Sluiten

Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

  1. 2020.03.30 Foto blog Petra.jpg

    Klaar voor kleuterwiskunde thuis?

    Reken-wiskundeonderwijs gaat over de wereld van getallen, patronen en structuren. Nu leerlingen vanwege het Coronavirus thuis zijn, denken we vanuit CPS graag met je mee over hoe je reken-wiskundeonderwijs aan kleuters op afstand vorm en inhoud kunt geven. Wat reik je kleuters aan en waarmee kunnen ze thuis met andere gezinsleden aan de slag? In dit blog een paar praktische ideeën hoe je kleuterwiskunde thuis tot leven kunt brengen.

  2. Bij blog Marjolein - Taalonderwijs coronatijd.png

    School dicht? Dit is wat je als leerkracht in het basisonderwijs kunt doen om je leerlingen taal- en leesles te blijven geven

    Nu de scholen dicht zijn, verzetten alle leerkrachtenteams bergen werk om leerlingen thuis met lesmateriaal aan de slag te laten gaan. Iedere school doet dat op eigen wijze, al dan niet door gebruik te maken van verschillende digitale platforms. Door leerlingen thuis te laten werken aan opdrachten wordt een groot beroep gedaan op de zelfstandigheid van leerlingen en de steun van ouders.

  3. Blog afbeelding meetkunde 2.jpg

    Hoe je met kleuters een wereld vol vormen en figuren ontdekt

    Reken-wiskundeonderwijs gaat over de wereld van getallen, patronen en structuren. Als je goed om je heen kijkt zie je dat onze wereld een ongelofelijke rijkdom aan vormen en figuren biedt. Wat kunnen we kleuters eigenlijk laten ontdekken? Wat kunnen we ze aanreiken en wat leren ze ervan?

  4. Bij blog Marjolein feb 2020.jpg

    Taal leren, is taal gebruiken

    Woensdagochtend, Taalles 4 van de methode Taal actief staat op het programma. Het lesdoel is spreken. Kinderen slaan zuchtend hun lesboek open en na een instructie gaan zij aan de slag met een oefening in een gearrangeerde setting. Zowel leerlingen als leerkrachten zijn weinig gemotiveerd om op deze kunstmatige wijze taal te leren. Het komt dan ook geregeld voor dat deze lessen uit de taalmethode worden overgeslagen. De taaldoelen krijgen later op de dag echter ook geen aandacht meer en daarmee ontnemen we kinderen de kans om hun taal eigen te maken. 

  5. Bij blog leesmotivatie Koos

    Leesvaardigheid: na PISA 2018 op zoek naar verbetering en samenhang

    Vorige week verscheen PISA 2018 met schokkende resultaten voor leesvaardigheid bij vijftienjarigen. De resultaten uit dit onderzoek veroorzaken terecht een golf aan reacties. Het gaat in al die reacties niet alleen om de plek waar Nederland staat, maar vooral ook om de kort- en langdurige effecten van dit resultaat op de vijftienjarige zelf en op de samenleving of zoals Aleid Truijens afgelopen vrijdag al schreef, ‘Dat we lezen, het belangrijkste schoolvak, hebben verwaarloosd is onvergeeflijk’.  

  6. Lezend kind in klas.jpg

    Begrijpend lezen begint bij de noodzaak tot lezen

    Hoe zit het als leerkracht met uw eigen motivatie rondom begrijpend lezen? Lukt het u om uw leerlingen te motiveren om met een tekst aan de slag te gaan of worstelt u hier misschien zelf ook mee en kunt u eigenlijk ook niet goed uitleggen waarom leerlingen in uw groep de teksten van een methode moeten lezen?

  7. Voor bij Lesson Study.jpg

    Lesson Study: veel meer dan het ontwikkelen van ‘de perfecte les’

    Er komen vandaag meerdere mensen kijken in je les, dus wat doe je?

    • Je hoopt dat je voorbereiding op de les zo goed mogelijk is, daar zal het niet aan liggen.
    • Je weet dat je het een en ander gaat uitproberen in de les en je bent benieuwd hoe dit uitpakt.
    • Je zorgt dat je extra vroeg op school bent en je checkt dubbel of je alle materialen hebt.
    • Je weet precies wat de stappen van de les zijn en je bent tot in de puntjes voorbereid. Kom maar op!
  8. Kaartjes-MH bij blog Els.jpg

    Kwaliteiten van leerlingen als logisch bruggetje naar burgerschapsvorming

    Op een school start een bordsessie waarvoor leerlinglijsten zijn opgehangen. De school wil in het kader van burgerschap meer aandacht besteden aan de kwaliteiten van leerlingen. Elke docent heeft de opdracht om een eigenschap of kwaliteit van de leerling te noemen, los van wat de leerling presteert voor zijn of haar vak. Verschillende docenten komen erachter dat zij van een behoorlijk aantal leerlingen buiten de vak-en toetsresultaten weinig tot niets weten. Schoolteams kunnen zich afvragen of het voor burgerschap wel echt nodig is dat docenten kwaliteiten van de leerlingen kennen.

