Interactieve ouderavond vergroot ouderbetrokkenheid op De Terebint

Interactieve ouderavond vergroot ouderbetrokkenheid op De Terebint

De opkomst bij de ouderavonden van basisschool De Terebint in Apeldoorn was helaas vaak laag. De school wilde de samenwerking tussen school en ouders echter graag versterken. Daarom schakelde ze CPS in voor hulp. Adviseur Marjon Smits deed een dag een belevingsonderzoek en organiseerde samen met de school en ouders een interactieve ouderavond. Deze eenvoudige stappen gaven de ouderbetrokkenheid een enorme stimulans.

Ouderbetrokkenheid versterken

De Terebint heeft het thema ouderbetrokkenheid hoog op de agenda staan. Want het team weet dat een goede samenwerking tussen school en ouders bijdraagt aan het welbevinden en de leerresultaten van kinderen. Maar met de lage opkomst bij de ouderavonden, behalve in groep 3 en 8, kregen ze de samenwerking niet op het gewenste niveau.

Belevingsonderzoek voor nulmeting

Het team realiseerde zich al wel dat ze tijdens de jaarlijkse ouderavonden vooral aan het zenden waren. En dat er weinig ruimte was voor een goed gesprek tussen ouders en leerkrachten. Na overleg met de intern begeleiders en directie voerde Marjon Smits een dag een belevingsonderzoek uit op de school. Daarbij sprak ze met alle betrokkenen over ouderbetrokkenheid: met directie, leerkrachten, ib’ers, maar ook met leerlingen en natuurlijk ouders. In feite was dit een soort nulmeting: hoe ervaarden ze de ouderbetrokkenheid nu, wat ging er al goed en wat kon beter?

Interactieve ouderavond

Vervolgens organiseerde de school samen met Marjon een interactieve ouderavond. Daarbij waren ongeveer even veel ouders als teamleden aanwezig. Marjon en haar CPS-collega Lotte van der Goot begeleidden deze avond. Na een korte introductie over het thema gingen ouders en teamleden in vijf gemengde groepjes het gesprek aan de ouderbetrokkenheid nu en in de toekomst aan de hand van een foto-opdracht.

Kernwaarden ouderbetrokkenheid en bijbehorend concreet gedrag

De groepjes kozen onder meer twee foto’s: een die voor hun gevoel de huidige situatie verbeeldde en een die de gewenste situatie in beeld bracht. Hieruit bleek duidelijk dat de huidige situatie nog een puzzel was en de verbinding tussen ouders en school verder versterkt kon worden. Het doel van elk groepje was een veel betere samenwerking: functioneren als een team. Ze kozen op basis hiervan vijf kernwaarden:

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Betrokkenheid
  • Respect
  • Vertrouwen

Bij deze kernwaarden formuleerden ze concreet gedrag van zowel de leerkracht, de ouder als de leerling. Zo ontstond een mooi beeld van ouderbetrokkenheid zoals het team en de ouders die graag zien.

Goed geluisterd

Wat vooral opviel tijdens de interactieve ouderavond: er werd echt geluisterd naar elkaar. Ouders deelden persoonlijke ervaringen en teamleden gaven een inkijkje in de praktijk. Samen zochten ouders en teamleden vanuit verschillende perspectieven naar verbinding en verbeterkansen. Het was een avond vol verbinding, energie en inspiratie voor zowel ouders als teamleden.

Betrokkenheid, verbinding en gelijkwaardigheid

Aan het einde van de avond bleek dat ouders én teamleden heel veel energie van de avond hadden gekregen. Tijdens de afsluiting gaven alle betrokkenen aan dat ze verbinding en gelijkwaardigheid hadden ervaren in de gesprekken. Iedereen voelde zich uitgenodigd om mee te denken en ieders bijdrage, ook kritisch, werd gewaardeerd. Zoals een ouder het verwoordde: ‘Samen zijn we de professional rondom het kind.’ De directeur vatte de avond krachtig samen: ‘Wat was er vanavond enorm veel betrokkenheid zichtbaar! We kijken ernaar uit dit samen verder vorm te geven in het belang van de kinderen.’

Actieteam van ouders en leerkrachten

Aan het einde van de avond meldden drie ouders zich om samen met drie leerkrachten deel te nemen aan het actieteam ouderbetrokkenheid van de school. Dit team is de afgelopen negen maanden inmiddels drie keer samengekomen onder begeleiding van Marjon. Het heeft een krachtige, gezamenlijke visie op ouderbetrokkenheid opgesteld. Een visie waarin duidelijk wordt waarom deze samenwerking zo belangrijk is en hoe deze vorm krijgt binnen de school.

Gesprekkencyclus op maat en ouders meer op de hoogte houden

De school werkt nu bijvoorbeeld aan een gesprekkencyclus op maat, dus op basis van wensen en behoeften van ouders, leerkracht en kind. Ook onderzoekt het actieteam hoe de school ouders nog beter op de hoogte kan houden van wat de kinderen leren op school en hoe ouders daar thuis aan kunnen bijdragen. Wat ze op dit vlak nu al doen, is ouders op de hoogte houden van wat er tijdens de kanjertraining aan bod komt. De wens is om in de toekomst ouders uit te nodigen om een Kanjertraining bij te wonen en te laten ervaren wat er in de lessen gedaan wordt.

Het plan voor de ouderbetrokkenheid staat nu als een huis. Het actieteam bewaakt de voortgang van de plannen en is nu prima in staat om dit zonder de begeleiding van CPS te doen.

Dit blog is geschreven in samenwerking met directeur Annet Klip en intern begeleider Tatjana Laverman van De Terebint. 

Zelf aan de slag met ouderbetrokkenheid en/of een interactieve ouderavond? 

Heb je een vraag of wil je aan de slag met ouderbetrokkenheid op jouw school? Of een interactieve ouderavond organiseren over een ander onderwerp? Neem dan contact op met CPS-adviseurs Marjon Smits of Lotte van der Goot. En kijk ook eens bij de mogelijkheden op het gebied van Teamscholing in ouderbetrokkenheid of bij de tweedaagse training Ouderbetrokkenheid versterken - voor schoolleiders.

Over de auteurs

Lotte van der Goot

Lotte is adviseur en trainer en gespecialiseerd in ouderbetrokkenheid, schoolkwaliteit, lesontwerp, lesson study, differentiatie en activerende instructie.

Bekijk profiel

Marjon Smits

Marjon is adviseur en trainer en gespecialiseerd in ouderbetrokkenheid, kwaliteitszorg en veranderprocessen. Ze begeleidt leerkrachten, intern begeleiders en schoolleiders.

Bekijk profiel

Zoek in de website