CPS Academie
-
16 augSummerschool - Vakdidactisch coachenAmersfoort
Leren op school wordt vaak ervaren als het uitvoeren van saaie taken. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?
-
17 augSummerschool: 7 habits in 7 uurAmersfoort
Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey). Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
15 sepDoelgericht werken met leerlijnenAmersfoort
Heb je de afgelopen periode vaak keuzes moeten maken in je aanbod van taal en rekenen en zou je inzicht willen hebben in de opbouw van de doorlopende leerlijnen taal en rekenen om beredeneerde keuzes te kunnen maken?
Nieuwe datum: 30 november 2022 -
22 sepDifferentiëren is te leren!Amersfoort
Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan jedenkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!
-
26 sepTeacher leadership: Leidinggeven in de school als leraarAmersfoort
Je bent leraar in hart en ziel, en toch wil je meer. Je wilt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan schoolontwikkeling, je wilt projecten leiden, je wilt leidinggeven aan een professionele leergemeenschap (PLG) of expertgroep.
-
27 sepOntwikkel je vaardigheden als startende mentorAmersfoort
Hoewel het een mooie, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren deze taak toch als pittig. Zeker mentoren die deze taak nog maar net uitvoeren, omdat ze bijvoorbeeld net van de opleiding komen en/of zij-instromer zijn.
-
27 sepPedagogisch coachen
Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.
-
29 sepPassende Perspectieven voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
-
29 sep7 eigenschappen die studenten succesvol maken in hun leerloopbaan
Je wilt als (studie)loopbaanbegeleider studenten voorbereiden op het nieuwe werken, leren en leven in de samenleving van nu en morgen. Je wilt hen steun bieden, in het ‘leren leren’, hun levens- en loopbaanvaardigheden versterken. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier? Hoe kun je studenten beter begrijpen en begeleiden zodat zij klaar zijn voor de arbeidsmarkt van morgen? Waarin zij weerbaar en veerkrachtig zichzelf kunnen aanpassen aan de arbeidsmarkt van vandaag en morgen.
-
03 oktLeergang de leercoach; leerlingen coachen bij zelfregulerend lerenAmersfoort
Je leert hoe je jongeren aanzet om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces.
-
03 oktKlassenmanagement: de 6 rollen in de praktijkAmersfoort
Deze training geeft je concrete, direct toepasbare inzichten en vaardigheden om negatieve patronen te doorbreken en doelmatig met leerlingen te communiceren.
-
04 oktFormatief toetsen in de lesAmersfoort
Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.
-
04 oktToetsconstructie in een middag - online
Toetsing is een ambacht! Het samenstellen van toetsen, het maken van toetsvragen en/of het beoordelen van methodetoetsen vraagt van docenten kennis en vaardigheid over de eisen aan een toets, matrijzen en taxonomieën. Hoe beter de toets immers, hoe beter leerlingen gedetermineerd kunnen worden.
Online training
-
06 oktActief met woordenschat bij de vreemde talenAmersfoort
Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?
Nieuwe datum: 6 december 2022 -
06 oktDyslexiespecialist voortgezet onderwijs - online
Ben jij binnen de school het aanspreekpunt voor collega’s en leerlingen op het gebied van dyslexie? Dan is deze training wat voor jou. Gedurende vijf middagen doe je veel theoretische en praktische kennis op over dyslexie en de begeleiding van dyslexie.
Online training -
07 oktWerken met de 7 gewoonten (Covey) in de mentorles en vakprojecten voAmersfoort
Leerlingen leren werken met de 7 gewoonten van persoonlijk leiderschap: hoe doe je dat in de mentorles, bij projecten en schoolactiviteiten?
-
07 oktBegrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijnAmersfoort
Je krijgt tijdens deze studiedag inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van begrijpend luisteren en lezen.
-
31 oktLeerlingen motiverenAmersfoort
Je krijgt naast theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van leeromgeving hierop, praktische handvatten om je leerlingen te motiveren voor het leren op school.
-
02 novDe inzet van de 7 gewoonten (Covey) om uitval in vo/mbo te voorkomenAmersfoort
Werken met de 7 gewoonten zorgt voor succesvol leren, kiezen en handelen van leerlingen en studenten. Ze krijgen grip op zichzelf en houvast voor hun verdere ontwikkeling; ze ontwikkelen hun persoonlijk leiderschap. In deze training worden specifieke docenten/leerlingbegeleiders getraind in de 7 gewoonten van Covey.
-
02 novBoekgesprekken met kleuters - online
-
10 nov7 habits in 7 uurAmersfoort
Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey). Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
16 novDe mentor als coachAmersfoort
-
17 novFeedback in de lesAmersfoort
Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.
-
18 novCongres Zelfregulerend lerenGouda
We verkennen zelfregulerend leren en hoe dit er in de dagelijkse schoolpraktijk uitziet. Jelle Jolles, hoogleraar Neuropsychologie, voorziet ons van de meest actuele inzichten rondom tieners, leren, zelfregulatie en het brein. Nele Laporte van de Universiteit van Gent vertaalt haar promotie-onderzoek over motivatie en welzijn op school naar de praktijk van leraren. Naast deze twee lezingen zijn er twee workshoprondes. Gedurende de dag leer je interventies, waar je de volgende dag direct actief mee aan de slag kunt.
