Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Miriam Op de Beek

Berichten van "Miriam Op de Beek"

  1. Studenten vergroten hun impact in MDT door zelfregulatie!

    1 maart 2024 om 14:18 - door Miriam Op de Beek, Ariena Verbaan - 0 reacties

    Hoe kun je studenten tijdens hun MDT-reis actief begeleiden als leercoach?  Voor docenten burgerschap en LOB van ROC Mondriaan ontwikkelden we een inspirerend professionaliseringstraject om studenten actief te leren werken aan waardevolle competenties als motivatie, zelfregulatie en presentatie. Competenties waarmee zij proactieve, betrokken en zelfverzekerde studenten zullen worden, die klaar zijn voor de maatschappij van nu en de toekomst.

    Lees meer over "Studenten vergroten hun impact in MDT door zelfregulatie!"

  2. Werken aan gelijke kansen

    7 november 2023 om 09:00 - door Miriam Op de Beek, Lotte van der Goot - 0 reacties

    Een kijkje in de start van een schooldag in groep 1/2

    Mike komt binnengerend, zijn grote broer zwaait nog even in de gang voordat hij snel weer naar buiten loopt. De geur van een joint hangt in de schoolgang en verschillende ouders kijken elkaar afkeurend aan. Ondertussen loopt Merel het lokaal in. Ze trekt haar vader mee naar het prikbord, waar een collage hangt over veters strikken. Ze legt hem uit wat ze gisteren heeft geleerd en laat trots zien dat ze haar eigen veters al kan strikken.

    Lees meer over "Werken aan gelijke kansen"

  3. Oracy, de lijm bij zelfregulerend leren!

    2 februari 2023 om 10:48 - door Miriam Op de Beek - 0 reacties

    Zelfregulerend leren is een zeer effectieve vorm van leren. Niet voor niets staat het als 'effectieve interventie' op de menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs. Bij zelfregulerend leren passen leerlingen bij verschillende doelen en in allerlei contexten de leercirkel toe. Daardoor leren ze het leerproces aan te sturen en focus te ontwikkelen. 

    Lees meer over "Oracy, de lijm bij zelfregulerend leren!"

  4. Het pingpong-principe

    26 september 2022 om 11:55 - door Miriam Op de Beek - 0 reacties

    Blog PingPong.png

    Jonge kinderen zijn gefascineerd door alles om zich heen. Nieuwe prikkels verwonderen hen en ze vinden het prachtig om anderen daarop te wijzen en erover ‘in gesprek’ te gaan. Ook als ze daar nog geen woorden voor hebben. Relaties tussen kinderen en volwassenen die responsief zijn – dus met veel interacties – vormen een sterke basis in de hersenen van een kind voor toekomstig leren en ontwikkelen. Je zou het het pingpong-principe kunnen noemen: het kind speelt de bal aan en de ouder of begeleider speelt hem weer terug.

    Lees meer over "Het pingpong-principe"

  5. Kinderen verzorgen inloopochtend zelf

    15 maart 2022 om 11:30 - door Miriam Op de Beek - 0 reacties

    Van mijn buurmeisje Milou (6 jaar) heb ik een zelfontworpen uitnodiging gekregen voor een inloopochtend op haar school. Het is een basisschool waar gewerkt wordt met zelfleiderschap volgens de 7 gewoonten van Covey, de pedagogische leerlijn: ‘Leader in Me’. Mijn interesse is gewekt; dat zelfleiderschap bij kinderen klinkt nogal pretentieus. Ik ben nieuwsgierig hoe dat eruit ziet in de praktijk!

    Lees meer over "Kinderen verzorgen inloopochtend zelf"

  6. Een gitaar en een mond vol tanden

    11 februari 2022 om 12:27 - door Miriam Op de Beek - 0 reacties

    Blog 2 - Oracy
    Het is 1985. ‘Hoi, ik ben Miriam en ik doe mijn spreekbeurt over de gitaar’. Stilte. ‘De gitaar is een snaarinstrument met zes snaren’. Ik adem hoorbaar uit. Stilte. Slik. Ik krijg het warm en voel me een beetje duizelig. Met zachte stem zeg ik: ‘Het is een akkoordeninstrument.’ Terwijl ik dit blog schrijf heb ik een flashback naar dit spannende moment in groep 5. Ik voel dat alle ogen van de klas op mij zijn gericht. Ik kijk naar de grond. Ondanks een goede voorbereiding op papier heb ik een black-out. Ik wiebel van mijn ene been op het op het andere. Mijn adem stokt. Snel loop ik naar de gitaar die ik heb meegenomen. Ik houd hem hoog in de lucht, verdwijn erachter en zeg; ‘kijk, dit is hem’.

    Lees meer over "Een gitaar en een mond vol tanden"

  7. Maar eerst ving ik een monster

    25 januari 2022 om 09:28 - door Miriam Op de Beek - 0 reacties

    Het is bedtijd. ‘Kom’, zeg ik, ‘dan lezen we nog even een verhaaltje voor je gaat slapen. Zo… (ik klap het boek dicht)… en nu is het verhaaltje afgelopen en uit. Ga jij maar eens lekker dromen!’

    Lees meer over "Maar eerst ving ik een monster"

  8. De Glijbaanpoetser

    7 juli 2021 om 16:44 - door Miriam Op de Beek - 0 reacties

    Op een Leader in Me school leren kinderen om zelfleiderschap te ontwikkelen. Dit doen ze door te oefenen met 7 gewoonten (www.cps.nl/de-zeven-gewoonten-van-stephen-covey) die je helpen om te ontdekken wie je bent en wie je wil zijn om op die manier het beste uit jezelf te halen. Dit proces begint al wanneer je start in groep 1. Er wordt een stevige basis gelegd door les te geven in hoe je eigenaar kunt zijn over je eigen leren en gedrag. Oefenruimte om dit in de praktijk te brengen is daaraan onlosmakelijk verbonden. In de kleutergroep van juf Maaike wordt daarom, net als op andere Leader in Me scholen, gewerkt met leiderschapsrollen. Samen met leerlingen worden rollen bedacht waarin leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen, om zo een bijdrage te leveren aan het reilen en zeilen in de groep.

    Lees meer over "De Glijbaanpoetser"

  9. Oracy: leren om/door te spreken

    23 februari 2021 om 13:48 - door Miriam Op de Beek, Jaap ter Steege, Arjan de Lange - 0 reacties

    Hoe gaat het in deze coronatijd eigenlijk met de kinderen in je klas? Ze zeggen vaak ‘goed’, maar is dat ook zo? Het uitblijven van vragen en reacties doet je soms anders vermoeden. Zijn de kinderen überhaupt in staat om te verwoorden wat ze voelen en vinden? Kunnen ze een goed gesprek voeren met jou en anderen? Om die vermogens gaat het bij Oracy. 

    Lees meer over "Oracy: leren om/door te spreken"

  10. Groepsdynamiek en (online) rituelen

    6 juli 2020 om 08:30 - door Linda Odenthal, Miriam Op de Beek - 0 reacties

    We waren het ons misschien niet altijd bewust, maar het onderwijs zit vol met rituelen. Rituelen die bijdragen aan het ontwikkelen van een goede groepsdynamiek. Een groot deel van die rituelen kunnen met de Corona-maatregelen niet op de gebruikelijke manier of helemaal niet meer plaatsvinden. Er zullen rituelen moeten worden aangepast en nieuwe rituelen worden bedacht, om bij te dragen aan een goed en veilig groepsklimaat en zo bij te dragen aan goede leerresultaten.

    Lees meer over "Groepsdynamiek en (online) rituelen"

Zoek in de website