Sluiten

Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

  1. P1050009-klein.JPG

    Hard voor taal: verslag van het 4e Nationaal Congres Taal-Lezen

    Rayan staat op: “Ik wou nog even reageren op wat Lotte net zei….”

    Het 4e Nationaal Congres Taal-Lezen dat door CPS werd georganiseerd op donderdag 11 oktober had als slogan: “Hard voor taal” en werd gestart met een debatbattle. Leerlingen van drie verschillende basisscholen lieten in deze battle voorbeeldig zien dat luisteren en spreken essentiële vaardigheden zijn voor gesprek en debat én tot welk niveau dat kan leiden.

  2. shutterstock_139255337.jpg

    Werkdruk in het onderwijs ... vooral bij leerlingen

    Ik maak me zorgen om de werkdruk en vooral de werkstress in het onderwijs. Daar is al veel over gezegd, ook over de enorme administratielast die leraren ervaren. Maar ik maak me minstens zoveel zorgen om een andere werkdruk in het onderwijs: die van de leerlingen.

  3. samenzijnwijschool_meisjes.jpg

    Waarom oudertevredenheidsonderzoeken ons in de weg kunnen zitten

    Vandaag start de landelijke campagne Samen zijn wij school. Deze nationale campagne roept scholen en ouders op goed samen te werken in het belang van het kind. Gelukkig gaat er heel veel goed tussen scholen en ouders, maar de realiteit is niet altijd zo rooskleurig.

  4. Grind and Rocks.jpg

    Hoe om te gaan met hoge werkdruk in het onderwijs?

    Wellicht herken je het wel: er komt zoveel op je af dat je alles gewoon niet meer in je agenda krijgt, laat staan dat het nog past in je hoofd: de werkdruk is hoog. Je hoort jezelf zeggen “Ik ben zo druk”, “Nog zo veel te doen” of “Ik zie door de bomen…”.

  5. Foto blog Protocol voor ouders.png

    Leerplicht: zwart-wit of win-win?

    Eén van de minder inspirerende klussen die een schoolleider zo nu en dan te verwerken krijgt, zijn de aanvragen voor extra vrije dagen voor een leerling. Een ouder, die dan vaak met enige schroom de directiekamer betreedt, doet een speciaal verzoek. De wet op de leerplicht is er duidelijk over. In 9 van de 10 gevallen kan/mag het gewoon: niet. 

  6. BlogKarin22052018.jpg

    Waarom de methode begrijpend lezen geen kant-en-klare routekaart is

    Veel scholen worstelen met het onderwijs in begrijpend lezen. Ze werken met een methode, er is een doorgaande leeslijn, maar verrassend genoeg blijven de resultaten achter. In dit blog laten we zien waarom de methode geen kant-en-klare routekaart is. 

  7. blog sterke school.jpg

    Drie stappen om te komen tot een sterke, ambitieuze school

    Het vernieuwde toezichtkader van de Onderwijsinspectie daagt scholen uit om eigen ambities na te streven. Tegelijkertijd dient de basiskwaliteit op orde te zijn. Die focus op beide aspecten kan als een spagaat voelen. Hoe ga je hier als schoolleider mee om? Drie stappen om te komen tot een sterke, maar ook ambitieuze school.

  8. blog simone.png

    Voor deze 4 situaties kan een interim professional een mooie oplossing zijn

    In ons contact met de onderwijspraktijk merken we dat steeds meer scholen behoefte hebben aan tijdelijke professionals. Meestal is er sprake van spoed. Er is iemand ziek of er gaat iemand weg en de school krijgt het niet opgelost door middel van mobiliteit, het eigen bestuur of via directeuren in de eigen kweekvijver. “Is een van jullie adviseurs ook op interim basis beschikbaar?”, is dan een vraag die veelal bij mij terecht komt. Daarom vertel ik hier graag wat meer over.

