Sluiten

Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

  1. shutterstock_786326170.jpg

    4 misverstanden over differentiëren

    Vrijwel dagelijks begeleiden wij docenten en scholen bij het implementeren van differentiëren in de lessen. Wij merken dat er soms onduidelijkheid bestaat over wat differentiëren wél en niet inhoudt. Daarom gaan we in dit blog in op een aantal ‘misconcepties’ over differentiëren.

  2. P1050009-klein.JPG

    Hard voor taal: verslag van het 4e Nationaal Congres Taal-Lezen

    Rayan staat op: “Ik wou nog even reageren op wat Lotte net zei….”

    Het 4e Nationaal Congres Taal-Lezen dat door CPS werd georganiseerd op donderdag 11 oktober had als slogan: “Hard voor taal” en werd gestart met een debatbattle. Leerlingen van drie verschillende basisscholen lieten in deze battle voorbeeldig zien dat luisteren en spreken essentiële vaardigheden zijn voor gesprek en debat én tot welk niveau dat kan leiden.

  3. shutterstock_139255337.jpg

    Werkdruk in het onderwijs ... vooral bij leerlingen

    Ik maak me zorgen om de werkdruk en vooral de werkstress in het onderwijs. Daar is al veel over gezegd, ook over de enorme administratielast die leraren ervaren. Maar ik maak me minstens zoveel zorgen om een andere werkdruk in het onderwijs: die van de leerlingen.

  4. YOLLEN_v0.5.00_00_11_04.Still001.png

    Met Yollen werk je samen aan de kwaliteit van lesgeven

    Yollen is een online tool waarmee docenten, coaches, leerlingen en teamleiders feedback kunnen geven op elkaars lessen. Als collega observeer je gedrag tijdens de les. De resultaten zijn direct inzichtelijk en kun je desgewenst meteen na de les met de betreffende docent bespreken.

  5. Leader in Me Singel.jpg

    Leader in Me in de praktijk: een leerkracht vertelt

    Ik ben Robert Streunding, leerkracht van groep 1/ 2 op de Singel in Schiedam en werkgroepleider van het 'Lighthouse team'. Het 'Lighthouse team' is een werkgroep die meer eigenaarschap wil creëren bij kinderen, leerkrachten en ouders om vanuit gezamenlijk oogpunt het onderwijs op De Singel steeds meer vorm te geven vanuit de 7 gewoonten van Stephen Covey. Hierin willen wij als werkgroep proactief voorgaan door te leiden en te modellen. Maar ook door te inspireren en te motiveren.

  6. Chaos klaslokaal

    Is spreken over 'orde' het laatste taboe in de personeelskamer?

    Ik geef regelmatig trainingen op scholen. Vaak in een setting van een 'interne academie'. Dat is een goede ontwikkeling want een lerende organisatie is een kennisdelende organisatie. Mooi is dat er deze academies altijd wel een training te vinden is die te maken heeft met orde of klasmanagement. Er valt me echter iets op waardoor ik het gevoel heb dat spreken over 'orde' toch nog iets heeft van een taboe. Is dit het laatste taboe in onderwijsland?

  7. Kaarsjes verjaardag

    3 tips om SLO doelen voor rekenen en wiskunde om te zetten in een goede les

    Eind 2017 werden de rekendoelen eind groep 2 uit 2011 door SLO herzien en is als onderdeel ‘Tussendoelen rekenen/wiskunde  primair onderwijs’ opgenomen. Daarnaast zijn in 2017 ook zogenaamde Inhoudskaarten met aanboddoelen voor het jonge kind (fase 1) verschenen. Voordat we kijken naar de drie tips, beginnen we met de basis: wat is een goede rekenactiviteit met jonge kinderen?

  8. samenzijnwijschool_meisjes.jpg

    Waarom oudertevredenheidsonderzoeken ons in de weg kunnen zitten

    Vandaag start de landelijke campagne Samen zijn wij school. Deze nationale campagne roept scholen en ouders op goed samen te werken in het belang van het kind. Gelukkig gaat er heel veel goed tussen scholen en ouders, maar de realiteit is niet altijd zo rooskleurig.

  9. Grind and Rocks.jpg

    Hoe om te gaan met hoge werkdruk in het onderwijs?

    Wellicht herken je het wel: er komt zoveel op je af dat je alles gewoon niet meer in je agenda krijgt, laat staan dat het nog past in je hoofd: de werkdruk is hoog. Je hoort jezelf zeggen “Ik ben zo druk”, “Nog zo veel te doen” of “Ik zie door de bomen…”.

  10. Hoe effectief zijn anti-pestprogramma's

    Hoe effectief zijn de anti-pestprogramma’s op scholen?

    'Wat werkt tegen pesten?' is de naam van een recent uitgevoerd grootschalig landelijk onderzoek. In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben 14 medewerkers van 5 universiteiten in Nederland en het Trimbos Instituut de effectiviteit van kansrijke programma’s tegen pesten in de Nederlandse onderwijspraktijk onderzocht door zo’n 8.000 kinderen vertrouwelijk naar pesten te vragen. Wat zijn op hoofdlijnen de resultaten?

  11. Foto blog Protocol voor ouders.png

    Leerplicht: zwart-wit of win-win?

    Eén van de minder inspirerende klussen die een schoolleider zo nu en dan te verwerken krijgt, zijn de aanvragen voor extra vrije dagen voor een leerling. Een ouder, die dan vaak met enige schroom de directiekamer betreedt, doet een speciaal verzoek. De wet op de leerplicht is er duidelijk over. In 9 van de 10 gevallen kan/mag het gewoon: niet. 

  12. Blog oudergesprekken 5 tips.jpg

    Ouderbetrokkenheid: vijf tips voor effectieve startgesprekken

    Om ouderbetrokkenheid te stimuleren, is vroegtijdig kennismaken met ouders cruciaal. Steeds meer scholen organiseren aan het begin van het schooljaar individuele startgesprekken. Hoe geef je deze goed vorm? In dit blog geef ik handige do’s en don’ts.

  13. 10-14_onderwijs.png

    De pilot met 10-14 scholen wordt opengesteld voor meer scholen

    Dit kabinet wil initiatieven voor het starten van 10–14 scholen de ruimte geven. Minister Slob maakte dat bekend in een brief aan de Tweede Kamer. Nieuwe scholen kunnen instromen in de pilot. Recent sprak ik uitgebreid met een van de scholen uit de pilot om eens wat meer te vertellen over deze onderwijsinnovatie.

  14. BlogKarin22052018.jpg

    Waarom de methode begrijpend lezen geen kant-en-klare routekaart is

    Veel scholen worstelen met het onderwijs in begrijpend lezen. Ze werken met een methode, er is een doorgaande leeslijn, maar verrassend genoeg blijven de resultaten achter. In dit blog laten we zien waarom de methode geen kant-en-klare routekaart is. 

  15. blog sterke school.jpg

    Drie stappen om te komen tot een sterke, ambitieuze school

    Het vernieuwde toezichtkader van de Onderwijsinspectie daagt scholen uit om eigen ambities na te streven. Tegelijkertijd dient de basiskwaliteit op orde te zijn. Die focus op beide aspecten kan als een spagaat voelen. Hoe ga je hier als schoolleider mee om? Drie stappen om te komen tot een sterke, maar ook ambitieuze school.