CPS Academie en Covid-19
Wij geven onze trainingen in navolging van de actuele maatregelen tot tenminste 9 februari uitsluitend online.
Heeft u vragen hierover, neem dan contact op met CPS Academie academie@cps.nl of [033] 453 43 03.
Tijdens deze training scherpt u uw waarnemingskwaliteiten en uw beoordelingsvermogen aan. Hierdoor verricht u betere lesobservaties en voert u na afloop effectievere gesprekken.
Online training
Je leert welke aspecten bij het leesonderwijs ertoe doen en dat het volgen van leesontwikkeling meer is dan het afnemen van DMT- en AVI-toetsen. Vloeiend lezen, leesinstructie en het organiseren van motiverende leesactiviteiten komen aan de orde.
Online training
Leraren zien zich gesteld voor de uitdagingen om leerlingen bij digitale lessen betrokken te houden, het leren van leren zichtbaar te maken op afstand en in te spelen op verschillen tussen leerlingen.
Online training
In de eerste workshop Digitale didactiek heb je kennis gemaakt met tools om je lessen te organiseren, beperkt formatief te toetsen en filmpjes op te nemen. In deze vervolgworkshop breidt je je repertoire uit.
Online training
Met module 1 van de Leergang leescoach en leesspecialist heeft u een solide basis gelegd. Module 2 biedt verdere verdieping.
Je maakt kennis met tools om je lessen te organiseren, beperkt formatief te toetsen en filmpjes op te nemen. Tijdens de 2e bijeenkomst breid je je repertoire uit..
Online training
Online congres
Het thema van het 5e Nationaal Congres Taal en Lezen is taal om te verbinden! Iedere leerling verdient de kans zich in taal te ontwikkelen. Taal is een voorwaardelijke factor om een bijdrage te kunnen leveren aan onze complexe en dynamische wereld van nu en morgen. Daarom organiseren wij ons jaarlijks taalcongres rond dit thema.
Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey). Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
Bevorderen van leesbegrip door verdiepend lezen in het basisonderwijs
Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?
Met de komst van een groter aantal digitale lessen is deze uitdaging nog groter geworden, aldus veel docenten. Hoe kun je de belangrijkste pijlers om leerlingen te motiveren vormgeven in je digitale les?
Online training
Deze training geeft u concrete, direct toepasbare inzichten en vaardigheden aangereikt om negatieve patronen te doorbreken en doelmatig met leerlingen te communiceren.
In module 1 krijgt u inzicht in uw rol als coach en ontwikkelt u een aantal basale coachingsvaardigheden.
Je maakt kennis gemaakt met tools om je lessen te organiseren, beperkt formatief te toetsen en filmpjes op te nemen. In de vervolgbijeenkomst breid je je repertoire uit..
Online training
Inzichten en ideeën eigen maken waarmee u formatief toetsen en monitoren van leesbegrip voor uw schoolspecifieke situatie verantwoord vormgeeft.
Begrijpend luisteren en modelen. Je hebt er veel over gehoord en bent er misschien al mee aan de slag gegaan. Maar waarom is begrijpend luisteren en modelen zo belangrijk en hoe zorg je ervoor dat het effectief wordt ingezet?
Haal meer resultaat uit teams! Duidelijk leiden, minder managen, meer coachen.
Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey). Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
We staan stil bij de ontwikkeling van het ruimtelijk voorstellingsvermogen van jonge kinderen en uw rol als leerkracht hierbij.
Om meer gepersonaliseerd en flexibel onderwijs te ontwikkelen zijn veel scholen bezig met het ontwikkelen van de docent als coach. Dat vraagt van schoolleiders tegelijkertijd coachend leidinggeven dat gebaseerd is op het geven van vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid in een lerende cultuur.
Bij het digitaal lesgeven is het activeren van leerlingen een zo mogelijk nog grotere uitdaging dan in de fysieke les.
Online training
Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator, of leraar met leidinggevende ambitie, en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze Leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.
Verbreed je horizon met vak- en procesgerichte kennis en bijzondere sociale vaardigheden.
In deze intensieve, tiendaagse leergang krijgt u alle interventies en tools om een succesvolle leesspecialist te worden.
We zijn het ons misschien niet altijd bewust, maar het onderwijs zit vol met rituelen. Een groot deel van die groepsvormende rituelen kunnen op 1,5 meter of online niet op de gebruikelijke manier of helemaal niet meer plaatsvinden.
Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.
Deze vijfdaagse training is een verdieping van module 2, Opleiding tot coach.
Je leert welke aspecten bij het leesonderwijs ertoe doen en dat het volgen van leesontwikkeling meer is dan het afnemen van DMT- en AVI-toetsen. Vloeiend lezen, leesinstructie en het organiseren van motiverende leesactiviteiten komen aan de orde.
Je krijgt tijdens deze studiedag inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van begrijpend luisteren en lezen.
U verwerft extra specialistische kennis en aanvullende vaardigheden om op een professionele en structurele manier inhoud te geven aan uw centrale rol als leesspecialist.
Hoe kun je leerlingen motiveren om met aandacht te lezen en tegelijkertijd te werken aan het opbouwen van leesvaardigheid en kennis? In deze meerdaagse training leer je hoe je een leesomgeving kunt ontwikkelen die enerzijds je leerlingen motiveert tot lezen en anderzijds leidt tot groei in leesvaardigheid.
Bevorderen van leesbegrip door verdiepend lezen in het basisonderwijs
Tijdens deze training scherpt u uw waarnemingskwaliteiten en uw beoordelingsvermogen aan. Hierdoor verricht u betere lesobservaties en voert u na afloop effectievere gesprekken.
Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?
Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leert u deze functies bij jonge kinderen te stimuleren.
Om meer gepersonaliseerd en flexibel onderwijs te ontwikkelen zijn veel scholen bezig met het ontwikkelen van de docent als coach. Dat vraagt van schoolleiders tegelijkertijd coachend leidinggeven dat gebaseerd is op het geven van vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid in een lerende cultuur.
Deze module bouwt voort op modules 1 en 2 , maar zet meer in op confrontatie met behoud van de relatie.
Met module 1 van de Leergang leescoach en leesspecialist heeft u een solide basis gelegd. Module 2 biedt verdere verdieping.
U verwerft extra specialistische kennis en aanvullende vaardigheden om op een professionele en structurele manier inhoud te geven aan uw centrale rol als leesspecialist.
U gaat als deelnemer naar huis met een concreet plan en een helder geformuleerd project.
Leren omgaan met feedback opent de deuren naar de professionele dialoog!
Kwaliteitszorg is een belangrijk instrument om ambities van de school en het bestuur waar te maken.
We zijn het ons misschien niet altijd bewust, maar het onderwijs zit vol met rituelen. Een groot deel van die groepsvormende rituelen kunnen op 1,5 meter of online niet op de gebruikelijke manier of helemaal niet meer plaatsvinden.