Spring naar mobiele navigatie

Vreemdetalenonderwijs (VTO)

Vreemdetalenonderwijs (VTO)

Merk je in je taallessen dat leerlingen ongemotiveerd zijn? Dat ze geen zin hebben om eindeloos woordjes en grammatica te leren? Dat hun Nederlandse woordenschat soms onvoldoende is om woorden te kunnen begrijpen in een andere taal? Zie je dat ze moeite hebben om de juiste informatie uit een tekst te halen? Je lessen wat anders vormgeven kan helpen.
Neem contact op
vreemdetalenonderwijs.jpg

Vreemde talen openen deuren 

Met kennis van vreemde talen kunnen we communiceren met mensen uit andere landen. Het opent deuren naar andere culturen en perspectieven en maakt reizen en internationaal werken mogelijk. 

Samenhang 

Vaardigheden als schrijven, grammatica en woordenschat worden nu nog vaak apart van elkaar onderwezen en getoetst. Door dit juist in samenhang te doen, wordt het leuker en beklijft de lesstof beter. Hebben leerlingen bijvoorbeeld een tekst gelezen of grammatica geleerd, laat ze er dan een schrijfopdracht over maken. Of vraag ze bijvoorbeeld om met elkaar in gesprek te gaan over een luisterfragment. 

Betekenisvol leren 

Om leerlingen te motiveren moeten ze leren leuk of in ieder geval nuttig vinden. Gebruik daarom relevante inhoud uit andere vakken zoals aardrijkskunde of geschiedenis om de vreemde taal aan te leren. Kies actuele thema’s, literatuur en teksten die aansluiten bij de leefwereld van pubers. Onderwerpen die samenhangen met bijvoorbeeld burgerschap bieden ook kansen om het onderwijs te verlevendigen. En maak gebruik van de vele mogelijkheden die digitale tools bieden om lessen boeiender te maken. Mentimeter en Sway bijvoorbeeld.

Advies en ondersteuning 

CPS ondersteunt scholen bij de ontwikkeling van hun vreemdetalenonderwijs. Wij hebben veel ervaring met motiverend en effectief lesgeven. We baseren ons op wetenschappelijk onderzoek en dragen graag bij aan goede doorlopende leerlijnen, een gedragen visie en de juiste didactiek.   

Kijk ook bij

Trainingen

over vto

Blogs

over vto

3 tips om te voorkomen dat de zwakke lezer bij vreemde talen volgend jaar weer het haasje is

Wil je iets meer vat krijgen op de uitkomsten van dat eindexamen bij de vreemde talen? Lees in dit blog drie tips over hoe je de leesvaardigheid bij de vreemde talen onder controle krijgt door aandacht voor de leerlijn.

Verder lezen

Geef een impuls aan je leesonderwijs bij de vreemde talen met de thematische leesaanpak!

De thematische leesaanpak is een beproefde werkwijze die leerlingen motiveert en waarmee ze ook écht leren lezen. Deze leesaanpak versterkt aantoonbaar de positieve leesbeleving en biedt daarbij meteen mogelijkheden om vaardigheidsonderwijs te integreren. Dit vraagt wel een goede inbedding binnen de doorlopende leeslijn bij de vreemde taal én integratie met de andere vaardigheidsdomeinen. 

Verder lezen

Van tekst naar tekst bij de vreemde talen: Wat is goed schrijfonderwijs?

Schrijven verdient meer aandacht in het vreemdetalenonderwijs dan dat het nu krijgt. Het is een belangrijke rader in de machine voor het stimuleren van lezen, denken en uitbreiden van de lexicale en grammaticale fluency. Hoe geef je goed schrijfonderwijs bij de vreemde talen gestalte? In dit eerste blog bakenen we af wat CPS verstaat onder schrijfonderwijs bij de vreemde talen. 

Verder lezen

Heeft u een vraag of wilt u advies?

Wij staan voor u klaar!

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website