Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Miriam Op de Beek

Berichten van "Miriam Op de Beek"

  1. Kinderen verzorgen inloopochtend zelf

    15 maart 2022 om 11:30 - door Miriam Op de Beek - 0 reacties

    Van mijn buurmeisje Milou (6 jaar) heb ik een zelfontworpen uitnodiging gekregen voor een inloopochtend op haar school. Het is een basisschool waar gewerkt wordt met zelfleiderschap volgens de 7 gewoonten van Covey, de pedagogische leerlijn: ‘Leader in Me’. Mijn interesse is gewekt; dat zelfleiderschap bij kinderen klinkt nogal pretentieus. Ik ben nieuwsgierig hoe dat eruit ziet in de praktijk!

    Lees meer over "Kinderen verzorgen inloopochtend zelf"

  2. Een gitaar en een mond vol tanden

    11 februari 2022 om 12:27 - door Miriam Op de Beek - 0 reacties

    Het is 1985. ‘Hoi, ik ben Miriam en ik doe mijn spreekbeurt over de gitaar’. Stilte. ‘De gitaar is een snaarinstrument met zes snaren’. Ik adem hoorbaar uit. Stilte. Slik. Ik krijg het warm en voel me een beetje duizelig. Met zachte stem zeg ik: ‘Het is een akkoordeninstrument.’ Terwijl ik dit blog schrijf heb ik een flashback naar dit spannende moment in groep 5. Ik voel dat alle ogen van de klas op mij zijn gericht. Ik kijk naar de grond. Ondanks een goede voorbereiding op papier heb ik een black-out. Ik wiebel van mijn ene been op het op het andere. Mijn adem stokt. Snel loop ik naar de gitaar die ik heb meegenomen. Ik houd hem hoog in de lucht, verdwijn erachter en zeg; ‘kijk, dit is hem’.

    Lees meer over "Een gitaar en een mond vol tanden"

  3. Maar eerst ving ik een monster

    25 januari 2022 om 09:28 - door Miriam Op de Beek - 0 reacties

    Het is bedtijd. ‘Kom’, zeg ik, ‘dan lezen we nog even een verhaaltje voor je gaat slapen. Zo… (ik klap het boek dicht)… en nu is het verhaaltje afgelopen en uit. Ga jij maar eens lekker dromen!’

    Lees meer over "Maar eerst ving ik een monster"

  4. De Glijbaanpoetser

    7 juli 2021 om 16:44 - door Miriam Op de Beek - 0 reacties

    Op een Leader in Me school leren kinderen om zelfleiderschap te ontwikkelen. Dit doen ze door te oefenen met 7 gewoonten (www.cps.nl/de-zeven-gewoonten-van-stephen-covey) die je helpen om te ontdekken wie je bent en wie je wil zijn om op die manier het beste uit jezelf te halen. Dit proces begint al wanneer je start in groep 1. Er wordt een stevige basis gelegd door les te geven in hoe je eigenaar kunt zijn over je eigen leren en gedrag. Oefenruimte om dit in de praktijk te brengen is daaraan onlosmakelijk verbonden. In de kleutergroep van juf Maaike wordt daarom, net als op andere Leader in Me scholen, gewerkt met leiderschapsrollen. Samen met leerlingen worden rollen bedacht waarin leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen, om zo een bijdrage te leveren aan het reilen en zeilen in de groep.

    Lees meer over "De Glijbaanpoetser"

  5. Oracy: leren om/door te spreken

    23 februari 2021 om 13:48 - door Miriam Op de Beek, Jaap ter Steege, Arjan de Lange - 0 reacties

    Hoe gaat het in deze coronatijd eigenlijk met de kinderen in je klas? Ze zeggen vaak ‘goed’, maar is dat ook zo? Het uitblijven van vragen en reacties doet je soms anders vermoeden. Zijn de kinderen überhaupt in staat om te verwoorden wat ze voelen en vinden? Kunnen ze een goed gesprek voeren met jou en anderen? Om die vermogens gaat het bij Oracy. 

    Lees meer over "Oracy: leren om/door te spreken"

  6. Groepsdynamiek en (online) rituelen

    6 juli 2020 om 08:30 - door Miriam Op de Beek, Linda Odenthal - 0 reacties

    We waren het ons misschien niet altijd bewust, maar het onderwijs zit vol met rituelen. Rituelen die bijdragen aan het ontwikkelen van een goede groepsdynamiek. Een groot deel van die rituelen kunnen met de Corona-maatregelen niet op de gebruikelijke manier of helemaal niet meer plaatsvinden. Er zullen rituelen moeten worden aangepast en nieuwe rituelen worden bedacht, om bij te dragen aan een goed en veilig groepsklimaat en zo bij te dragen aan goede leerresultaten.

    Lees meer over "Groepsdynamiek en (online) rituelen"

  7. Jouw groep in beeld met Zien! aan de hand van 7 gewoonten (Leader in Me)

    3 juli 2020 om 11:52 - door Miriam Op de Beek - 2 reacties

    Al enige jaren horen we van Leader in Me scholen dat er behoefte is aan een gecertificeerd leerlingvolgsysteem om de sociaal emotionele ontwikkeling in relatie tot de 7 gewoonten goed in kaart te brengen. Met het oog op welzijn, sociale veiligheid en burgerschap wil je als school weten welk effect het werken met de 7 gewoonten heeft op leerlinggedrag bij deze onderdelen.

    Lees meer over "Jouw groep in beeld met Zien! aan de hand van 7 gewoonten (Leader in Me)"

  8. (Zelf)leiderschap en leren op afstand

    8 april 2020 om 16:10 - door Miriam Op de Beek, Jaap ter Steege - 0 reacties

    Als leerlingen vanuit huis online leren dan is het goed mogelijk dat zaken in de thuissituatie afleidend zijn voor lessen en opdrachten die we aanbieden. Het is goed om ons bewust te zijn van de volgende gedachten; hoe kunnen leerlingen onafhankelijk leren en wat motiveert hen? Welk einddoel hebben we voor ogen? Hoe wordt de leerling mede-eigenaar van zijn of haar leerproces op afstand? Hoe maken we het digitale leeraanbod en de instructies zo krachtig mogelijk?

    Lees meer over "(Zelf)leiderschap en leren op afstand"

  9. Empathie; jong geleerd is oud gedaan!

    28 oktober 2019 om 11:14 - door Miriam Op de Beek - 0 reacties

    Wij nuchtere Hollanders roepen nogal eens; ‘Empathie, dat heb je of dat heb je niet’. Anders gezegd; empathie is een karaktereigenschap die je iemand niet kunt aanleren. Wetenschappers die uitvoerig onderzoek hebben gedaan naar de ontwikkeling van empathie zien dat net even anders. Zij spreken over een vaardigheid die je wel degelijk kunt ontwikkelen.

    Lees meer over "Empathie; jong geleerd is oud gedaan!"

Zoek in de website