-
21 novActiverende werkvormen en ICT in de talenlesAmersfoort
Ik wil leerlingen actiever betrekken bij mijn talenles, maar... Hoe doe ik dat?
-
21 novExamentraining mens- en maatschappijvakken - online
Praktische training met concrete handvatten. De focus ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen en het aanleren van strategieën. Met aandacht voor taal in de examens.
Online training
-
22 novStudiedag Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevendenAmersfoort
Als schoolleider of intern begeleider kun je leerkrachten van groep 1 en 2 beter begeleiden en monitoren om opbrengstgericht te handelen door de juiste vragen te stellen.
-
23 nov7 habits in 7 uur voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistentenAmersfoort
Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey) voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
23 novGamificatie in de lesAmersfoort
Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.
-
24 novPedagogisch coachen
Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.
-
28 novDifferentiëren is te leren! - OnlineAmersfoort
Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan je denkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!
-
28 novExecutieve functiesAmersfoort
Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren.
-
30 novDoelgericht werken met leerlijnenAmersfoort
-
02 decKansengelijkheid in het onderwijsAmersfoort
Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.
-
06 decActief met woordenschat bij de vreemde talenAmersfoort
Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?
-
08 decVakdidactisch coachenAmersfoort
Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?
-
09 decActiverende werkvormen en ICT voor exacte vakkenAmersfoort
Naar meer variatie en motivatie in de les.
-
20 janZelfregulerend leren met executieve functiesAmersfoort
Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen. Hoe doe je dat als docent?
-
01 febLeerlingen motiverenAmersfoort
Je krijgt naast theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van leeromgeving hierop, praktische handvatten om je leerlingen te motiveren voor het leren op school.
-
06 mrtPassende Perspectieven voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
-
15 mrtDifferentiëren is te leren! - OnlineAmersfoort
Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan je denkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!
-
21 mrt7 habits in 7 uurAmersfoort
Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey). Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
30 mrtKlassenmanagement: de 6 rollen in de praktijkAmersfoort
Deze training geeft je concrete, direct toepasbare inzichten en vaardigheden om negatieve patronen te doorbreken en doelmatig met leerlingen te communiceren.
-
23 meiLeerlingen motiverenAmersfoort
Je krijgt naast theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van leeromgeving hierop, praktische handvatten om je leerlingen te motiveren voor het leren op school.
-
Incompany (alleen bij jou op school)ICT bij het vak Nederlands (alleen bij jou op school)
Leer verschillende tools kennen en gebruiken!
-
Incompany (alleen bij jou op school)Toetskwaliteit met beleid (waaronder PTA)
Toetsbeleid, constructie en vaststelling, toetsen om te leren.
Wat zijn de kwaliteitsstandaarden voor toetsing en examinering van jouw school? -
Incompany (alleen bij jou op school)Activerende en passende werkvormen (alleen bij jou op school)
Meer variatie en motivatie in de les!
-
Incompany (alleen bij jou op school)Projectmanagement voor het onderwijs (alleen bij jou op school)Amersfoort
Je gaat als deelnemer naar huis met een concreet plan en een helder geformuleerd project.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Activerende werkvormen en ICT voor M&M vakken (alleen bij jou op school)
Naar meer variatie en motivatie in de les.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)
Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen ….
-
Incompany (alleen bij jou op school)Flipping the classroom (alleen bij jou op school)
Met Flipping the classroom kun je je leerlingen meer maatwerk en differentiatie bieden in en buiten de lessen.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Kom maar op met je feedback (alleen bij jou op school)
Leren omgaan met feedback opent de deuren naar de professionele dialoog!
-
Incompany (alleen bij jou op school)Kwaliteitszorg en ambities (alleen bij jou op school)
Kwaliteitszorg is een belangrijk instrument om ambities van de school en het bestuur waar te maken.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Leergang vaksectie in haar kracht (alleen bij jou op school)Amersfoort
Hoe zet ik mijn vaksectie in haar kracht?
-
Incompany (alleen bij jou op school)Optimale examentraining: vervolg voor alle vakken (alleen bij jou op school)
Bij deze training krijg je antwoord op hoe je de examentraining anders kunt vormgeven en hoe je je leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Examinatoren praktijkexamens vmbo (alleen bij jou op school)Amersfoort
Hoe kom ik tot een eerlijke beoordeling van het praktijkexamen van mijn leerlingen? Dit is een vraag die natuurlijk van belang is bij alle examens. Maar de afname van praktijkexamens stelt specifieke eisen aan de examinatoren.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Groepsdynamiek en (online) rituelen (alleen bij jou op school)
We zijn het ons misschien niet altijd bewust, maar het onderwijs zit vol met rituelen. Een groot deel van die groepsvormende rituelen kunnen op 1,5 meter of online niet op de gebruikelijke manier of helemaal niet plaatsvinden.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Digitale didactiek (alleen bij jou op school)
Je hebt kennis gemaakt met tools om je lessen te organiseren, beperkt formatief te toetsen en filmpjes op te nemen. In de vervolgbijeenkomst breid je je repertoire uit.