Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Lotte van der Goot

Berichten van "Lotte van der Goot"

  1. Hoe kom je tot effectieve kwaliteitszorg binnen je school?

    25 mei 2023 om 16:55 - door Lotte van der Goot, Linda van Tuyl - 0 reacties

    Elke school doet aan kwaliteitszorg. Hierbij worden allerlei digitale sets van indicatoren, systemen en kaders gebruikt. Deze hulpmiddelen maken het mogelijk kwaliteit te meten, te interpreteren en te beoordelen.

    In dit blog benadrukken wij het belang van kwaliteitszorg als een opdracht van alle gebruikers en met name van het hele team.

    Lees meer over "Hoe kom je tot effectieve kwaliteitszorg binnen je school?"

  2. Culturele diversiteit op de basisschool: van onbegrip naar verrijking

    27 maart 2023 om 10:04 - door Lotte van der Goot, Linda van Tuyl - 0 reacties

    Waarom is de taalachterstand van de Turkse Meryem alleen maar groter geworden? Dat is toch vreemd? Want haar leerkracht heeft vier maanden geleden een goed gesprek gehad met haar vader en ze zouden thuis meer Nederlands met haar gaan praten. En hoe komt het dat de vader van de Syrische jongen Ahmed tijdens het oudergesprek alleen maar over zichzelf wilde vertellen in plaats van over de vele conflicten waar zijn zoon al een paar weken in verzeild raakt?

    Lees meer over "Culturele diversiteit op de basisschool: van onbegrip naar verrijking"

  3. Goed omgaan met culturele diversiteit in je klas

    4 oktober 2022 om 07:00 - door Lotte van der Goot, Linda van Tuyl - 3 reacties

    Blog Diversiteit.png

    Steeds vaker heb je kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond in je klas. Je wilt ook hen het beste onderwijs geven, zorgen dat ze kunnen meekomen, niet uitvallen. Soms merk je echter dat je zo’n kind en zijn ouders niet begrijpt en zij jou niet. Je weet niet waar het mis gaat, omdat je vaak niet weet wat je niet weet. Bovendien ben je bang om iets verkeerds te zeggen; je wilt het juist goed doen. Iedereen erkent het belang van aandacht en respect voor culturele verschillen, zeker in onderwijssituaties en juist ook in deze tijd van polarisatie. Maar hoe ga je in de praktijk om met de verschillende achtergronden van leerlingen en ouders op school?

    Lees meer over "Goed omgaan met culturele diversiteit in je klas"

  4. Lesson Study: onderwijsontwikkeling en teamversterking in één

    12 september 2022 om 12:07 - door Lotte van der Goot - 0 reacties

    Blog Lesson Study.png

    De teamleden van de jonge Christelijke Basisschool AquaMarijn in Groningen zijn ambitieus. Ze wilden zichzelf en hun school verder ontwikkelen. Niet via een training, maar intensiever en meer passend bij hun speerpunt: lerende cultuur. Sommige teamleden waren al bekend met Lesson Study: een methode waarbij je samen met collega’s een goed doordachte les ontwerpt, een collega de les geeft en de anderen observeren. Omdat het team Lesson Study professioneel in wilden zetten, schakelden ze begin vorig schooljaar CPS in voor de begeleiding.

    Lees meer over "Lesson Study: onderwijsontwikkeling en teamversterking in één"

  5. Fundament van taal ligt thuis

    23 augustus 2022 om 10:15 - door Lotte van der Goot, Jeroen Aarssen - 0 reacties

    Blog 6 - Oracy
    Voor en tijdens de basisschoolleeftijd is de hersenontwikkeling van kinderen het grootst. Een aanzienlijk deel van die tijd zijn ze echter niet op school, maar thuis. Daar ligt dan ook een belangrijke rol in deze ontwikkeling. Je kunt als leerkracht nog zo hard je best doen om taal te stimuleren, het grootste effect bereik je als je met het thuisfront samenwerkt. Daarom gaat dit Oracy-blog over de rol van ouders bij de ontwikkeling van mondelinge taalvaardigheid.

