De taalvaardige leerling in alle vakken

De taalvaardige leerling in alle vakken

in het voortgezet onderwijs

Regelmatig blijkt dat leerlingen niet zozeer over het vak zelf struikelen als wel over het taalgebruik daarin. Ze hebben moeite om de lange en complexe teksten te begrijpen, zijn niet goed in staat samen te vatten en snappen de vragen onvoldoende. Ook het goed formuleren van antwoorden is voor velen een uitdaging. Steeds meer docenten zien in dat de oplossing hiervoor niet alleen bij het vak Nederlands ligt.
Neem contact op
Thema Taalvaardige leerling in alle vakken.jpg

Beperkte taalvaardigheid 

Jongeren lezen en schrijven meer dan ooit. Ze zijn enorm bedreven in het schrijven van korte en creatieve berichten via social media. Maar met langere teksten zoals verslagen en werkstukken weten ze zich vaak geen raad. Ook hun woordenschat laat te wensen over. En dat is niet alleen het geval bij kinderen die met een andere taal zijn opgegroeid. Voor het leerproces en het zelfvertrouwen van jongeren is het juist van groot belang dat ze gedachten, ideeën en gevoelens goed kunnen verwoorden.

Tekst doorgronden 

Om een vak goed te kunnen begrijpen, moeten leerlingen in staat zijn om de stof tot zich te nemen. Ze moeten de betekenis van woorden kennen. Langere en complexere teksten kunnen doorgronden en samenvatten. Oorzaak en gevolg kunnen vinden, andere verbanden kunnen leggen. Goed begrip van de vraagstelling is ook van belang. Wat wordt nu precies gevraagd? Pas als ze dat weten, kunnen ze goede antwoorden geven. 

Strategieën 

Het is belangrijk om leerlingen strategieën te leren om teksten te begrijpen. Ze verwijswoorden en signaalwoorden te leren herkennen en gebruiken. Je kunt ze bijvoorbeeld ook helpen door schrijfkaders en beginzinnen aan te reiken om bepaalde verbanden te beschrijven. Zaakvakken lenen zich bovendien heel goed voor het actief vergroten van de woordenschat. De relevantie is dan namelijk duidelijk.

Advies en training 

CPS helpt scholen, secties en vakdocenten om de taalvaardigheid van leerlingen te ontwikkelen in hun eigen vak. De ervaren onderwijsadviseurs van CPS bieden taalgerichte didactiek waarmee vakkennis en taal hand in hand gaan. Er is aandacht voor onder meer de samenhang van de verschillende taalvaardigheden en het belang van relevante inhoud. Niet alleen de taalvaardigheid van de leerlingen groeit hierdoor, maar ook de resultaten voor het vak zelf.  

Trainingen

over de taalvaardige leerling

CPS-boek | Beter Lezen, beter leren

Vakteksten begrijpen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs

Beter lezen, beter leren.jpg Meer informatie en bestellen

Blogs

over de taalvaardige leerling

Spreekkracht versterken in de klas: leerlingen kritisch leren spreken

Hoe zorg je als docent voor een veilig klimaat waarin leerlingen leren luisteren, vragen stellen en genuanceerd formuleren?
Verder lezen

Meertaligheid in de klas...Kans, geen obstakel

De taal waarin je denkt en waarin je je uit is onderdeel van je identiteit. Geef die taal een plek in het onderwijs, dan geef je ook ruimte aan wie de leerling is. Hoe doe je dat?
Verder lezen

Effectieve woordenschatdidactiek in de MVT-les – 7 tips!

Eén van de sleutels tot succes in het beheersen van een moderne vreemde taal is het opbouwen van een uitgebreide en rijke woordenschat. Maar hoe pak je dat aan?
Verder lezen

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact met Els.

Zoek in de website