Rekenen en gecijferdheid
in het voortgezet onderwijs

in het voortgezet onderwijs
Gecijferdheid en rekenen zijn belangrijke voorwaarden voor het functioneren van leerlingen op school en in de maatschappij. Uit onderzoek blijkt dat het werken aan gecijferdheid en rekenen bij leerlingen leidt tot hogere leeropbrengsten en betere examenresultaten, met name bij de exacte vakken. Maar ook bij andere vakken leidt het goed begrijpen van de betekenis van cijfers en getallen tot meer begrip van de stof en dus tot betere resultaten.
Ook voor de referentieniveaus rekenen en de nieuwe kerndoelen voor het voortgezet onderwijs zijn gecijferdheid en rekenvaardigheden van belang. De ontwikkeling hiervan kun je bevorderen door effectieve rekenlessen en het goed afstemmen van vakoverstijgend rekenen. Vooral bij vakken waar rekenen een belangrijke rol speelt zoals wiskunde, natuurkunde, scheikunde, economie, biologie en aardrijkskunde.
Hoe zorg je dat leerlingen rekenvaardig worden? Hoe vul je de rekenlessen in? Op welke manier besteed je in alle vakken aandacht aan gecijferdheid? En hoe breng je samenhang aan in het vakoverstijgend rekenen? CPS helpt scholen om effectief en duurzaam rekenbeleid te ontwikkelen en de professionalisering van docenten en de vaksectie te stimuleren. Samen met de schoolleiding onderzoeken we wat de beste route daarnaartoe is voor jouw school. Bijvoorbeeld door begeleiding bij de volgende activiteiten:
Wil je weten hoe CPS jouw school kan helpen om de gecijferdheid en rekenvaardigheid van je leerlingen te verbeteren? Vraag via de knop teamscholing vrijblijvend naar de mogelijkheden. Of neem rechtstreeks contact op met een van onze ervaren adviseurs. De gegevens van Geke en Marjon vind je onderaan deze pagina.
Trainingen en opleidingen
Neem dan contact op met Geke of Marjon.