  9. Bij blog Miriam empathie bijgesneden.jpg

    Empathie; jong geleerd is oud gedaan!

    Wij nuchtere Hollanders roepen nogal eens; ‘Empathie, dat heb je of dat heb je niet’. Anders gezegd; empathie is een karaktereigenschap die je iemand niet kunt aanleren. Wetenschappers die uitvoerig onderzoek hebben gedaan naar de ontwikkeling van empathie zien dat net even anders. Zij spreken over een vaardigheid die je wel degelijk kunt ontwikkelen.

  10. Bij blog Docent aan Gert Jan en Clarien okt 2019.jpg

    Hoe houd ik de docent “aan”?

    Wat een foute titel! Een docent weet echt wel wat hij/zij wil en te doen heeft!  Na de zomervakantie gaat iedereen, leerling, docent en leidinggevende vol goede moed aan de slag, maar hoe effectief is dat? Zo tegen de herfstvakantie is de dagelijkse gang der dingen een feit en lukt het soms nauwelijks meer de focus op stimulerend lesgeven of ander voorgenomen ontwikkeling vast te houden. Leerlingen lijken wat in te dutten, of alleen voor hun toets resultaten te willen werken.

  11. Blog begrijpend lezen Marjolein oktober 2019.png

    Begrijpend lezen en voorkennis. Voorkauwen of voorbewerken?!

    In een eerder verschenen CPS blog is beschreven dat door de inzet van rijke teksten, kennis van leerlingen op een inspirerende manier vergroot kan worden. Dit kan onder andere bereikt worden door over de tekst in gesprek te gaan. Het voeren van gesprekken over de tekst is een effectieve manier om te komen tot beter leesbegrip en het bevordert de taalvaardigheid (Fisher & Frey, 2013). Dit kan zowel voor als na het lezen plaats vinden. Voorafgaand aan het lezen van de tekst kan het gesprek als doel hebben de voorkennis te activeren en de achtergrondkennis te vergroten. Het activeren van voorkennis en het ophalen van achtergrondkennis zijn twee verschillende onderdelen die in de praktijk vaak door elkaar gebruikt worden.

  12. Foto blog Al Ghazali.jpg

    Ouderbetrokkenheid 3.0 op de islamitische basisschool Al-Ghazali

    Basisschool Al-Ghazali is een school op islamitische grondslag. Enkele jaren geleden is onder dynamische leiding van schoolleider Najiba Belah een start gemaakt met de werkwijze Ouderbetrokkenheid 3.0 en met succes. Welke stappen hebben ze genomen om de ouderbetrokkenheid van ouders te activeren en te stimuleren? Wat zijn de succesfactoren en wat de valkuilen? In dit blog-interview lees je de ervaringen van Najiba en haar team. 

  13. Bij blog pesten Anne sept 2019

    Hoe effectief zijn de anti-pestprogramma’s op scholen?

    Om scholen te ondersteunen zijn er tientallen ‘anti-pestprogramma’s’ op de markt. Doel: pesten verminderen. Maar werken ze wel? Omdat het effect van pesten zo groot is, is het van maatschappelijk belang om na te gaan in hoeverre dit soort programma’s in de Nederlandse onderwijspraktijk nu écht het pesten en gepest worden vermindert. 

  14. bij blog schrijven van Yvonne.jpg

    Waarom je dit jaar het schrijven van teksten wel op je lesrooster moet zetten

    Teksten schrijven, wat moet je daar als leerkracht nu precies mee? Natuurlijk worden er verhaaltjes over de zomervakantie geschreven en ook de verlanglijstjes met Sinterklaas sla je heus niet over. Maar instructie geven over hoe dit moet, leerlingen feedback geven op het schrijfproces en het daarna laten herschrijven? Nee, meestal verdwijnen deze verhalen in de schriften van de leerlingen en worden ze door niemand meer gelezen.

  15. Bij blog TLIM en Jenaplan.jpg

    Geen lesjes, maar een emanciperende basishouding, een pedagogische aanpak

    Jaap ter Steege kwam bij ’t Noorderlicht in Eemnes binnen als directeur. In de krimpende school gaapte een kloof tussen de wens Jenaplan te zijn en de praktische uitvoering. Jaap en het team stuitten op het werk van Stephen Covey en raakten gefascineerd door het aanspreken van het persoonlijk leiderschap in ieder kind en ieder teamlid: “De eerste stap is een persoonlijke keuze om te gaan van afhankelijkheid naar onafhankelijkheid en vandaar uit te gaan denken in wederzijdse afhankelijkheid. Een gesprek over (school)leiderschap in relatie tot ik, ander en wereld."