Schrijfonderwijs

Veel leraren vinden het schrijfonderwijs bijna net zo vervelend als de gemiddelde leerling. Het slokt veel tijd op en het is lastig om leerlingen te motiveren. Hoe kan het anders?
Stel je eens voor dat:
Als je dat wilt, lees dan eens meer over het Vijffasenmodel voor de schrijfles.
Leerlingen schrijven meer dan ooit. Ze sturen berichten naar elkaar in simulatiespelletjes en communiceren veel via social media. Ze zijn enorm bedreven in het schrijven van korte, creatieve berichten. Maar dat gaat niet altijd op voor langere teksten zoals samenvattingen, verslagen of werkstukken. Het kunnen verwoorden van gedachten, ideeën en gevoelens is van essentieel belang voor het leerproces van leerlingen. Schrijven is leren.
Bij een goede schrijfles ligt de focus primair op het schrijven zelf en niet op het eindproduct. Leerlingen leren in zo'n les hoe ze een schrijftaak kunnen oppakken zonder zich blind te hoeven staren op het eindresultaat. Want door dat laatste blokkeren zij juist. Leerlingen die kunnen focussen op het schrijven zelf, voelen zich competenter, ontdekken dat schrijven leuk kan zijn en leveren onderaan de streep betere teksten af.
Wij helpen scholen om hun schrijfdidactiek efficiënt in te richten op basis van het Vijffasenmodel. Wil je daar graag meer over weten? Wij lichten onze aanpak graag toe in een persoonlijk gesprek.
over het schrijfonderwijs
Schrijven in alle vakken in het voortgezet onderwijs.
Herken je dit: een samenvatting die duidelijk geknipt en geplakt is? Teksten met kromme zinnen, slecht geformuleerde antwoorden en taalfouten in bijna elke zin? Leerlingen hebben moeite met schrijven. Uit recent onderzoek van de Inspectie blijkt ook dat de afgelopen twintig jaar weinig verbeterd is op dit vlak. Begrijpelijk ook. Want niet alleen veel leerlingen, ook veel docenten hebben een hekel aan het gangbare schrijfonderwijs. Leerlingen moeten daarin een hoop moeite doen voor teksten die in de prullenbak verdwijnen. Docenten zitten weekenden na te kijken en zien dat hun inspanningen weinig opleveren.
Schrijven verdient meer aandacht in het vreemdetalenonderwijs. Het is een belangrijke rader in de machine voor het stimuleren van lezen, denken en uitbreiden van de lexicale en grammaticale fluency. Hoe geef je goed schrijfonderwijs bij de vreemde talen gestalte? In dit eerste blog bakenen we af wat CPS verstaat onder schrijfonderwijs bij de vreemde talen.
Het woord ‘schat’ zit niet voor niks in ‘woordenschat’. Woorden geven rijkdom. Ze maken dat je kunt lezen, schrijven en spreken, maar ook denken en leren. Hoe rijker je woordenschat, des te makkelijker kun je kennis verwerven en communiceren. Daarmee hebben leerlingen met een grotere woordenschat betere kansen in de maatschappij. En er zijn grote verschillen: sommige volwassenen kennen maar 17.000 woorden en anderen 50.000*. Door thuis op school en de rest van hun leven veel woorden te leren, krijgen kinderen dus betere kansen.
Neem dan contact met Els.