots opruimen in je taal-lespraktijk: paradigma’s

Onlangs las ik Mari Kondo’s ‘The life-changing magic of tidying up’. In haar boeken draait het erom dat je bij je houdt wat je blij maakt en wat echt belangrijk voor je is. Als onderdeel van de serie blogs over taalonderwijs dit keer de taallespraktijk onder de loep rond de vraag: Keep or Sweep, oftewel: Wat zou er mogen blijven en wat moeten we echt (voor altijd) wegdoen?

Verder lezen

Heeft u een vraag of wilt u advies?

Wij staan voor u klaar!

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 secretariaat@cps.nl

Zoek in de website