    Lees meer over "Fundament van taal ligt thuis"

  6. Tevredenheidsonderzoeken die écht iets vertellen over de kwaliteit van je school

    7 oktober 2021 om 16:33 - door Lotte van der Goot - 0 reacties

    Elke keer als er nieuws wordt aangekondigd over de opening of sluiting van de scholen (van lockdown tot ijsvrij), lijkt mijn Twitter-tijdlijn te ontploffen. Sommige scholen gingen nog niet open, anderen openden hun deuren later in verband met de veiligheid van leerlingen, collega’s én ouders. Op Twitter buitelden geïrriteerde ouders over elkaar heen. De berichten hadden allemaal ongeveer dezelfde strekking: het is volstrekt belachelijk dat de scholen dichtgaan én de scholen maken zich er gemakkelijk vanaf.  

    Lees meer over "Tevredenheidsonderzoeken die écht iets vertellen over de kwaliteit van je school"

  7. Taal verbindt, ook online. Een terugblik op het CPS taalcongres 2021

    29 maart 2021 om 14:10 - door Lotte van der Goot - 0 reacties

    Taal is veel meer dan lezen en schrijven, het gaat ook om denken, luisteren en praten. En als je je kunt uitdrukken, heb je meer mogelijkheden om je te verbinden met anderen. 

    Lees meer over "Taal verbindt, ook online. Een terugblik op het CPS taalcongres 2021"

  8. Blijf in gesprek met ouders, juist nu!

    1 december 2020 om 14:23 - door Lotte van der Goot - 2 reacties

    Ouders in de school: voor de eerste lockdown was dit de normaalste zaak van de wereld. Een moeder die ‘s ochtends nog even een werkblad bekijkt met haar zoon, een vader die nog even een vraag stelt aan de leerkracht: dit gebeurt al een tijd niet meer. Al een half jaar zwaaien ouders hun kinderen uit op het schoolplein. 

    Lees meer over "Blijf in gesprek met ouders, juist nu!"

  9. Ouderbetrokkenheid na de coronacrisis: wat behouden we?

    6 juli 2020 om 11:59 - door Lotte van der Goot - 0 reacties

    Wat kunnen ouders thuis doen om de ontwikkeling van hun kind optimaal te stimuleren? We vragen het aan Lisa Boonk, onderzoeker aan de Open Universiteit. 

    Kaartjes, spandoeken, positieve nieuwsbrieven: scholen bedanken ouders op talloze manieren voor de prettige samenwerking tijdens de coronacrisis. Leerkrachten hebben alles op alles gezet om het onderwijs op afstand uit de grond te stampen en ouders droegen hun steen(tje) bij: het leren thuis werd, waar mogelijk, ondersteund. De ouderbetrokkenheid vond vooral thuis plaats: dit noemen we thuisbetrokkenheid.

    Lees meer over "Ouderbetrokkenheid na de coronacrisis: wat behouden we?"

  10. Lesson Study: veel meer dan het ontwikkelen van ‘de perfecte les’

    6 december 2019 om 15:34 - door Linda Odenthal, Lotte van der Goot - 0 reacties

    Er komen vandaag meerdere mensen kijken in je les, dus wat doe je?

    • Je hoopt dat je voorbereiding op de les zo goed mogelijk is, daar zal het niet aan liggen.
    • Je weet dat je het een en ander gaat uitproberen in de les en je bent benieuwd hoe dit uitpakt.
    • Je zorgt dat je extra vroeg op school bent en je checkt dubbel of je alle materialen hebt.
    • Je weet precies wat de stappen van de les zijn en je bent tot in de puntjes voorbereid. Kom maar op!

    Lees meer over "Lesson Study: veel meer dan het ontwikkelen van ‘de perfecte les’"

Zoek in de website