Spring naar mobiele navigatie

De taalvaardige leerling in alle vakken

De taalvaardige leerling in alle vakken

Regelmatig blijkt dat leerlingen niet zozeer over het vak zelf struikelen als wel over het taalgebruik daarin. Ze hebben moeite om de lange en complexe teksten te begrijpen, zijn niet goed in staat samen te vatten en snappen de vragen onvoldoende. Ook het goed formuleren van antwoorden is voor velen een uitdaging. Steeds meer docenten zien in dat de oplossing hiervoor niet alleen bij het vak Nederlands ligt.
Neem contact op
Thema Taalvaardige leerling in alle vakken.jpg

Beperkte taalvaardigheid 

Jongeren lezen en schrijven meer dan ooit. Ze zijn enorm bedreven in het schrijven van korte en creatieve berichten via social media. Maar met langere teksten zoals verslagen en werkstukken weten ze zich vaak geen raad. Ook hun woordenschat laat te wensen over. En dat is niet alleen het geval bij kinderen die met een andere taal zijn opgegroeid. Voor het leerproces en het zelfvertrouwen van jongeren is het juist van groot belang dat ze gedachten, ideeën en gevoelens goed kunnen verwoorden.

Tekst doorgronden 

Om een vak goed te kunnen begrijpen, moeten leerlingen in staat zijn om de stof tot zich te nemen. Ze moeten de betekenis van woorden kennen. Langere en complexere teksten kunnen doorgronden en samenvatten. Oorzaak en gevolg kunnen vinden, andere verbanden kunnen leggen. Goed begrip van de vraagstelling is ook van belang. Wat wordt nu precies gevraagd? Pas als ze dat weten, kunnen ze goede antwoorden geven. 

Strategieën 

Het is belangrijk om leerlingen strategieën te leren om teksten te begrijpen. Ze verwijswoorden en signaalwoorden te leren herkennen en gebruiken. Je kunt ze bijvoorbeeld ook helpen door schrijfkaders en beginzinnen aan te reiken om bepaalde verbanden te beschrijven. Zaakvakken lenen zich bovendien heel goed voor het actief vergroten van de woordenschat. De relevantie is dan namelijk duidelijk.

Advies en training 

CPS helpt scholen, secties en vakdocenten om de taalvaardigheid van leerlingen te ontwikkelen in hun eigen vak. De ervaren onderwijsadviseurs van CPS bieden taalgerichte didactiek waarmee vakkennis en taal hand in hand gaan. Er is aandacht voor onder meer de samenhang van de verschillende taalvaardigheden en het belang van relevante inhoud. Niet alleen de taalvaardigheid van de leerlingen groeit hierdoor, maar ook de resultaten voor het vak zelf.  

Trainingen

over de taalvaardige leerling

Blogs

over de taalvaardige leerling

Boeken helpen jou en je leerlingen uit je eigen echoput te klimmen

Het is voor pubers belangrijk dat zij kennismaken met andere perspectieven op hun eigen realiteit, om zo uit hun echobubbels te kunnen treden. Hiervoor wordt mediawijsheid en burgerschapsvorming vaak genoemd als oplossing, maar er is ook een al eeuwenoud middel om je horizon te verbreden en gesprekken te openen: het lezen van een goed boek.

Verder lezen

Leesvaardigheid: na PISA 2018 op zoek naar verbetering en samenhang

Vorige week verscheen PISA 2018 met schokkende resultaten voor leesvaardigheid bij vijftienjarigen. De resultaten uit dit onderzoek veroorzaken terecht een golf aan reacties. Het gaat in al die reacties niet alleen om de plek waar Nederland staat, maar vooral ook om de kort- en langdurige effecten van dit resultaat op de vijftienjarige zelf en op de samenleving of zoals Aleid Truijens afgelopen vrijdag al schreef, ‘Dat we lezen, het belangrijkste schoolvak, hebben verwaarloosd is onvergeeflijk’.  

Verder lezen

Groots opruimen in je taal-lespraktijk: paradigma’s

Onlangs las ik Mari Kondo’s ‘The life-changing magic of tidying up’. In haar boeken draait het erom dat je bij je houdt wat je blij maakt en wat echt belangrijk voor je is. Als onderdeel van de serie blogs over taalonderwijs dit keer de taallespraktijk onder de loep rond de vraag: Keep or Sweep, oftewel: Wat zou er mogen blijven en wat moeten we echt (voor altijd) wegdoen?

Verder lezen

CPS boek

over de taalvaardige leerling

Beter lezen, beter leren.jpg Meer informatie en bestellen

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact met Koos of Els.

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website