  9. Foto bij lessonstudyblog 06032018 mailing.jpg

    Lesson Study: waarom leraren enthousiast zijn over deze vorm van teamleren

    Lesson Study als professionaliseringmethodiek wint aan populariteit. Waarschijnlijk vooral omdat het veel elementen bevat die motiverend zijn. Het spreekt leraren aan omdat ze het samen doen, hun eigen vragen centraal staan en ze het geleerde meteen toe kunnen passen. Wat is Lesson Study eigenlijk en hoe ziet zo’n leercyclus er uit? In dit blog leest u er meer over.

  10. Uw_nieuwsfeed_op_facebook_gaat_helemaal_veranderen_2.jpg

    Uw nieuwsfeed op Facebook gaat helemaal veranderen

    Bent u actief op Facebook? Dan is het goed om te weten dat daar de komende maanden een aantal zaken radicaal gaan veranderen. Uw tijdlijn komt er bijvoorbeeld anders uit te zien. De posts van vrienden en familie krijgen voorrang boven de posts van media en bedrijven. Hoe blijft u dan toch op de hoogte van CPS nieuws op Facebook? Een like is namelijk niet meer genoeg.

  11. Blog karin voorleesweek.png

    De Nationale Voorleesdagen komen eraan. Waarom ik pleit voor een complexe tekst

    Woensdag gaan de Nationale Voorleesdagen weer van start. Een leuke aanleiding om kinderen in aanraking te brengen met prikkelende teksten waarover zij kunnen denken, schrijven en praten. Ben je nog op zoek naar een pakkend boek? Ik heb een prachtige aanrader, geschikt voor elke bouw.

  12. vijfkeuzes.png

    Vijf keuzes die je helpen om te gaan met werkdruk

    We zijn druk in het onderwijs. Ondanks dat een groot deel van de werkdag (rooster) en het jaar (jaarplanning) vast ligt, wordt een onderwijsdag als ‘druk’ en ‘hectisch’ ervaren. Recente stakingen en debatten over de nieuwe regeringsverklaring bevestigen dat dit gevoel breed gedragen wordt.

  13. Jaaroverzicht: de best gelezen blogs en meer

    Het is weer het begin van een nieuw jaar. Een tijd waarin de lijstjes, voorspellingen en trends je om de oren vliegen. Natuurlijk delen we ook onze lijst weer graag. Welke blogs waren het meest populair? Welke trainingen? Op welke kanalen zijn onze volgers het meest actief? Je leest dit -en meer- in ons jaaroverzicht. 

  14. Basis- en voortgezet onderwijs ontmoeten elkaar in 10-14: interview met een onderwijspionier

    Sommige kinderen zijn gebaat bij een meer geleidelijke overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. Dat vindt ook het nieuwe kabinet. “De 10-14-scholen, een samenwerkingsvorm tussen basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs, voorzien in zo’n behoefte”, aldus het Regeerakkoord. Laat ik nou enkele dagen na het aantreden van het nieuwe kabinet een afspraak hebben staan met onderwijspionier Annelies Robben, netwerkregisseur van Onderwijsroute 10-14 in Zwolle. Ik praat met haar over deze belangrijke onderwijsinnovatie.


    Foto: Onderwijsroute 10-14

  15. Hoe was vader als docent?

    ‘Hoe was vader als docent?’, vraag ik mijn broer. Dit is de openingszin van mijn bijdrage aan Bildung 2018. Een scheurkalender waarin 365 collega’s uit het onderwijs hun meest inspirerende citaat over onderwijs inbrengen en toelichten. Bijdragen die aanzetten tot nadenken en/of een gesprek. In deze editie zijn er gastbijdragen van o.a. Koning Willem-Alexander, Ben Feringa, Ingrid van Engelshoven, Robbert Dijkgraaf en negen oud-bewindspersonen van OCW en ook een aantal CPS-collega’s.

    Mijn favoriete citaat is van Ans Boenders.

    Gedicht Ans Boenders
    Bron: Theo Magito en Henk Sissing (2012). Soms moet het werkelijk stil zijn. . . . Onderwijsgedichten 1591-2010. Uitgeverij Douane, Rotterdam.