Rekenen vo

Rekenen en gecijferdheid

in het voortgezet onderwijs

Veel scholen merken dat leerlingen de basisvaardigheden rekenen en gecijferdheid onvoldoende beheersen. Ze hebben moeite om cijfers te begrijpen in het dagelijks leven, zoals bij klokkijken, getallen in nieuwsberichten en bij het omgaan met geld. Ook lukt het leerlingen vaak nog niet om rekenvaardigheden flexibel toe te passen in de verschillende vakken. Deze laaggecijferdheid heeft invloed op de ontwikkeling en kansengelijkheid van leerlingen. Van groot belang dus om hier als school mee aan de slag te gaan en een goede basis te leggen voor de rekenvaardigheid van de leerlingen.
Contact
gecijferdheid bij exacte vakken.pgn

Hogere leeropbrengsten

Gecijferdheid en rekenen zijn belangrijke voorwaarden voor het functioneren van leerlingen op school en in de maatschappij. Uit onderzoek blijkt dat het werken aan gecijferdheid en rekenen bij leerlingen leidt tot hogere leeropbrengsten en betere examenresultaten, met name bij de exacte vakken. Maar ook bij andere vakken leidt het goed begrijpen van de betekenis van cijfers en getallen tot meer begrip van de stof en dus tot betere resultaten. 

Referentieniveaus rekenen en kerndoelen

Ook voor de referentieniveaus rekenen en de nieuwe kerndoelen voor het voortgezet onderwijs zijn gecijferdheid en rekenvaardigheden van belang. De ontwikkeling hiervan kun je bevorderen door effectieve rekenlessen en het goed afstemmen van vakoverstijgend rekenen. Vooral bij vakken waar rekenen een belangrijke rol speelt zoals wiskunde, natuurkunde, scheikunde, economie, biologie en aardrijkskunde.

Effectief rekenbeleid

Hoe zorg je dat leerlingen rekenvaardig worden? Hoe vul je de rekenlessen in? Op welke manier besteed je in alle vakken aandacht aan gecijferdheid? En hoe breng je samenhang aan in het vakoverstijgend rekenen? CPS helpt scholen om effectief en duurzaam rekenbeleid te ontwikkelen en de professionalisering van docenten en de vaksectie te stimuleren. Samen met de schoolleiding onderzoeken we wat de beste route daarnaartoe is voor jouw school. Bijvoorbeeld door begeleiding bij de volgende activiteiten:

  • stuurgroep opzetten en begeleiden
  • huidige situatie analyseren
  • duurzaam en praktisch beleidsplan formuleren
  • bijeenkomsten over gecijferdheid organiseren
  • vakoverstijgend rekenen implementeren en borgen

Meer weten?

Wil je weten hoe CPS jouw school kan helpen om de gecijferdheid en rekenvaardigheid van je leerlingen te verbeteren? Vraag via de knop teamscholing vrijblijvend naar de mogelijkheden. Of neem rechtstreeks contact op met een van onze ervaren adviseurs. De gegevens van Geke en Marjon vind je onderaan deze pagina.

Aanvraag teamscholing

CPS Academie - Amersfoort

Trainingen en opleidingen

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met Geke of Marjon.

Zoek in de website